|
کدخبر: 151638

امید زیاد به خیزش دوباره بورس

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: نخستین نیاز سازمان بورس در این مقطع، اعتمادبخشی به سرمایه‌گذاران و ارتقای جایگاه بورس در نظام حکمرانی و سیاست‌گذاری است که این اقدام جزو اولویت‌های اصلی رئیس جدید سازمان بورس در برنامه‌های مطرح شده است.

اقتصاد امید زیاد به خیزش دوباره بورس

امیر تقی‌خان تجریشی با اشاره به عملکرد رئیس سابق سازمان بورس اظهارکرد: قالیباف اصل، رئیس سابق سازمان بورس یکی از شناخته شده‌ترین افراد بازار سرمایه است که علاوه بر سکانداری شرکت بورس اوراق بهادار تهران به مدت ۱۰ سال از سابقه عضویت در هیأت مدیره‌ نهادهای مالی، شرکت‌های تخصصی و موسسات مالی و سرمایه‌گذاری برخوردار بود و بسیاری از افرادی که امروز در بازار سرمایه فعال هستند از شاگردان وی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در تجربه، تخصص و تعهد رئیس سابق سازمان بورس هیچگونه شکی وجود ندارد، افزود: قالیباف اصل، ریاست سازمان بورس را در شرایطی تحویل گرفت که بازار در وضعیت خطیری قرار داشت، به گونه‌ای که هیچگاه چنین موقعیتی در اقتصاد ایران تجربه نشده بود.

تجریشی خاطرنشان کرد: از یک طرف اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام، ورود نقدینگی‌های سرگردان به بورس، شرایط تحریمی و اقتصادی تحمیل‌شده در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ بر کشور، از طرف دیگر نوسان و ریزش بازار در مردادماه، فشارهای بسیار زیادی را به بدنه سازمان بورس و سایر ارکان بازار وارد کرد و تقریبا هیچ روزی نبود که حجم بالای اخبار، تحلیل‌های مختلف و نیز راهکارهای متفاوت در فضای رسانه‌ها مطرح نشود.

رئیس هیات مدیره شرکت بورس با بیان اینکه چنین شرایطی برای نخستین بار در بازار سرمایه پیش آمد که منافع میلیون‌ها سرمایه‌گذار از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در مدت زمان بسیار کوتاهی درگیر بورس شد، گفت: طبیعی بود که بورس در این مقطع زمانی با نگاه‌های مثبت و منفی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و همچنین طبیعی است که فشارها به بالاترین حد ممکن برسد.

نمره قبولی فعالان بازار به عملکرد ریاست سابق سازمان

به گفته وی، باتوجه به ارتباط مستقیم بازار سهام با سایر بخش‌های بازارهای مالی، اقتصاد و صنعت به راحتی با تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های سایر بخش‌ها مانند مطرح‌شدن موضوع قیمت‌گذاری و اظهار نظرهای غیرکارشناسی و سیاست‌زده دچار تلاطم می‌شد.

تجریشی با تاکید بر اینکه سازمان بورس و مجموعه ارکان در زمان اصلاح شاخص بورس و ریزش بازار سهام فشارهای زیادی را متحمل شدند، گفت: با وجود این فشارها سعی شد که اقدام‌های خوبی از جمله مسئله بازارگردانی سهم‌ها، رشد صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، آزادسازی سهام عدالت بعد از ۱۴ سال، آغاز بحث آموزش گسترده بورس صورت بگیرد که به نظر می‌رسد با وجود اتفاق‌های رخ داده در بازار، عمده فعالان نمره خوبی به عملکرد ریاست سابق سازمان بدهند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رویکرد بازار به رئیس جدید سازمان بورس اشاره کرد و اظهارکرد: در ابتدا پذیرش سمت ریاست سازمان بورس در این مقطع که هنوز همه توجه‌ها به بازار سرمایه معطوف است، شاخص نیز از سقف‌های خود فاصله بسیاری دارد و انتظار سهامداران از روند معاملات این بازار بالاست، این موضوع نیازمند عزم جدی، شجاعت، تخصص و تجربه است.

