|
کدخبر: 156446

مالیات‌ستانی از پولدارها به سبک مجلس یازدهم

روز سه شنبه گذشته نمایندگان مجلس درجریان رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰، مصوباتی داشتند که شاید بتوان آن‌ها را از بهترین اقدامات این مجلس دانست.

اقتصاد مالیات‌ستانی از پولدارها به سبک مجلس یازدهم

اخذ مالیات از خودرو های بالای یک میلیارد تومان و دریافت مالیات از سلبریتی‌های با درآمد بالای ۲۰۰ میلیون تومان و اینفلوئنسرهایی با ۵۰۰هزار دنبال‌کننده از جمله این مصوبات است. مصوباتی که اگرچه با اعتراض این قشر از جامعه روبه رو شده اما رضایت بسیاری از مردم را در پی داشته است چرا که به زعم آن‌ها وقتی یک کارگر آنهم با درآمدی کم باید مالیات بپردازد، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها نباید از این قاعده مستثنی باشند به همین خاطر است که این مصوبات را از اقدامات خوب این مجلس قلمداد می‌کنند.

مالیات بر خودروهای بالای یک میلیارد

اما در اولین اقدام براساس مصوبه کمیسیون اقتصاد دولت، خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. یعنی کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هرسال مجموع ارزش آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می‌باشند.

- تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰میلیارد ریال یک درصد

- تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال دو درصد

- تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال سه درصد

- نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد

واکنش کاربران

از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این مصوبه مجلس، آنطور بر می‌آید که برخی‌ها مخالف آن هستند و بر این باورند که این مصوبه سبب گرانی خودروهای داخلی می‌شود از سوی دیگر این سوال را مطرح کرده‌اند که مگر مالیات و عوارض واردات از این خودروها گرفته نشده که دوباره می‌خواهند مالیات بگیرند؟ اما برخی‌ها هم موافق آن هستند و در این خصوص نوشته اند: «از کسانی که ثروت باد آورده بدست آوردند باید مالیات خیلی سنگین گرفته بشه اگرحقوق یک فرد زحمتکش بطور میانگین ۲ میلیون باشه در تمام عمر۳۰ساله کاری ۷۲۰ میلیون تومان دریافتی داشته حالا فرد دیگری با خرید یک ماشین، چند میلیارد بدست آورده باید مالیات خیلی سنگین پرداخت کنه»، «خیلی هم عالی. وقتی پورشه و لامبورگینی و فراری و مازراتی سوار می‌شوند باید هم مالیات بدهند»

دریافت مالیات از سلبریتی‌ها

بعد از کش و قوس‌های فراوان، بازیگران نیز طبق مصوبه مجلس باید از سال آینده مالیات بدهند. البته بازیگرانی که درآمد آن‌ها بالای ۲۰۰میلیون تومان است. این دریافت مالیات از هنرمندان از آن موضوعاتی باید که سال گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد به خصوص آنکه دولت در برابر دریافت مالیات از سلبریتی‌ها مقاومت می‌کرد و مانع از انجام این کار می‌شد. در این راستا یک تهیه‌کننده و سینمادار با تاکید بر این‌که قانون جدید مصوب مجلس برای مالیات هنرمندان به تمام فعالان عرصه‌های مختلف هنر مربوط می‌شود، گفت: «این مصوبه به دلیل متناسب نبودن با شرایط اقتصادی موجی از نارضایتی‌ها را به وجود خواهد آورد و قطعا عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.»

منوچهر محمدی بیان کرد: «درباره این‌که تصور شده این مالیات فقط شامل بازیگران سینماست، می‌خواهم تاکید کنم و در واقع به همه هنرمندان کشور بالاخص سینماگران که همکاران مستقیم بنده هستند، یک هشدار و توجه جدی بدهم که آن‌چه در مجلس تصویب شد شامل کلیه فعالیت‌های سینمایی از جمله سینماداری، پخش، تهیه‌کنندگی، تولید، فیلمبرداری، صدابرداری، بازیگری، مونتاژ، چهره‌پردازی و غیره است؛ یعنی تمام صنف‌های تعریف‌شده در صنعت سینما را شامل خواهد شد. این در حالی است که برخی از همکاران ما در سینما تصور می‌کنند این قانون مالیاتی فقط برای بازیگران و بعد هم فقط برای عده‌ای از آن‌ها تصویب شده در صورتی که اصلا این‌طور نیست.» او تاکید کرد: «بنابراین الان معافیت‌ها از بین رفته و به سقف ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و بعداز آن بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم و ضرایبی که طبیعتاً توسط سازمان امور مالیاتی به طور سالانه تعریف خواهد شد، همه مشمول مالیات می‌شوند که آن هم نمی‌دانیم با ضریب چند درصد است و اگر ضریب ۲۵ درصد باشد که به نظرم یک فاجعه جدی بر سر راه هنر کشور به وجود خواهد آمد.» او در ادامه اظهار کرد: «به نظرم موجی که از نظر خبری راه افتاده به نوعی خلط واقعیت آن قانونی است که در مجلس مصوب شده است.

