|
کدخبر: 165638

موج گرانی در راه است؟

علی جدی در مورد شرایط ورود دوباره شرکت‌های خارجی که پیش از این کشور را ترک کرده بودند اظهار کرد: برخورد دولتمردان و مجلس با شرکت‌های خارجی که در ایام تحریم‌ها تعهدات خود را رها کردند مانند قبل نخواهد بود.

اقتصاد  موج گرانی در راه است؟

اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها دوباره یک بازار مصرف ببینند، هر زمان که خواستند رها کنند و کشور را معطل بگذارند قابل قبول نیست. در کمیسیون صنایع نیز در این مورد بحث شد که چه استراتژی در این مورد طرح شود، دوستان وزارتخانه را هم خواهیم خواست تا در این مورد تصمیم‌گیری شود چراکه لغو تحریم‌ها قابل پیش‌بینی است.

وی افزود: بنابراین ارتباط دوباره با این شرکت‌ها مانند سابق نخواهد بود، ما اجازه نمی‌دهیم که به راحتی از کنار این مساله گذشته شده و دوباره همه امتیازات بدون تضمینات لازم به آنها داده شود. این شرکت‌ها دفعه قبل فضاسازی زیادی کردند ولی به محض اینکه آمریکا به صورت یک طرفه از برجام خارج شد ایران را ترک کردند.

میدان مین تحریم‌های ایران

جدی متذکر شد: اگر شرکت‌ها به تعهدات بین‌المللی پایبند هستند، خروج یک کشور نباید باعث شود که تعهدات خود را عمل نکنند. اگر هم متعهد نیستند و با یک نگاه آمریکا تغییر رویه می‌دهند نمی‌توان بدون تضمینات لازم، به آنها اطمینان کرد. لذا تضمین محکمتری برای فعالیت آنها نیاز است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تصریح کرد: جلسه‌ای در این مورد در کمیسیون صنایع برگزار شده، جلسات بعدی هم برگزار خواهد شد و قطعا نظرات وزارت مربوطه را نیز می‌خواهیم.

وی افزود: حوزه لوازم خانگی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه در ایام تحریم کشور تقریبا به خودکفایی رسیده، اگر این صنعت رها شود ممکن است دوباره اجناس کره‌ای، چینی و غیره بازار را پر می‌کنند. در مورد خودرو هم اگر مدیریت درستی صورت نگیرد ممکن است با سرازیر شدن محصولات خارجی، تولید داخلی آسیب می‌بیند. باید به شکلی مدیریت شود که علاوه بر اینکه بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های خارجی استفاده کنیم، تولید داخلی هم آسیب نبینند.

جدی با اشاره به فعالیت شرکت‌های چینی و روسی در کشور خاطرنشان ساخت: شرکت‌های روسی و چینی برای فاینانس پروژه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، کشورهای اروپایی هم که اعلام کرده‌اند حاضر هستند قرارداد مشابهی با آنچه ایران با چین منعقد کرده را با ایران ببندند. ولی ما باید توجه کنیم که بین کشورهایی که در ایام تحریم ما را تنها نگذاشتند و کشورهایی که به تعهدات خود عمل نکردند تفاوت قائل شویم.

وی اضافه کرد: نوع همکاری‌ با چینی‌ها مشخص شده که در چه حوزه‌هایی خواهد بود، برای مثال چندین شرکت چینی برای فاینانس پروژه‌های راه‌آهن در کشور به وزارتخانه‌های مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند. باید در این مورد سطح‌سنجی صورت بگیرد تا شرکت‌هایی که اهلیت دارند و در قالب تفاهم‌نامه می‌توان روی آنها حساب کرد در وزارتخانه‌های مختلف به کارگیری شوند. بعضی شرکت‌های روسی هم در حوزه فاینانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس همچنین یادآور شد: همچنین باید بین شرکت‌هایی که در زمان تحریم در کنار ما بودند و شرکت‌هایی که با عدم پایبندی به تعهدات خود کشور را دچار مشکل کردند تفاوت گذاشت. برای مثال وقتی شرکت رنو تعهدات خود را رها کرد، تعهدات شرکت‌های داخلی به مردم که بر اساس همکاری با شرکت رنو بود با مشکل مواجه شد. در ارتباط با شرکت پژو هم مشکل مشابهی به وجود آمد.

وی افزود: این شرکت‌ها به خاطر خروج یک ‌جانبه آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند و خودروسازان برای خودروهایی که پیش‌فروش کرده بودند با مشکل روبرو شدند، مردم به میزان زیادی متضرر شدند و پرونده‌های حقوقی زیادی به همین علت علیه خودروسازان تشکیل شد. به راحتی نمی‌توان از این موارد چشم‌پوشی کرد.

