|
کدخبر: 164958

دلار نخرید! / احتمال سقوط قیمت ها

«خرید دلار توصیه نمی‌شود.» این جمله‌ای است که در روزهای اخیر از سوی برخی از تحلیلگران فنی بازار ارز شنیده می‌شود.

اقتصاد دلار نخرید! / احتمال سقوط قیمت ها

تحلیلگران فنی انتظار دارند،‌ قیمت دلار طی روزهای آتی افت بیشتری را تجربه کند و به همین دلیل، متقاضیان را به احتیاط و صبر دعوت می‌کنند. در شرایطی که این دسته از تحلیلگران توصیه به عدم خرید دلار دارند، دیروز اسکناس آمریکایی نیز توان زیادی برای رشد قیمت نداشت و به افزایش جزئی ۱۰ تومانی اکتفا کرد. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، اسکناس آمریکایی با قیمت ۲۴ هزار و ۸۱۰ تومان معامله می‌شد.

خروج خریداران از بازار ارز

در بازار سکه نیز مانند بازار ارز،‌ خریداران حضور فعالی نداشتند. در بازار سکه حتی فلز گرانبهای داخلی به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرد و با ۳۰ هزار تومان افت به بهای ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در روز شنبه افت بیشتر۱۵۰ هزار تومانی را تجربه کرده بود و با از دست دادن حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی زمینه‌ساز افزایش انتظارات کاهشی در میان معامله‌گران شده بود.

برخی فعالان می‌گویند بازار سکه رمق گذشته برای صعود را ندارد و احتمال دارد به سوی کف‌های بعدی حرکت کند. اما اگر قیمت دلار روند نزولی خود را از دست بدهد، سکه به سرعت خود را با وضعیت جدید تطبیق خواهد داد. به طور کلی بین سکه و دلار رابطه قوی وجود دارد و این دو معمولا به‌صورت کاملا مستقیم قیمت یکدیگر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در این میان، اونس طلا نیز نقش مهمی در انتظارات بازیگران بازار سکه دارد، ‌ولی تجربیات قیمتی گذشته نشان می‌دهد اثر آن کمتر از نوسانات دلار است. روند قیمتی بازارها در سال ۹۹ نشان می‌داد سکه در بیشتر مواقع از لحاظ جهت قیمتی با روند دلار هماهنگ بوده است و اونس طلا بیشتر نقش یک سرعت‌دهنده یا ضربه‌گیر را در بازار سکه ایفا کرده است. افزایش بهای طلای جهانی در روز جاری می‌تواند ضربه‌گیر کاهش بیشتر قیمت سکه در بازار داخلی شود.

اثرات اخبار سیاسی در بازار

نخست‌وزیر کره جنوبی، امروز برای ملاقاتی دوروزه به ایران می‌آید. گفته می‌شود،‌ از موضوعات مهم این سفر، آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی است. به گفته فعالان، این خبر موجب شده بود که در دو روز ابتدایی هفته، خریدار زیادی در بازار وجود نداشته باشد. نبود خریدار زیاد در بازار باعث شده بود قیمت دلار توان عبور از مرز ۲۵ هزار تومانی را از خود نشان ندهد و نوسانات محدودی را در کانال ۲۴ هزار تومانی به ثبت برساند. به باور تحلیلگران فنی تا زمانی که دلار پشت خط ۲۵ هزار تومانی حضور دارد، معامله‌گران تمایل زیادی برای خرید نخواهند داشت. سیگنال افزایشی زمانی فعال خواهد شد که بازار از سد محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی عبور کند. برای اینکه قیمت دچار کاهش معنادار شود، دلار نیاز دارد که از سد ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌تر برود. در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد قیمت دلار در دامنه ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان زندانی شده است.

رفتار بازارساز نیز در روزهای اخیر نشان می‌دهد بیشتر به‌دنبال پایین بردن قیمت‌هاست. روز گذشته نیز صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را ۲۴ هزار و ۲۴۰ تومان تعیین کردند که فاصله حدودا ۵۷۰تومانی با قیمت بازار داشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • رسول ارسالی در

    عالی

ارسال نظر