تجریشی با اشاره به سکانداری معاون وزیر اقتصاد در سازمان بورس گفت: رئیس جدید سازمان بورس نیز از دانش و تجربه کافی در سطوح اجرایی بخش‌های مختلف اقتصادی برخوردار است. به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌های اعلامی وی که مورد تأیید شورای‌عالی بورس قرار گرفت و نگاه کلانی که رئیس سازمان بورس نسبت به مسائل اقتصادی و بازار‌های مالی دارد، بسیاری از مشکلات موجود در بازار مرتفع شود که فعالان بازار هم نسبت به این قضیه اتفاق نظر دارند.

انتظار فعالان بازار سرمایه از رئیس جدید سازمان بورس

وی با اشاره به انتظارات فعالان حاضر در بازار از رئیس جدید سازمان بورس گفت: به طور قطع در مقطع کنونی، انتظارهای زیادی از رئیس جدید سازمان وجود دارد و در این زمان کار بسیار سختی است که بتوان در مدت زمانی کوتاه به همه انتظارات پاسخ داد.

تجربشی تاکید کرد: نخستین نیاز سازمان بورس در این مقطع، اعتمادبخشی به سرمایه‌گذاران و ارتقای جایگاه بورس در نظام حکمرانی و سیاست‌گذاری است که این اقدام جزو اولویت‌های اصلی رئیس جدید سازمان بورس در برنامه‌های مطرح شده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: لازمه این امر ایجاد اجماع میان بخش‌های مختلف از جمله مجلس، بازار پول و بخش صنعت نسبت به اهمیت و اثرپذیری مستقیم از هرگونه تصمیم و سیاست‌گذاری آنها است تا بتوان ضمن دور کردن بازار از تنش‌ها، زمینه کاهش التهاب‌ها و ایجاد بازگشت اعتماد سرمایه‌‌گذاران به بازار را فراهم کرد و فرصتی که در یک سال اخیر جهت آشنایی مردم با بورس و جذب نقدینگی فراهم شد، به آسانی از دست نرود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که هنوز این فرصت از دست نرفته است و امید زیادی به خیزش دوباره بورس، البته در فضایی بدون هیجان وجود دارد.

تجریشی با بیان اینکه رویکرد دیگر سازمان بورس حمایت از سهام‌داران خرد و اطمینان بخشی به آنها در جهت حفظ سرمایه‌هایشان در کنار آموزش گسترده مفاهیم و ابزار‌های مختلف سرمایه‌گذاری است که این موضوع می‌تواند در فضایی آرام صورت پذیرد، گفت: امروز با وجود ۵۷ میلیون کد سهامدارای مسوولیت بزرگی بر دوش همه فعالان و تصمیم گیران وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: استفاده از نظرهای تخصصی مراکز علمی و پژوهشی و تجربیات فعالان بازار در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها قبل از اجرای شدن آنها و توجه به درس آموخته‌های سال‌های اخیر بازار سرمایه، شاید بتواند علاوه بر ایجاد اجماع در تصویب و اجرای مقررات و رویه‌ها، موجب دلگرمی فعالان نسبت به عدم تصمیم‌گیری‌های عجولانه شود.

وی با بیان اینکه حفظ نقدشوندگی بازار یک اصل است که در هیچ شرایطی نباید دچار نقصان شود و جزو نیاز اولیه بازار تلقی می‌شود، گفت: مسئله دیگر توسعه زیرساخت‌های بورس است که می‌تواند در صورت غفلت از آن مشکل زا شود.

تجریشی با اشاره به اینکه نکته دیگر که بهتر است در وضعیت فعلی برای بهبود معاملات بورس در دستور کار قرار گیرد، جلوگیری از رفتار سلیقه‌ای و دخالت در مکانیزم بازار است، گفت: هرگونه دستکاری غیر‌علمی در روند بازار منجر به کاهش نقد شوندگی بازار، عدم کارایی و ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر به خصوص در میان مدت و بلند می‌شود.

وی با تاکید بر رونق و توسعه متوازن ابزار‌ها و نهاد‌های بازار سرمایه افزود: توسعه ابزارها می‌تواند شرایط امروز بازار را در ابعاد مختلف نیازهای سرمایه‌گذاران و همچنین سرمایه‌پذیران به خصوص در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های مختلف تأمین مالی از بازار سرمایه فراهم کند.

تجربشی ادامه داد: توجه به این دو موضوع در کنار توسعه قوانین می‌تواند جایگاه بورس را در زمینه سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها و از نظر تأمین مالی به نخستین جایگاه ارتقا دهد که البته به نظر می‌رسد ریاست جدید سازمان هم نظر مثبتی را نسبت به این موارد داشته باشد.

رئیس هیأت مدیره بورس تهران خاطرنشان کرد: در شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز این آمادگی وجود دارد که برنامه‌ها و استراتژی‌های ریاست جدید سازمان اجرایی شده و این اطمینان وجود دارد که سایر ارکان نیز در همین مسیر قدم خواهند گذاشت تا شاهد رفع موانع موجود و بازگشت اعتماد به بازار باشیم.

 

منبع: ایرنا
  • علیرضا ارسالی در

    بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد!

  • امید نعلی ارسالی در

    واقعا این افراد تو ایران زندگی می کنند یا سویس؟

  • ناشناس ارسالی در

    اگر اقای روحانی در مورد تحولات بورس صحبت بکنه و زمانی برای بهبود اوضاع اعلام کنه بنظرم 80 درصد اعتماد مردم بر میگردد.

  • ناشناس ارسالی در

    شما دست حقوقی ها و صندوق ها رو کوتاه کن خودش درست میشه .اینا اوضاع رو بد کردن که فقط خودشون بخرن

  • ناشناس ارسالی در

    رکوردهای جدید رییسان اینه که چنان گندمیز نن تومملکت که چنین فاجعه هایی در صدسال گ ذشته بی سابقه میشه

  • شهروند. ارسالی در

    چقدر به مردم دورغ میگید تو ضرر 30درصد ب ودم حرف شما را گوش دادم الان ضررم 70درص د است بسه دیگه مردم را بیچاره کردین

  • ناشناس ارسالی در

    فقط حذف دامنه نوسان خواست تمام اها لیه بازار است از شما

  • ناشناس ارسالی در

    اگر دامنه نوسان را حذف کنید هزار و یک کار برای بورس کنید هیچ ارزشی ندارد و اکگار هیچ کاری نکردین

  • ناشناس ارسالی در

    فقط حذف دامنه نوسان چاره گشای بورس است

  • علی ارسالی در

    این رئیس هم حرام خوره، مگر نه الان عرضه اولیه نمی داد. حرام خوار بد تر از حرام ز اده است

  • ناشناس ارسالی در

    بزک نمیر بهار میاد! کمبزه و خیار میاد!!! !

  • ناشناس ارسالی در

    فعلا که دست تون رو کردید توی جیب مردم و انگاری اصلا قصد درآوردن هم ندارید
    بسه دیگه خجالت هم خوب چیزیه
    کمی بف کر مردم باشید
    سرمایه ی مردم پودر ش د رفت
    اکثر سهامداران توی ضرر ۷۰٪ ه ستند
    دو روز بازار رو مثبت میکنید ا ونم مثبت ۲٪
    بعدش چند روز بازار رو منفی میکنید منفی ۵٪
    روز به روز دار ه ضرر سهام دارا بیشتر میشه

  • ناشناس ارسالی در

    با نوسان ۱۰ درصد مردم قول زدن واردبورس کردن

  • ناشناس ارسالی در

    آقای رئیس شما نیز همتای آقای قالیباف هست ی که سهامداران را به خاک سیاه نشوندین خد ا ازتون نگذره و حق پایمال شده این مردم ر ا از دونفرتان بگیره .
    چه همدیگر ر ا تأیید و تمجید میکنین !!!