نماینده شهر شیروان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت‌ها و احتمال وقوع دوباره موج گرانی گفت: تحلیل من این نیست که با موج گرانی مواجه هستیم، اتفاقاتی که در حال رخ دادن است در این مساله تاثیرگذار هستند. اگر اتفاقات مثبتی رخ دهد و تحریم‌ها برداشته شود، قطعا شرایط تعدیل خواهد شد و ممکن است حتی قیمت‌ها ریزش کنند اما اگر توافقی نشود ممکن است یک موج گرانی ایجاد شود، به هرحال بازار در این مورد منتظر است تا عکس‌العمل نشان دهد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • جمهوری اسلامی ایران عزیز ارسالی در

    شما فکر ایران خودرو و سایپا نباش بزار وا رد بشه این همه ماشین مزخرف با قیمت بالا کسی هم خریدار نیست تو از جیب خودت میترسی نه ایران خودرو و سایپا

  • ناشناس ارسالی در

    هشتاد میلیون ایرانی روز و شب بر کسی که این وضعیت را ایجاد کرد و مردم را با فریب و حیله و نیرنگ بدبخت کرد تف و لعنت می کنند باشد که بدرک برود تا ملتی نفس راحت بکشند و یا در نهایت دست غیرت ملت از استین یک بدبخت غارت شده در بیاید و اون ملعون را بدرک بفرستد

  • الم ارسالی در

    این حرفها جدی بود

  • ناشناس ارسالی در

    شما ازقبل هم بودین همگی به زودی زود گورت ان را گم می کنید

  • ناشناس ارسالی در

    نماینده ی یک کوره ده نظر می ده و یک سایت زرد تیتر می کنه

  • ناشناس ارسالی در

    خواهشااینقدرجوسازی نکنیدگرانی درراه است اگرمیخواهیدگرانی نباشددست اختلاسگران راک وتاه وبفکرارتقاارزش ریال باشید

  • مرد آزاد ارسالی در

    لعنت لعنت به تیتر خبرتون
    خیلی بی م سوولیت و استرس ایجاد کن هستید

  • ناشناس ارسالی در

    حقوق بیست پنچ درصد بالا میره اقلام و کالا صد درصد خدا لعنتتان کنه

  • ناشناس ارسالی در

    ی مشت سرمایه دار و کارخانه دار و عمدتا م سئولین به بهانه ی اشتغال چند صد هزار نفر هر سال رهبری را وادار میکنند شعار حمایت از کالای داخلی اونم بدون کارشناسی .نتیج ه اش تورم و نابودی و نارضایتی ۷۰ میلیون نفر را در پی داشت.طرف مسئوله و ذی نفع و سرمایه دار و کارخانه دار .همش میگه من دل م برا اون کارگرا میسوزه اگر حمایت نشم و واردات بشه و مرتب محصولا گران میکنه و می چاپه و به ریش ملت میخنده.آخه ی جا کشور س الها تحت فشار و تحریم شرایطش حتی از افغا نستان بدتر ی عده زالو هم دنبال مکیدن خون مردم و مسئولینم که ذی نفع نیستند را واد ار به حمایت شکمی و بدون کارشناسی نتیجه ش م چهل قرن مملکت عقب افتاد آخه اونا که از اقتصاد میدونند و ذی نفع نیستند و دلسوز و وجدان دارند چرا جرات اعتراض به رهبری ر ا ندارند آخه تحریم را بردارن و نگذارند ت لوزیون و خودرو و گوشی و ..وارد بشه و مرد م دوباره برند صف روغن و مرغ چه سود

  • ناشناس ارسالی در

    تو اجازه نمیدی.ای مجلسیان.و ای دولتمردان .محاله این آقای جدی و اطرافیانش سرمایه دار و کارخانه دار نباشند حالا یا خودشون یا فرزندانشون.اونم بیشتر تو این زمینه ها که اشاره کرده خودکفا شدیم مثل لوازم خان گی.ساده لوحی مملکتا به باد داد..کشور در حال فروپاشیه و اگر بازار با واردات ثبات پیدا نکنه مملکت و نظام و مردم نابودند.و تولید داخل بیاد ساعتی اجناس را گران کنه و مردم دوغ را بخورن قیمت خاویار.آره زندگ ی مردما به مسخره گرفتید ی جا منافع شخصی و ی جا بازی جناحی که بگید اگرم مذاکره شد اجناس ارزان نشد‌.یعنی چهار تا ادم با وج دان تو مجلس نیست

  • ناشناس ارسالی در

    همین دیروز سیمان رو کیسه ای 45 تومن خرید م.
    گرون نشده؟!!!!

  • علیرضا ارسالی در

    آقای عزیز هیچ اتفافی نخواهد افتاد اقتضاد شاهد رقابتی مییشود

  • ناشناس ارسالی در

    بقول بنده خدا ما که نمیدونیم مسببش کیه و لی هر کی هست ان شا الله این دستشم مثل او ن یکی بشه

ارسال نظر