|
کدخبر: 163624

بررسی نوسان قیمت دلار و یورو در سال ۱۴۰۰ + نمودار

در یک هفته گذشته حدود ۲۰ میلیون دلار و ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو در بازار متشکل معامله‌شده است. متوسط قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۱۹ تومان بوده و متوسط قیمت یورو ۲۸ هزار و ۶۸۰ تومان برآورد می‌شود.

اقتصاد بررسی نوسان قیمت دلار و یورو در سال ۱۴۰۰ + نمودار

اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد در یک هفته گذشته حجم معاملات دلاری در بازار متشکل ۱۹ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده است. بازار متشکل بازاری است که در آن صرافان رسمی، صادرکنندگان غیرنفتی و بانک مرکزی بازیگران اصلی به‌حساب می‌آیند. این بازار تلاش دارد مرجع کشف قیمت اسکناس در بازار ارز نیز باشد

در بازار متشکل ارزی، ارزها به‌صورت نقد معامله می‌شوند خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را ثبت کرده و درنهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.

این بازار گرچه از دوم فروردین ۱۴۰۰ باهدف پاسخ به تقاضای فرودگاهی فعال بود اما از هفت فروردین و آغاز به کار بازار آزاد ارز فعال‌تر شد. اطلاعات منتشر نشان می‌دهد در یک هفته کاری بازار متشکل از هفت فروردین تا شانزدهم فروردین ۱۴۰۰ ارزش معاملات دلاری در این بازار ۱۹ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده است. به‌طور میانگین این میزان معامله با نرخ ۲۴ هزار و ۵۱۹ تومان انجام‌شده است. با این حساب می‌توان گفت متوسط قیمت عمده‌فروشی در یک هفته گذشته ۲۴ هزار و ۵۱۹ تومان بوده است. با توجه به اینکه صرافان ارز خریداری‌شده از این بازار را دو درصد بالاتر می‌فروشند قیمت دلار در بازار خرده‌فروشی نیز در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشته است.

متوسط قیمت عمده‌فروشی یورو

در بازار متشکل علاوه بر دلار، اسکناس یورو نیز خریدوفروش می‌شود. در فاصله زمانی موردبررسی ارزش معاملات یورویی نیز ۷ میلیون و ۶۲۴ هزار یورو بوده است. متوسط قیمت یورو در فاصله هفت‌تا ۱۶ فروردین ۲۸ هزار و ۶۸۰ تومان برآورد می‌شود. بر مبنای فروش دو درصد بالاتر قیمت یورو نیز در بازار خرده‌فروشی ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

دلار+اینفو

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها