|
کدخبر: 162223

اثر قرارداد ۲۵ ساله با چین بر بازار دلار چه بود؟

نرخ ارز که سال گذشته را با صعود به بالای مرز ۲۵ هزار تومان به پایان برده بود، در نخستین روزهای کاری سال ۱۴۰۰ هم بدون تغییر در همین محدوده به سر می‌برد.

اقتصاد اثر قرارداد ۲۵ ساله با چین بر بازار دلار چه بود؟

به طوری که قیمت دلار بازار آزاد بین ۲۵۱۰۰ تا ۲۵۲۰۰ تومان در نوسان است. با این حال نرخ‌های صرافی ملی و بازار متشکل به ترتیب فاصله حدودا ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی از نرخ‌های آزاد دارند.

قرارداد ۲۵ ساله زیر ذره‌بین بازار ارز

امروز اما سفر وزیر خارجه چین به تهران و امضای احتمالی سند جامع همکاری ۲۵ ساله با این کشور مورد توجه ویژه فعالان اقتصادی قرار گرفته است. برخی پذیرش این قرارداد و تقویت روابط با شرق را در تقابل و مانع احیای برجام می‌دانند. در همین حال برخی به سفرهای اخیر وزیر خارجه این کشور به عربستان و ترکیه اشاره داشته و از این جهت نسبت به خوشبینی بیش از حد نسبت به این قرارداد هشدار می‌دهند. قابل ذکر است وزیر خارجه چین برنامه دیدار با مقامات امارات، بحرین و عمان را نیز دارد.

گروهی دیگر اما به اثرات تجاری و اقتصادی آن توجه دارند؛ حال آنکه باید دقت داشت پذیرش این برنامه به معنای تاثیر اقتصادی فوری آن نیست (در این رابطه بخوانید: دیدگاه‌های مختلف نسبت به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین). به این ترتیب هنوز به نوعی در خصوص این سند همکاری، اثرات سیاسی و اقتصادی و میزان اجرایی شدن آن ابهاماتی وجود دارد که بازارها در روزهای آتی به دنبال جزییات بیشتر در خصوص آن خواهند بود.

برجام همچنان در هاله ابهام

در روزهای اخیر ادعای رسانه‌های صهیونیستی درباره حمله ایران به یک کشتی اسرائیلی و نامه ۴۳ سناتور به بایدن برای دخیل کردن مسائل موشکی و منطقه‌ای در برجام اندکی از خوشبینی‌ها به احیای توافق هسته‌ای کاستند. در سوی دیگر، برداشتی از یک گزارش وال‌استریت ژورنال در فضای مجازی دست به‌دست می‌شد که به اشتباه خبر از موافقت امریکا با رفع تحریم‌های ایران پیش از مذاکره می‌داد. حال آنکه آنچه در حقیقت در این گزارش به آن اشاره شده بود رفع محدود تحریم‌ها و البته مشروط به برداشتن گام‌های متقابل توسط ایران بود.

امروز اما رویترز گزارشی قابل‌تامل از گفت‌وگو با یک مقام رسمی امریکایی منتشر کرده است که این منبع ناشناس تاکید دارد بایدن و تیم او هیچگاه بر برداشتن قدم اول توسط ایران تاکید نداشته‌اند و اتفاقا در زمینه تقدم و تاخر اینکه چه کسی نخستین گام را برمی‌دارد، انعطاف دارند. این در حالی است که تاکنون خلاف این گفته از اظهارات مقامات امریکایی برداشت می‌شد. چنین خبری می‌تواند در درک بهتر سیاست خارجه امریکا در قبال ایران روشنگر باشد.

منبع: بورسان
  • سید ارسالی در

    درسته به احتمال زیاد قیمت دلار کاهش پیدا می کند .در قرارداد چین خرید نفت از ایرا ن تضمینی اعلام شده .و از نظر بنده بدبینی به چین را باید کنار گذاشت در حال حاظر ب رخی کشور های منطقه حتی کشور های خلیج فار س در حال بستن قرار داد با چین هستند.کسان ی که می گن چین نگاه راهبردی در منطقه ندا ره از نظر من اشتباهه ..یک سوال مگر آمریک ا در عراق یا افغانستان یا حتی ویتنام نگا ه راهبردی داشت ؟خیر!حتی اگر در گوگل سرچ کنید در اخبار جدید جنایت جنگی سربازان آم ریکایی را در سایت های خبری معروف پیدا می کنید.برخی حتی کودتای پینوشه علیه آلنده (که نیکسون عملا از پینوشه حمایت می کرد)ر ا از یاد برده اند. ...در هر حال از نظر بنده عده ای فراموش کار شده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها