|
کدخبر: 154969

هشدار به خریداران بیت کوین

کارشناسان اقتصاد فضای مجازی و رمز ارزها تاکید دارند: اکنون که بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال به اوج قیمت رسیده اند، سرمایه‌گذاری بر روی آنها اشتباه است چرا که به احتمال زیاد طی یکی دو روز آینده قیمت‌ها در سراشیبی قرار می‌گیرد.

اقتصاد هشدار به خریداران بیت کوین

قیمت بیت کوین سد مقاومت ۵۰ هزار دلاری را شکست و امروز به بیش از ۵۲ هزار دلار رسید. رشد شتابان این ارز دیجیتال با معادل ریال اکنون به حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است، بیت کوینی که بهار امسال قیمتی کمتر از ۱۰ هزار دلار داشت اما مدتی است مسیر رشد را با سرعت طی می‌کند و معلوم نیست آخر و عاقبت آن به کجا ختم می‌شود.

بازاری جدید و نوپایی که این روزها جای خود را بین بازارهای مهم نظیر طلا، ارز و...بازکرده است و خیلی از سرمایه‌گذاران خرد و کلان را به دلیل هیجانی بودن آن مجذوب خود کرده است.

علاوه بر بیت کوین سایر ارزهای مجازی نیز این روزها ابزاری برای سرمایه‌گذاران جوانان و نوجوانان شده و روز به روز بر تعداد آنها در دنیا اضافه تر می‌شود. خیلی‌ها معتقدند در دنیای پیشرفته الکترونیکی و قرار داشتن در عصر دیجیتال بازارهای نوظهور مجازی ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و توسعه بیش از پیش آن درآینده نزدیک دور ازانتظار نیست.

سرمایه‌گذاری برای کسب سود یا تکیه بر باد؟

اما اینکه چه اندازه باید به این بازارها مطمئن بود، سئوالی که همچنان بی‌پاسخ مانده است. البته با وجود ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین در ایران اما بانک مرکزی با استخراج آن موافقت کرده و تاکید دارد که مردم وارد این حوزه نشوند. از طرفی طبق اعلام مسئولان، قانونی برای این فعالیت در کشور وجود ندارد و اگر افرادی خواهان ورود به چنین بازاری هستند مسئولیت آن نیز به خودش محول شده است.

هر چند «ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا» و ثروتمندترین فرد جهان اخیرا در اظهاراتی درباره بیت کوین، تاکید کرد که این ارز رمزنگاری شده می‌تواند به زودی وارد امور مالی سنتی شود. و از طرفی به عنوان حامی بیت کوین در دنیا شناخنه شده است اما معلوم نیست این حمایت‌ها تا کی ادامه داشته باشد و یا تصمیم گیری برای توسعه و یا خروج از این بازار چگونه اتخاذ شود. چرا که ایلان ماسک ابتدا بدون اطلاع رسانی اقدام به خرید بیت کوین کرد و پس از خرید کلان، رسما اعلام نمود که به این بازار ورود کرده است این امر باعث شد تا قیمت بیت کوین ۲۰ درصد رشد و شرکت تسلا میلیاردها دلار از این طریق سود کند.

هویت نامشخص متولیان رمز ارز و بیت کوین

در چنین شرایطی تاکید مسئولان به کسانی که قصد ورود به چنین بازاری دارند این بوده که با توجه به نوسان بالای قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال همچنین بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری و در نهایت هویت نامشخص متولیان بیت کوین، بنابراین اطمینان چندانی به این بازار نیست. لطفعلی بخشی، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده بازار نوپدید ارزهای دیجیتال و بیت کوین گفت: اینکه دولت معامله در چنین بازاری را منع کرده است اقدامی درست و قابل تحسین است چرا که این بازار مجازی مکاره و بی‌پشتوانه جذابیت هایی خاصی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند و با رشد مقطعی قیمت‌ها و پرداخت سود بالا به فعالان این بازار زمینه ورود گسترده سرمایه‌گذاران را به این بازار فراهم کرده تا با سقوط قیمت‌ها جیب مردم را خالی کنند.

وی افزود: وقتی شخصی برروی ارز فیزیکی حساب باز می‌کند حداقل می‌داند که این نوع ارز پول رایج یک کشور است و امضا وزیر دارایی و یا رمز و شمارگذاری پول روی آن وجود دارد بنابرابن دغدغه از دست دادن کل سرمایه خود را ندارد در بحث سرمایه‌گذاری بر روی طلا و سکه نیز همین طور است اما متاسفانه اکنون خیلی‌ها سرمایه‌های خود را وارد بازارهایی چون بیت کوین و ارزهای مجازی کرده در حالی که معلوم نیست سرنوشت سرمایه هایشان به کجا ختم می‌شود.

