|
کدخبر: 162155

مسدود شدن کانال سوئز نرخ کرایه کشتی‌ها را دو برابر کرد

در حالی که کارشناسان از احتمال بازگشایی کانال سوئز تا چند هفته آینده خبر می‌دهند، گزارشات حاکی از افزایش تا دو برابری نرخ کشتی‌های تجاری است که نرخ کرایه کشتی‌های کوچک افزایش بیشتری داشته است.

اقتصاد مسدود شدن کانال سوئز نرخ کرایه کشتی‌ها را دو برابر کرد

مسدود شدن کانال سوئز که از روز سه شنبه در پی گیر کردن یک کشتی غول پیکر ایجاد شد و تاکنون ادامه دارد، باعث شده کرایه حمل و نقل کشتی‌ها افزایش یافته و در برخی موارد تا دو برابر شود. گفته می‌شود هزینه کشتی‌های کوچک افزایش بیشتری داشته است.

همچنین بسیاری از کشتی‌ها مسیرهای خود را منحرف کرده‌اند تا این کانال را دور بزنند. به همین دلیل فاصله زمانی رسیدن آنها به مقصد هم بیشتر شده است.

این گزارش می‌نویسد:‌ کشتی ۴۰۰ متری ایورگوین که روز سه شنبه در کانال سوئز گیر کرده، تلاش‌ها برای بازگشایی مسیر همچنان ادامه دارد اما گفته شده است به دلیل شرایط بد آب و هوایی که در منطقه حاکم است این بازگشایی هفته‌ها طول خواهد کشید.

وجود ترافیک کشتی‌های تجاری در پشت این کانال باریک که محل اتصال اروپا و آسیا است، مسائل و مشکلات زیادی را برای حمل و نقل کشتی‌ها ایجاد کرده و توقف و یا تاخیر در ارسال محموله‌ها احتمالا مشکلاتی را در عرضه محصولات اساسی به مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد.

گزارش‌ها می‌نویسد از آنجایی که کشتی‌ها تلاش می‌کنند تا مسیر دیگری را برای کشتی‌های خود به منظور دور زدن این کانال انتخاب کنند، کرایه حمل کشتی‌ها افزایش یافته است.

در صورتی که بازگشایی کانال هفته‌ها طول بکشد تحلیل‌گران انتظار دارند که نرخ کرایه کشتی‌های کوچک و نیز کشتی‌هایی که فرآورده‌های نفتی حمل می‌کنند، به ویژه آنهایی که نفتا از اروپا به آسیا صادر می‌کنند افزایش بیشتری یابد.

بر اساس آمارهای کشتیرانی ریفینیتیو، بیش از ۳۰ تانکر نفتی در دو طرف این کانال از روز سه شنبه منتظر مانده‌اند تا مسیر باز شود. حداقل ۴ تانکر نفتی لانگریج۲ که از سمت آتلانتیک به سمت کانال سوئز آمده‌اند در حال سبک سنگین کردن یک مسیر دیگر برای رسیدن به مقصد هستند.هر تانکر نفتی لانگریج ۲ حدود ۷۵ هزار تن نفت جابجا می‌کند.

عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ترافیک سنگینی از کشتی‌های تجاری پشت کانال سوئز ایجاد شده است. پیش بینی شده است که افزایش تقاضاها برای نفت خام آتلانتیک در اروپا باعث استفاه بیشتر ازکشتی‌های کوچک بیشتر و متعاقبا افزایش بیشتر نرخ این نوع کشتی‌ها شود.

بر اساس آمارهای ریفینیتیو، هزینه حمل کشتی‌های حامل بنزین و گازوئیل که از بندر توپز روسیه در دریای سیاه به سمت جنوب فرانسه حرکت می‌کنند، از ۱.۴۹ دلار در هر بشکه در ۲۲ مارس به ۲.۵۸ دلار در هر بشکه در ۲۵ مارس رسیده و در حقیقت افزایش ۷۳ درصدی داشته است.

آنوپ جایاراج، یک کارگزاری تانکرهای نفتی در سنگاپور اعلام کرد:‌ هزینه حمل کشتی‌های لانگرینج ۲ (LR۲) از خاورمیانه به ژاپن ۱۳۷.۵ واحد در اوایل صبح امروز رسیده که این رقم هفته گذشته ۱۰۰ واحد بود.

مشابه این وضعیت در کرایه کشتی‌های لانگرینج ۱ هم در همین مسیر صورت گرفته و از ۱۲۵ واحد هفته گذشته به ۱۳۰ واحد رسیده است.این واحد موسوم به ورد اسکیل یک شاخص صنعتی است که برای محاسبات نرخ کرایه‌ها استفاده می‌شود.

تاثیر تاخیر در به مقصد رسیدن کشتی‌ها در حوزه انرژی نظیر گاز مایع و نفت خام می‌تواند مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کند.

این گزارش می‌نویسد:‌ چندین تانکر ال ان جی هم مسیر خود را تغییر داده است. برخی خریداران اروپایی پیش بینی می‌کنند که تاخیر در رسیدن محموله‌های ال ان جی باعث خواهد شد که نوع معاملات نیز تغییر یابد و معاملات به صورت اسپات مارکت (بازار لحظه‌ای) تغییر یابد.

رئیس موسسه رستاد انرژی اعلام کرد: در صورتی که بازگشایی این مسیر تا دو هفته دیگر طول بکشد حدود یک میلیون ال ان جی به منطقه اروپا با تاخیر خواهد رسید و در صورتی که زمان بازگشایی به ۴ هفته برسد، تأخیر در زمان رسیدن ال ان جی به منطقه اروپا دو برابر و به ۲ میلیون تن خواهد رسید.

کشتی غول پیکر اورگیون متعلق به شرک ژاپنی با طول ۴۰۰ متر صبح سه شنبه در مسر حرکت از چین به روتردام هلند به دلیل باد شدید در آبراهه کانال سوئز از مسیر منحرف شده و به دیواره شرقی کانال گیر کرده است اکنون مسیر از دو طرف مسدود است و امکان تردد کشتی ها وجود ندارد. کشتی های تجاری زیادی در پشت این کانال مانده اند و ترافیک ایجاد شده است. این اتفاق و خبر طول کشیدن شاید هفته ها برای بازگشایی کانال، نگرانی از تامین کالاهای اساسی را بیشتر کرده است، ۱۲ درصد تجارت دو قاره آسیا و اروپا از طریق این کانال انجام می شود.

 

منبع: فارس

ارسال نظر