|
کدخبر: 164562

فوری/ بسته معشیتی ماه رمضان تصویب شد

رئیس‌جمهور گفت: مهم‌ترین عامل موج چهارم «کرونا» ورود ویروس انگلیسی از عراق بود. همه باید برای اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به میدان بیایند و مصوبات نباید روی کاغذ بماند.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در آستانه ماه رمضان هستیم و امیدواریم از این ماه مبارک همه ما بتوانیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه کرونا متاسفانه سه موج را پشت سر گذاشتیم، افزود: از ماه اسفند تمام تلاش‌های ما بر این بود که وارد موج چهارم نشویم اما امروز متاسفانه وارد موج چهارم شدیم و در این موج چهارم عوامل متعددی دست به دست هم داده است.

تصویب بسته حمایتی ماه رمضان

روحانی تاکید کرد: همچنین امروز بسته حمایتی ماه رمضان را تصویب کردیم که ان شاءالله ۶۰ میلیون نفر از آن استفاده خواهند کرد. این بسته معیشتی ماهیانه پرداخت می‌شود و یک نوبت اضافه به خاطر ماه رمضان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییری در سقف بودجه برای موارد ضروری کرونایی لازم بود، گفت: امروز آن را تصویب کردیم که به آن هم عمل می شود. در زمینه افرادی هم که وام گرفتند با مقرراتی که اعلام می شود که قبلا اعلام کردیم و مهلتی داده بودیم برای پرداخت تا پایان سال ۹۹، ۶ ماه دیگر هم تمدید کردیم که برای مردم توضیح داده می‌شود.

مهم‌ترین عامل موج چهارم «کرونا» ورود ویروس انگلیسی از عراق بود

رئیس جمهور تاکید کرد: اولین عامل ورود ویروس انگلیسی از عراق بود. این بالاترین و اولین عامل بود، اگر از مرز خوزستان و ایلام، ویروس انگلیسی وارد این استان‌ها و سپس وارد استان های مجاور و بعد وارد بقیه استان‌ها نمی‌شد، حتما ما امروز این موضوع را نداشتیم.

روحانی عامل دوم بروز موج جدید کرونا را ترددها و تجمعات فراوان در شب عید مخصوصا در هفته قبل از عید نوروز، عمدتا خرید و فروش‌ها، بازار و دست‌فروش‌ها و تجمعات مردم در محل کسب و کار عنوان کرد و گفت: عامل سوم خود مراسم عید نوروز است.

وی اضافه کرد: ضمن این که این مراسم از لحاظ ملی و حتی از لحاظ دینی صله رحم و کینه ها را زدودن است، مراسم بسیار خوبی است اما امسال به دلیل کرونا، دید و بازدیدهای فراوان و بدون مراعات انجام گرفت، گزارش ها می گوید اکثر مردم ماسک می‌زدند ولی برای خوردن شیرینی یا میوه ماسک‌ها کنار می رفت و یک فرد مبتلا، بقیه را مبتلا می‌کرد.

رئیس جمهور علت چهارم را برگزاری عروسی های فراوان در ماه رجب و شعبان دانست و اظهار داشت: آنها هم متاسفانه مراعات نکردند. گاهی خود آدم باید مراعات کند و ترددها را در حد ضرورت انجام دهد. وقتی عروسی دعوت می کنند، افراد مجبور هستند شرکت کنند و اصل دعوت اشکال دارد.

روحانی عامل بعدی را سفرها بدون رعایت پروتکلهای بهداشتی عنوان کرد و اظهار داشت: از قبل اعلام کردیم سفر در مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است متاسفانه مراعات نشد؛ اما اگر در مناطق زرد و آبی هم سفر انجام می‌شد همه پروتکل‌ها باید مراعات می‌شد.

 مصوبات ستاد کرونا روی کاغذ نماند

وی تاکید کرد: همه آنهایی که مکلف هستند مصوبات ستاد را اجرا کنند اعم از ارگان ها و بخش‌های مختلف از آنها خواهش می‌کنیم، با تمام توان به صحنه بیایند. وقتی برای مناطق قرمز و نارنجی مقررات مشخص کردیم، اگر آن مقررات روی کاغذ بماند و دستورالعمل‌ها اجرا نشود، خاصیتی ندارد.

رئیس جمهور بیان کرد: یکی از مشکلات که ما در همین ایام عید با آن مواجه بودیم، این بود که افراد مبتلا با تست مثبت به دید و بازدید عید و مسافرت رفتند و این یک تخلف خیلی بزرگ است.

روحانی با تاکید بر لزوم برخورد شدید با متخلفانی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند، اظهار داشت: اگر تست یک فرد مثبت است و قرنطینه را مراعات نمی کند و در خانه یا بیمارستان که موظف است بماند، نمی ماند باید برخورد شدیدی صورت گیرد. در این زمینه ها گاهی در برخی جاها خوب مراعات شد اما برخی جاها هم مراعات نشده است.

رعایت پروتکل ها ۵۶ درصد بوده است

وی تصریح کرد: اگر مردم بالای ۹۰ درصد دستورالعمل ها را مراعات کردند، دیگر موج ایجاد نمی‌شود و خطر خیلی کم، ما را تهدید می‌کند اما اگر مراعات پروتکل‌ها به ۵۰ و ۶۰ درصد رسید خطر در کمین است، حتی اگر ویروس انگلیسی نباشد یا عید هم نباشد ما باید پروتکل‌ها را کامل رعایت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز آمار و ارقام به ما نشان داد که پروتکل‌ها به طور متوسط ۵۶ درصد مراعات می شود، افزود: معلوم است که ۵۶ درصد، ما را مبتلا و گرفتار می‌کند و این گرفتاری و ابتلا برای همه است.

روحانی با بیان اینکه امروز کادر درمان خسته است، گفت: جامعه ما هم خسته است و یک سال و نیم است گفتیم فرزندش مدرسه و جوانش، دانشگاه نرود. بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کردیم؛ همه خسته هستند و در خستگی تصمیم گیری کمی سخت است و ناچار به تصمیم گیری محتاطانه هستیم. اما در عین حال چاره ای برای ما وجود ندارد.

وی گفت: اگر می‌گوییم از امروز تا ۱۰ روز همه محدودیت ها با شدت اعمال شود، می فهمیم اعمال کردن در این خستگی جامعه کار سختی است اما چاره دومی وجود ندارد و به عبارتی راه دومی پیش روی ما نیست و باید همه پروتکل ها را مراعات کنیم.

رئیس جمهور افزود: ممکن است کسی بگوید خوب بود شما مرزها، فرودگاه ها یا همه بخش ها را آنچنان محکم می گرفتید که ویروس انگلیسی وارد نشود؛ آیا کسی توانست این کار را بکند؟ همه کشورهای اروپایی که مرزها و پروازهای خود را بستند آیا مصون ماندند؟ اصلا این داستان، داستانی است که می‌توان برای آن تاخیر انداخت. اما اینکه بگوییم ۱۰۰% مرز را جوری می بندیم که این ویروس وارد نشود امکان پذیر نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: علت این که می‌گویم این ماجرا پاندمی است، این است که یعنی تا دنیا نتواند با هم مبارزه کند، موضوع کرونا حل نمی شود. این اشتباه است که برخی کشورها مانند غربی ها همه چیز را برای خودشان می‌خواهند و می گویند بقیه کشورها آلوده باشند و اینکه نمی خواهد به آنها دارو و واکسن بدهند، خطای بزرگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ۵ کشور هم از ویروس مصون باشند و کشورهای اطراف از این پاندمی نجات نیافته باشند آن ها هم مجدد گرفتار می‌شوند. این مسأله ای است که همه دنیا باید دست به دست هم دهند و با این مسأله مقابله و مبارزه کنند تا به نقطه ای برسیم که اطمینان حاصل شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از راه های رسیدن به این نقطه اطمینان، واکسن است،اظهار داشت: اگر واکسن به اندازه کافی تولید شود و واکسیناسیون انجام گیرد، شاید مقدار زیادی از مشکلات برطرف شود. البته نمی‌توان گفت صد در صد از بین می رود. ممکن است واکسیناسیون انجام گیرد و یک ویروس مُتاسیون یافته در حدی باشد که بعد از چند ماه، واکسن روی آن تاثیر بگذارد.

روحانی با بیان اینکه واکسن بی تردید هم در ابتلا و هم در مرگ و میر ، تاثیر گذار است، گفت: تأثیرگذاری واکسن در مرگ و میر بیشتر است. ممکن است کشوری واکسن بزند و قرمز شود اما مرگ و میرش کاهش یابد. ما باید با تمام توان، واکسن خارجی را وارد کنیم تا واکسن داخلی به بازار بیاید.

وی اضافه کرد: واکسن داخلی هم که به بازار آمد باید با همه توان برای حمایت از آن کمک کنیم. شاید واکسن داخلی ما کافی باشد و نیاز به وارد کردن نداشته باشیم اما امروز باید همه توان خود را برای تهیه واکسن به کار بگیریم تا مردم ما بتوانند از این نعمت استفاده و بهره برداری کنند.

انتخاب سخنگوی ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از چند صدایی است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در موضوع مبارزه با کووید ۱۹ همه باید یک صدا باشیم، بیان کرد: بله- روزها و هفته‌های سختی پیش رو داریم بنابراین نباید چندجور حرف بزنیم. این که ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای همین است که صدا، واحد باشد. اگر بنا باشد هرکسی در تلویزیون مصاحبه ای کند و هر حرف و بیانی به کار بگیرد که نمی‌شود.

روحانی با تاکید براینکه ما یک ستاد و جمع هستیم و وقتی تصمیم می‌گیریم،همه با هم مسئولیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم،تصریح کرد: با چند صدایی، جز اینکه به دست ضد انقلاب و ایران بهانه می‌دهیم هیچ کار دیگری نمی کنیم و همچنین باعث خسته شدن کادر درمان می‌شویم.