بیت کوین، ارز مجازی که حاصل فرمول اعداد نامشخص ریاضی است!

بخشی اضافه کرد: زمانی می‌گفتند پشتوانه پول، طلاست اما اکنون اعتبار اقتصادی هم پشتوانه پول شده است حال با توجه به خرید بیت کوین از سوی مردم مشخص نیست که این ارز مجازی چه پشتوانه معتبری دارد. ارزی که حاصل فرمول اعدادی نامشخص و سری است تا از این راه مردم را مشغول کنند و با بالا و پایین کردن قیمت آن بازار سودآور بزرگی برای کلاهبردان فراهم شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه معلوم نیست چه ترفندی پشت این بازار وجود دارد که طی حدود یکسال قیمت بیت کوین حدود ۱۰ بربر می‌شود، گفت: مالکان مقادیر عظیم بیت‌کوین، که به آنها نهنگ می‌گویند به علت قدرت تاثیرگذاری بالایشان در بازار مجازی، سرمایه‌گذاران را خام کسب سود بالا می‌کنند و زمانی که می‌دانند مقادیر کلانی صرف خرید بیت کوین شده است قیمت آن را به یک باره با شدت هر چه تمام پایین می‌آورند و با بلعیدن ارزهای فراوان از اقصی نقاط جهان سرمایه‌گذاران این بازار را به خاک سیاه می‌نشانند.

هدر رفت منابع کشور در قمارخانه‌های مجازی!

بخشی به معایب سرمایه‌گذاری در بازارهای مجازی و ورود به معاملات ارز دیجیتال اشاره کرد و اظهارکرد: اکنون که کشور در شرایط تحریمی است و منابع ارزی کشور بشدت کاهش یافته است سرمایه‌گذاری بر روی ارز دیجیتال و بیت کوین به خروج ارز از کشور منجر و به زیان اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاران در قمارخانه‌های مجازی تمام می‌شود.

وی افزود: صرافی‌ها معمولا برای اینکه فردی بخواهد وارد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شود از وی تعهد نامه و عکس از کارت ملی مطالبه می‌کنند، در تعهد نامه سرمایه‌گذاران باید نوشته شود که صرافی تعهدی نسبت به گم شدن رمز ارز و...را ندارد. این بدان معناست که چنین بازاری خیلی مورد اطمینان نیست.

احتمال سقوط بیت کوین در روزهای آینده

همچنین امیر بیات، عضو انجمن بلاک چین و کارشناس بازار ارز دیجیتال در گفت‌وگو با خبرگزاری «بازار» می‌گوید: بیت کوین طی چند هفته اخیر رشد خود را کرده است و سرمایه‌گذاری در این بازار آن هم در شرایطی که نرخ آن اکنون در سطح بالا قرار گرفته است این روزها اشتباه به نظر می‌رسد چرا که به احتمال زیاد چنین بازاری از هم اکنون وارد فاز اصلاح قیمت می‌شود که ریزش قیمت‌ها در این بازار پس از اصلاح قیمت‌ها دور از ذهن نیست.

بخشی اضافه کرد: بیت کوین با شکستن سد روانی ۵۲ هزار دلار از حیث ارزش، جایگاه مناسبی را کسب کرده است این بازار اکنون در حال تثبیت قیمت بوده و اگر قیمت آن بر مدار نزول قرار گیرد پله پله کاهشی خواهد شد.

بیات به تجریه ریزش نرخ برخی کالاها در بازار پس از اوج قیمت‌ها در داخل اشاره کرد و اظهارکرد: رسیدن نرخ دلار دربازار به ۳۳ هزار تومان و عقب گرد نرخ آن پس از اوج قیمت این کالا نمونه‌ای از ایجاد نوسان قیمت‌ها در بازار‌ها است حال در چنین شرایطی اگر بیت کوین سد مقاومت را برای چندمین بار در طول چند ماه اخیر (بیش از ۵۲ هزار دلار) بشکند بی‌تردید قیمت آن به بیش از ۶۰ هزار دلار هم می‌رسد.

عضو انجمن بلاک چین و کارشناس بازار ارز دیجیتال تاکید کرد: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به جای خرید بیت کوین این روزها از سایر ارزهای دیگر استفاده کنند چرا که سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوینی که در حال رفتن به استراحت است جز زیان سودآوری برای سرمایه‌گذاران ندارد.

منبع: بازار

ارسال نظر