این قانون اساسا درباره سلبریتی‌ها - یا حتی با تسامح و تساهل هم در نظر بگیریم - درباره بازیگران نیست. این قانون درباره کلیه آحاد هنرمند کشور است، یعنی هر هنرمندی که درآمد سالانه‌اش بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد. حال این را بگذارید کنار امر دیگری که ما از اواخر سال ۹۸ و احتمالاً تا بخش عمده‌ای از سال ۱۴۰۰ با آن درگیر هستیم. حوزه اقتصاد هنر به طور کلی و سینما به طور اخص در این سالی که گذشت دچار آسیب‌های بسیار زیاد جدی، کمرشکن و سخت شد. آن‌چه برای من قابل تامل است این بود که در همه جای دنیا قانونگذاران کشور و کسانی که به ویژه متصدیان امر مالیات هستند مثل سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی مالیات را همیشه با یک نسبت تعریف‌شده و روشن با رونق اقتصادی در نظر می‌گیرند، یعنی هرگاه رونق اقتصادی و شکوفایی داریم قاعدتاً مالیات‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند و به عنوان درآمد عمومی صرف ایجاد زیرساخت‌ها، رفاه مردم، مشکلات سلامت و بهداشت، تعلیم و تربیت و خیلی کارهای دیگری شود که می‌تواند وجوه عام‌المنفعه داشته باشد، اما وقتی در شرایط رکود اقتصادی هستیم و از طرف دیگر در یک تحریم کمرشکن قرار داریم که ماه‌هاست دولتمردان از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کنند ایجاد چنین مالیات‌هایی می‌تواند به نارضایتی منجر شود که امیدوارم تحقق پیدا نکند.»

این تهیه‌کننده سینما گفت: «هنرمندان باید گوش به زنگ باشند چون از آن‌جا که این کار از نظر اجرایی به سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد، قطعا سال آینده بخش عظیمی از هنرمندان کشور در رشته‌های مختلف درگیر این ماجرا می‌شوند و به نظرم موجب نارضایتی است و عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.»

واکنش کاربران

اما همانطور که عنوان شد بسیاری از اینکه قرار است سلبریتی‌ها همچون دیگر مشاغل مالیات بپردازند، خشنود هستند. یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «این طرح مالیات برای سلبریتی ها، موسسات کنکور و اپراتورها خیلی خوبه». کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «به شخصه با طرح مجلس که سلبریتی‌ها مالیات بدن خیلی حال کردم هر چند معتقدم خیلی مالیات کمی براشون در نظر گرفته شده». دیگری نوشت: «۲۰۰میلیون تومان در سال کمه که مالیات بدید ما کارکنان دولت آدم نیستیم برای ۵میلیون در ماه باید مالیات بدیم».

دریافت مالیات از اینفلوئنسرها

اما این پایان کار مجلس در روز سه‌شنبه نبود چرا که بر اساس دیگر مصوبه مجلس اینفلوئنسرها هم در سال ۱۴۰۰ مالیات پرداخت می‌کنند. بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن‌ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

محمدحسین بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان پیشنهاد‌دهنده این بند توضیح داد: «در حال حاضر بخشی از کسب و کارها در فضای واقعی نیست و در مجازی انجام می‌شود که این امر فرصت خوبی برای توسعه دولت الکترونیک و کسب‌وکارهای مجازی به شمار می‌آید.»

وی افزود: «در این بین برخی از کسب‌وکارها در فضای مجازی شکل خاصی پیدا کرده و تعداد کاربران برخی از آن‌ها نجومی شده است. اینفلوئنسرهایی هستند که تبلیغات گرفته و درآمدهای غیرمتعارفی از تبلیغات بدست می‌آورند.» بحرینی تاکید کرد که این قانون فقط برای صفحات و کانال‌هایی با بیش از ۵۰۰ هزار کاربر است و شامل همه کسب و کارها در فضای مجازی نمی‌شود. هدف، کانال‌ها و صفحاتی هستند که بستری برای گرفتن تبلیغات ایجاد کرده و درآمد زیادی هم دارند و بعضا پشت آن یک سلبریتی یا افراد دیگری هستند.

اما محراب قاسمخانی نویسنده کشورمان در واکنش به این مصوبه در صفحه اینستاگرامی‌اش نوشته است: «خود اپلیکیشن به خاطر سرویسی که می‌دهد پول نمی‌گیرد؛ شما بابت چه خدماتی می‌خواهید مالیات بگیری».

واکنش کاربران

این مصوبه نیز با ابراز رضایت کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد.

یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «اتفاقا به نظر من اینفلوئنسرها هم باید مالیات بدن و قانون درستی هم هست».

کاربر دیگری گفته است: «تو هر دوره‌ای بسته به نیازای اون زمان شغلای جدیدی ایجاد میشند که این هم از همون شغلاست. وقتی از همه شغلای شناخته شده دیگه مثل پزشک یا معلم مالیات گرفته میشه، چرا از یه اینفلوئنسر نباید گرفته شه؟».

دیگری نوشت: «از اینفلوئنسرهایی که بالای ۵۰۰هزار دنبال‌کننده دارند و تبلیغات انجام می‌دهند مالیات دریافت می‌شود. نه تنها حسودیم میشه بلکه کفرم هم در می‌اومد که یک کارمند با مالیات میده. اما اون اینفلوئنسر نشسته و کار خاصی هم انجام نمیده و کلی هم پول میگیره».

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «ولی این یه مورد باید اجرا بشه. چرا کارگری که با ۱۰ ساعت کار ماهی ۲۸۰۰ تازه اگه بهش بدن، درمیاره باید مالیات بده ولی سلبریتی و اینفلوئنسر هیچی به هیچی؟».

کاربران دیگر نوشته اند: «یه حرکت خوب از مجلس. واقعا مالیات ندادن این جماعت اذیت‌کننده بود! »، «در تمام کشورهای اروپایی اینفلوئنسرهای اینستاگرام و یوتیوبرها مالیات میدن، از نزدیک کسی رو می‌شناسم متولد ۷۲ و حداقل ماهی ۸۰۰ میلیون درآمد داره از طریق ویدیوهای آرایشی اینستاگرام».

منبع: روزنامه آفتاب یزد

ارسال نظر