  • ناشناس ارسالی در

    ای کاش بلد بودید عذر خواهی کنید ، تا زما نیکه دژپسند وزیر است ملت ایران روز خوش ن می بینند، باید هم ریاضت بکشند هم با پول نداشته به جیب حسن روحانی برای ادامه بقا کمک کنند، چون اصلاح طلب ها انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ را در پیش دارند

  • ناشناس ارسالی در

    پیشنهاد می کنم
    ۱ ساعت معاملات برای عدم تداخل با اذان ظهر و نماز و تکریم نم از از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۱:۴۵ تعیین گردد
    ۲ برای بی اثر کردن بازارهای جهانی با ب ازار داخلی تعطیلی بورس برای روز یکشنبه ب اشد چرا که روزهای یکشنبه بازار ایران شرط ی شده و در بازار اخلال ایجاد می کند
    ۳ دامنه نوسان را در زمان رکود و عرضه م نفی ۲ و مثبت ۷ قرار دهید تا بازار متعادل شود و بصورت ناگهانی و عمیق سقوط نکند و در زمان افزایش قیمت و تقاظا های نجومی دا منه منفی ۷ و مثبت ۳ نه اینکه بدون در نظر گرفتن سلامتی افراد دامنه ۵ شده ۱۰ برای ۶ ماه و بصورت ناگهانی و در زمان تعطیلی ب ازار دامنه شده مجددا ۵ که این تغییر دامن ه فقط به نفع رانتی ها انجام شده است و خل اف قانون
    ۴ ناظر بورس خواب نباشد و بدون تبعیض نسبت به شرکتها قانون را اجرا و نظارت کند و اگر توجه نمی شود مدعی العم وم بدون فوت وقت اجازه حذف ایشان را داشته باشد

  • اکبر ارسالی در

    شما اگر از بورس بطور واقعی حمایت کنید مر دم به شماها اعتماد خواهند کرد برای مثال طوری رفتار کردید که اصلاح غیر ممکن شده ب رای مثال سهام تامین اجتماعی شستا از ۶۵۰۰ ۰ریال رسیده به ۲۲۰۰۰ریال معنی این حرف ای ن است که اگر در مردادماه کسی ۶۵میلیون به این سهم پول داده حالا ارزش پولش شده ۲۲ میلیون در کدامین بازار این اتفاق افتاده عده ای سکته کردند وتعدای از سهامداران خو دکشی کردند به داد سهامداران برسیدبا جان ومال مردم بازی نکنید

  • ناشناس ارسالی در

    پیشنهاد می کنم
    ۱ ساعت معاملات برای عدم تداخل با اذان ظهر و نماز و تکریم نم از از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۱:۴۵ تعیین گردد
    ۲ برای بی اثر کردن بازارهای جهانی با ب ازار داخلی تعطیلی بورس برای روز یکشنبه ب اشد چرا که روزهای یکشنبه بازار ایران شرط ی شده و در بازار اخلال ایجاد می کند
    ۳ دامنه نوسان را در زمان رکود و عرضه م نفی ۲ و مثبت ۷ قرار دهید تا بازار متعادل شود و بصورت ناگهانی و عمیق سقوط نکند و در زمان افزایش قیمت و تقاظا های نجومی دا منه منفی ۷ و مثبت ۳ نه اینکه بدون در نظر گرفتن سلامتی افراد دامنه ۵ شده ۱۰ برای ۶ ماه و بصورت ناگهانی و در زمان تعطیلی ب ازار دامنه شده مجددا ۵ که این تغییر دامن ه فقط به نفع رانتی ها انجام شده است و خل اف قانون
    ۴ ناظر بورس خواب نباشد و بدون تبعیض نسبت به شرکتها قانون را اجرا و نظارت کند و اگر توجه نمی شود مدعی العم وم بدون فوت وقت اجازه حذف ایشان را داشته باشد

ارسال نظر