|
کدخبر: 165813

هشدار وزارت اقتصاد به بانک ها!

مرادپور گفت: سازمان حسابرسی به طور مستمر حساب‌های بانک‌ها را بررسی می‌کند و در صورت تخلف عدم رعایت سود مصوب با آن برخورد می‌شود.

اقتصاد هشدار وزارت اقتصاد به بانک ها!

مرادپور مدیرکل امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد در برنامه گفت و گوی ۳۰: ۱۸ شبکه خبر در خصوص هشدار وزیر اقتصاد به بانک هایی که نرخ سود مصوب را رعایت نمی کنند ، تصریح کرد: بانک ها باید طبق قانون پولی کشور و مصوبات شورای پول و اعتبار عمل کنند. از وظایف بانک مرکزی تعیین نرخ سود است و بانک ها موظفند آن را رعایت کنند.

او ادامه داد: طبق بخشنامه اخیر وزیر اقتصاد، چنانچه بانکی نرخ سود بیشتری بپردازد، این سود اضافه مشمول معافیت مالیاتی نمی شود و هزینه های آن قابل قبول نیست بنابراین بانک باید مالیات سود اضافه را بپردازد.

مرادپور بیان کرد: پرداخت سود بالاتر از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، تبعاتی در بازار پول و بورس دارد و مورد قبول نیست. کلیه بانک ها چه خصوصی و چه دولتی باید این نرخ ها را رعایت کنند.

او در خصوص میزان سود کنونی سپرده ها توضیح داد: سود سپرده ها از کوتاه مدت تا بلند مدت و تسهیلات پرداختی از ۱۰ تا ۱۸ درصد است.

این مقام مسئول تصریح کرد: وزارت اقتصاد از باب حمایت از واحدهای تولیدی، تاکید ویژه ای در رعایت این نرخ ها دارد چراکه در صورت بالا بودن سود سپرده، تامین مالی تولید هم گران تر می شود.

مدیرکل امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد تاکید کرد: سازمان حسابرسی به طور مستمر حساب های ۱۲ بانک را بررسی و نتیجه را به وزارت اقتصاد و سازمان مالیات اعلام می کند و اگر گزارش تخلفی هم برسد ، بررسی و با آن برخورد می کند.

او در پاسخ به این سوال که نرخ سود روی تورم چه تاثیری می گذارد گفت: تورم چشم انداز کاهشی دارد و رشد زیادی برای آن متصور نیستیم. بازارهای مالی خود را با نرخ سود تطبیق می دهند. این نرخ ها اگر رعایت شود و حتی کاهش یابد، یکی از عوامل کاهش نرخ تورم خواهد بود.

مرادپوی بیان کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است و ۹۰ درصد تامین مالی تولید از بانک ها صورت می گیرد بنابراین رعایت دقیق سود سپرده و به تبع آن سود تسهیلات، کمک زیادی به بخش تولید خواهد کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر