|
کدخبر: 149783

ماهی‌گیری مبلغان ارزهای دیجیتال از آشفته‌حالی بورس

رشد ۳ درصدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته، چگونگی انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و نقش دولت در این انتخاب، پیش‌بینی بورس در هفته جاری و بحث‌وجدل درباره چگونگی جلب اعتماد سهامداران خرد به حوزه بورس ازجمله موضوعاتی بود که دیروز در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌شد.

اقتصاد ماهی‌گیری مبلغان ارزهای دیجیتال از آشفته‌حالی بورس

در ادامه نگاهی‌ داریم به موضوعاتی که دیروز در حوزه بورس و بازار سرمایه بیشتر جلب‌توجه می‌کرد و قابل‌تأمل بود. صحبت‌های عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه فعلا نمی‌خواهیم دارا دوم را عرضه کنیم و تا زمانی که بازار سرمایه به ثبات نرسد، دارا دوم بورسی نخواهد شد و آن را عرضه نمی‌کنیم، یکی از سوژه‌های دیروز در شبکه‌اجتماعی توییتر بود.

افرادی که درباره این موضوع می‌نوشتند این مساله را مطرح می‌کردند که مگر دارا یکم و صندوق پالایش چه گُلی به سر سهامداران زدند که حالا دارا دوم بخواهد بزند. از طرف دیگر برخی از سهامداران و فعالان شبکه‌های اجتماعی هم به این مساله می‌پرداختند که طبق صحبت‌های معاون وزیر اقتصاد گویا قرار نیست حال و احوال بورس تا پایان سال روبه‌راه شود. اشاره این دسته به آن بخش از صحبت‌‌های معاون وزیر اقتصاد بود که گفته بود تا زمانی که بازار سرمایه به ثبات نرسد، دارا دوم در بورس عرضه نمی‌شود.

این افراد در رابطه با این مساله این موضوع را مطرح می‌کردند که در دی‌ماه سال‌جاری وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که دارا دوم تا پایان سال‌جاری بورسی می‌شود اما عده‌ای دیگر این اقدام دولت یعنی عدم‌عرضه دارا دوم در شرایط فعلی را جنگ دولت و مجلس در حوزه بورس معرفی می‌کردند. به اعتقاد آنها از یک طرف نماینده‌های مجلس مدام درباره حمایت از سهامداران و برخورد با متخلفان و استیضاح صحبت می‌کنند و حتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید مردم آرامش خود را حفظ کنند، شرایط بازار سرمایه در بلندمدت به نفع کشور و مردم خواهد بود. اما از طرف دیگر دولت با اعلام چنین اخباری یا دخالت‌های گاه و بی‌گاه در حوزه بورس باعث می‌شود که به این بازار سرمایه شوک وارد شود. نتیجه‌گیری مطرح‌کننده‌های چنین تئوری‌ای این است که این جدالی بین دولت و مجلس است.

حالا که چند وقتی می‌شود اوضاع حوزه بورس بی‌ثبات است، در کانال‌ها و گروه‌های پیام‌رسان تلگرام تبلیغ‌هایی درباره آموزش، تحلیل و سیگنال ارزهای دیجیتال دیده می‌شود؛ کانال‌هایی که با پیام‌ها و نوشته‌های تبلیغاتی در دیگر گروه‌ها درصددند مخاطبان بیشتری به خود جلب کنند و برای جلب مخاطب هم دست به دامن اوضاع آشفته بورس می‌شوند.

گاهی حتی در تبلیغات این کانال‌ها دیده می‌شود که به مخاطبانشان این‌طور القا می‌کنند که سرمایه‌شان چندبرابر می‌شود و این بازار سرمایه اوضاع باثباتی نسبت به حوزه بورس ایران دارد. اما در هفته‌های گذشته که شاخص کل بورس در حال ریزش بود، تبلیغات منفی علیه دولت و بورس در شبکه‌اجتماعی اینستاگرام بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آمد. موضوعی که در روزهای گذشته در این ستون به آن پرداختیم. صفحه‌های خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی و حتی فعالان شبکه‌ اجتماعی‌ اینستاگرام که خارج از ایران زندگی می‌کنند به‌طور محسوسی شروع به تولید محتوا درباره اوضاع‌ و احوال سهامداران در ایران کردند. آنها با بازنشر فیلم‌ها و صحبت‌های حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم و دیگر مسوولان کشور درباره حمایت از بورس و دیگر وعده‌ها و صحبت‌هایشان در اوایل سال‌جاری، از ریزش شاخص بورس در هفته‌های اخیر و سرخ‌پوش شدن بازار سرمایه می‌نویسند.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    چرا در کشور مسلمان و مدعی شیعه زمان بورس را طوری تنظیم کرده اند که تا ساعت ۱۲:۳۰ طول بکشد و دقیقا نیم ساعت زمان مهم و تص میم گیری برای خرید یا فروش اخر وقت با اذ ان و نماز در تداخل باشد و حق بچه مسلمان تضییع گردد ایا غیر از این است که یک بهای ی یا نامسلمون در این تصمیم حضورش پر رنگ بوده است به این نوع تصمیمات تصمیمات نفو ذی می گویند

ارسال نظر