وی بیان کرد: اگر کسی به ناروا بگوید مصوبه ستاد ملی را فلان نهاد اجرا نکرد، باعث خستگی و ناامیدی کادر درمان می‌شود و خستگی از تنشان بیرون نمی رود و می‌گویند وقتی نهادی با آن عظمت همکاری نمی‌کند ما برای چه کار کنیم؟ اگر هم بر فرض صحت دارد باید آن نهاد وارد عمل شود و مصوبات را اجرا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر ما در تبلیغات و سخن گفتن، مردم را دچار یاس و مشکل کنیم کار درستی نیست، افزود: فکر می‌کردیم که موج چهارمی قرار است بیاید و همه تلاش ما این بود که وارد مرحله چهارم نشویم و به همین دلیل همه حواسمان بیشتر به فرودگاه ها بود اما ویروس از جای دیگری سر در آورد. مثلا می گفتیم پرواز انگلیس ممنوع و در پروازهای اروپایی هم دقت صورت گرفت، نگو متاسفانه کلا از جایی دیگر بند را آب برده است و همه ویروس‌های انگلیسی از مرز عراق، ایلام و خوزستان وارد کشور شده است.

روحانی اضافه کرد: به هر حال ما وارد این مشکل شده ایم. این مشکل واقعی است که باید هم واقعیت‌ها را بدانیم و هم آنجایی که لازم است بگوییم. اما این که هرکس یک طور حرف بزند به ضرر کشور است و همه باید مراعات کنیم.

وی گفت: امروز مطئن هستم همه دست به دست هم می دهیم؛ یک دوره سخت ۱۵ روزه پیش رو است که همه باید مراعات کنند تا از این مشکل عبور کنیم، به کادر درمان خسته نباشید می گوییم چرا که بر دوش کادر درمان بار سنگینی است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در زمینه واکسن، از همه توان دولت استفاده می‌کنیم که واکسن بیشتر وارد کشور شود و تزریق واکسن بیشتر شود و در داخل کشور هم بتوانیم واکسن داخلی را تولید کنیم.

روحانی با اشاره به تصمیمات ستاد ملی کرونا، بیان کرد: تصمیم اول این بود که ما امروز حدود ۱۰، ۱۲ هزار تخت بیمارستانی آماده داریم. این تخت‌های بیمارستانی گاهی ۹۰ درصد گاهی ۹۵ تا ۹۷ درصد کارهایش انجام گرفته است و گاهی تجهیزاتی می‌خواهد که نیاز به ارز دارد که باید از خارج وارد شود.

وی اضافه کرد: برای اینکه این بیمارستان‌ها را آماده و برای کرونا استفاده کنیم این کار با توان داخلی امکان پذیر است. بیمارستانی که تخت و پرستار و پزشک و آنچه برای کرونا لازم است، آماده است، آزمایشگاه، «ونتیلاتور» و «آی سی یو» آماده است، آن را افتتاح می‌کنیم و تجهیزاتی که باقی مانده است را به مرور کامل می‌کنیم. بنابراین همه توان را به کار می‌گیریم که در کوتاه ترین زمان ممکن این ۱۲ هزار تخت جدید وارد مدار شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: از نظر استخدام کادر درمان نیز، همه کارهای لازم انجام گرفته است و در بهمن ماه سال گذشته مجوز صادر شده است و بقیه کار با نظر وزارت بهداشت و درمان است که کارهای استخدامی را هرچه سریعتر انجام دهد تا این کار انجام بگیرد و مشکلی نباشد.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: پروتکل و اجرای دستور العمل های بهداشتی اساس کار ما است و باید با نقض کنندگان پروتکلهای بهداشتی برخورد قاطع کنیم.: مراکز بهداشتی باید آمادگی بیشتر برای پذیرایی داشته باشند و واکسن بیشتر را وارد می‌کنیم و در ساخت واکسن هم حتما حمایت خواهیم کرد.

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    بسته معیشتی خخخخخخ میخوایم واسه چی دیروز یه پنیر خریدم ۲۷هزار تومان

  • ناشناس ارسالی در

    خدا کند این بسته معیشتی کالا نباشد که مر دم مثل صف مرغ از صبح تا شب تو سرو کله هم بزنند

  • قفل ارسالی در

    حال ندارم بخونم
    چون خسته شدم دیگه

  • ناشناس ارسالی در

    اقتصاد مال خر است.

  • عباس ارسالی در

    یارانه ها نمیخوایم ثبات قیمت بیارید گرون ی رو کنترل کنید میدونم عرضه ندارید با ای ن قدرتی هم که دارید ارزونش کنید پس جان م ادرتون زمزمه گرونی روخبر ساز نکنید مخصوص ا عوامل این سایت اگه مسلمونی خبری پخش نک ن که بازار رو بهم بریزه نوکرتم عشقی

ارسال نظر