|
کدخبر: 151184

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ رمزارز تأثیر زیادی بر شرایط بازار می‌گذارد. اینکه قیمت‌ها چطور بالا و پایین بشوند، در بیشتر مواقع به تصمیمی که آنها اتخاذ می‌کنند، برمی‌گردد. آنچه که بیشتر خطرناک است این است که این نهنگ‌های ارزی بخواهند با هم تصمیمات مشترکی بگیرند.

اقتصاد نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت داشته باشید، به احتمال زیاد اسم نهنگ ارز دیجیتال به گوشتان خورده است و شاید برایتان سؤال باشد که معنای آن چیست و چه تأثیری بر روند بازار دارد؟ در این مقاله قصد داریم به همین مسئله بپردازیم.

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال برای توصیف افراد یا سازمانی استفاده می‌شود که مقدار زیادی رمزارز خاص در اختیار داشته باشند. برای تعیین این مقدار، آستانه‌ دقیقی وجود ندارد، اما برخی می‌گویند که یک نهنگ بیت کوین باید حداقل BTC ۱۰۰۰ داشته باشد.

در تعریف دقیق‌تر می‌توان گفت: نهنگ ارز دیجیتال به عنوان شخصی تعریف می‌شود که به اندازه کافی کوین یا رمزارز داشته باشد تا بتواند از طریق خرید یا فروش مقادیر زیاد، تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت‌های بازار بگذارد.

هرگاه جهشی شدید و ناگهانی روی نمودار کوین خود مشاهده کردید، بدانید که یک یا چند نهنگ هستند که دارند بر ارزش آن تأثیر می‌گذارند. برخی از این نهنگ‌های ارز دیجیتال در فضای رمزنگاری شامل گروه‌های سرمایه‌گذاری مانند Pantera Capital، Fortress Investment Group و Falcon Global Capital هستند.

نهنگ ارز دیجیتال

حال تصور کنید که اگر این نهنگ‌ها برای تأثیرگذاری بر ارزش کوین‌ها به هم بپیوندند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به این منظور شما باید این نهنگ‌ها را بهتر بشناسید تا بتوانید در مواقع مناسب اقدامات لازم را انجام دهید؛ زیرا آیندۀ شما تا میزان زیادی تحت ‌تأثیر رفتار آنها قرار دارد.

نهنگ رمزارز تأثیر زیادی بر شرایط بازار می‌گذارد. اینکه قیمت‌ها چطور بالا و پایین بشوند، در بیشتر مواقع به تصمیمی که آنها اتخاذ می‌کنند، برمی‌گردد. آنچه که بیشتر خطرناک است این است که این نهنگ‌های ارزی بخواهند با هم تصمیمات مشترکی بگیرند. مثلاً فرض کنید چند نفر از آنها دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند که در یک لحظه تمام کوین‌های خود را بفروشند. تأثیری که این تصمیم بر بازار رمزارزها می‌گذارد، می‌تواند فاجعه‌ باشد و کل ارزش بیت کوین را تحت‌ تأثیر خود قرار دهد.

به طور مثال هنگامی که یک سفارش خرید گسترده به‌دست این نهنگ‌ها انجام می‌شود، می‌تواند قیمت یک رمزارز خاص را افزایش دهد؛ زیرا عمل نهنگ‌های ارزی این سیگنال را به بازار می‌فرستد که آن دارایی خاص تقاضای بیشتری دارد.

با این حال لازم نیست بیش از حد نگران این نهنگ‌ها باشید. در عمل، بسیاری از این بازیکنان بزرگ در بازار رمزارزهای معمولی تجارت نمی‌کنند. در عوض، آنها در معاملاتی که تحت عنوان فرابورس (OTC) شناخته می‌شود، فعالیت دارند.

نهنگ بیت کوین یک اصطلاح کرییپتویی است که به افراد یا نهادهایی گفته می‌شود که مقادیر زیادی بیت کوین را در اختیار دارند. نهنگ‌ها به اندازه کافی رمزارز دارند که ظرفیت دستکاری در قیمت بیت کوین را داشته باشند.

طبق قانون ۸۰-۲۰، ۲۰٪ بالای دارندگان بیت کوین، بیش از ۸۰٪ ارزش بیت کوین در ایالات متحده را در اختیار دارند. طبق داده‌های BitInfoCharts، فقط سه کیف پول بیت کوین ۷.۳۹٪ از کل بیت کوین در گردش را دارا هستند که ارزش آن در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و ۱۰۰ کیف پول برتر ۳۱٪ از کل بیت کوین را با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار در اختیار دارند.

چطور می‌توان یک نهنگ ارز دیجیتال شد؟

برای آنکه یک نهنگ ارز دیجیتال شوید، نیازی نیست که لزوماً پولدار باشید. در پروژه‌های بزرگ ICO، رمزارزها با قیمت بسیار پایینی فروخته می‌شوند و اگر تصمیم به موقع و عاقلانه‌ای بگیرید، می‌توانید به راحتی تبدیل به یک نهنگ شوید.

سخن پایانی

نهنگ ارز دیجیتال را نباید دست کم گرفت؛ زیرا به شدت بر شرایط بازار تأثیرگذار است. اما نهنگ‌ها تنها عامل تأثیرگذار بر قیمت ارز نیستند و عوامل زیاد دیگری دخیل‌اند. شما می‌توانید با زیر نظر داشتن اخبار و رخدادهای جهانی مربوط به یک رمزارز خاص، تا حد زیادی فعالیت‌ها و روند بازار را پیش‌بینی کنید و جلوی ضرر را زودتر از دیگران بگیرید.

منبع: بازار

ارسال نظر