|
کدخبر: 147985

وام ۵۰میلیونی برای فعالان صنایع دستی، ۵ ساله با ۶ ماه تنفس

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: به هنرمندان و فعالان صنایع دستی که در دوران کرونا دچار خسارت شدند،تا سقف ۵۰ میلیون تومان، وام با کارمزد ۴درصد و ۶ ماه تنفس و اقساط ۵ ساله (۶۰ ماه) پرداخت می شود.

اقتصاد وام ۵۰میلیونی برای فعالان صنایع دستی، ۵ ساله با ۶ ماه تنفس

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هدف حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی و هنرهای سنتی و کسب و کارها و طرح های این حوزه که در دوران کرونا دچار آسیب شده اند، تفاهم‌نامه‌ مشترک همکاری امضا کردند.

پویا محمودیان توانمندسازی تولیدکنندگان، صنعتگران و هنرمندان، توزیع کنندگان، تامین کنندگان، صادرکنندگان، فعالان تجارت الکترونیک و همچنین حامیان کسب و کارهای صنایع دستی را از اهداف اصلی تفاهم مشترک با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) عنوان کرد و افزود: بر اساس این تفاهم نامه به فعالان حوزه صنایع دستی تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ کارمزد ۴درصد پرداخت می شود و پس از ۶ ماه تنفس، بازپرداخت آن در ۵ سال (۶۰ ماه) انجام می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه این تسهیلات قرض الحسنه همه زنجیره صنایع دستی از تولیدکننده و توزیع کننده تا کسب وکارهای الکترونیک مرتبط این حوزه را شامل می شود، گفت: شرایط این وام که انعطاف پذیر و تسهیل کننده است به زودی به صورت سراسری در کشور اعلام می شود و متقاضیان پس از بررسی صلاحیت و تایید از سوی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای دریافت وام به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی افزود: این تسهیلات به غیر از بسته های حمایتی از کسب و کارهای آسیب دیده صنایع دستی در دوران کرونا است که در مراحل محتلف از طریق کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ شده است.

محمودیان، ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی و رونق کسب وکار را فصل مشترک ماموریت های معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و بنیاد برکت دانست و تصریح کرد: صنایع دستی یکی از عوامل مهم در توسعه و اشتغالزایی در مناطق محروم و کمتر برخوردار و رکن اصلی فعالیت اقتصاد بومی در بسیاری از روستاها است؛ از طرفی در دوران کرونا یکی از کسب و کارهایی که بیشترین آسیب را متحمل شد بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بود که با امضای تفاهم نامه با بنیاد برکت، تلاش می کنیم با کمک به هنرمندان و صنعتگرانی که در این دوران دچار ضرر و زیان و بسیار زیادی شدند، این بخش را تقویت کنیم.

حمایت از هزار طرح ، ایجاد ۳هزار شغل جدید

محمودیان با بیان اینکه با امضای تفاهم نامه با بنیاد برکت هزار طرح در حوزه صنایع دستی توسط این بنیاد حمایت خواهد شد، گفت: اولین هدف حفظ مشاغل موجود کارگاه های صنایع دستی و پایداری مشاغل و کسب و کارهای این حوزه است و پس از آن ایجاد شغل جدید است که امیدواریم با این تفاهم نامه و مفاد مندرج در آن بتوانیم سه هزار شغل جدید ایجاد شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، صنایع دستی را تنها  عامل توسعه در روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی عنوان کرد و افزود: تاکنون  ۵۲ شهر و روستای صنایع دستی در کشور ثبت ملی شده اند که از این مجموعه ۳۲ شهر و ۲۰ روستا،خانواده شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی را تشکیل می دهند، اشتغال و درآمد صنایع دستی در زندگی اهالی این ۲۰ روستا نقش اصلی و اساسی را بازی می کند و کرونا شرایط زندگی و درآمدهای آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد حوزه صنایع دستی را زنان تشکیل می دهند، گفت: این گروه در شرایط کرونا کسب و کار آنها دچار آسیب های بسیاری شده است، که امیدواری این تفاهم کمک کوچکی به آنها باشد.

صنایع دستی اسم رمز اقتصادی مقاومتی کشور است

محمویان با تاکید بر اینکه «صنایع دستی اسم رمز اقتصاد مقاومتی کشور است»، گفت: اقتصاد بومی مبتنی بر صنایع دستی و هنرهای سنتی، از آنجایی که برون زا و درون گرا و عدالت محور و فقرزدا و محرومیت زدا است، می تواند یکی از ارکان اثربخش و عامل رشد و توسعه در جوامع محلی از منظر معیشت، اشتغال و کسب درآمد شود، همچنین صنایع دستی علاوه بر ارزآوری و می تواند ترویج دهنده فرهنگ و هنر ایرانی در جهان باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به دو ماه باقیمانده تا پایان سال «جهش تولید»، افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی با پیشینه چند هزار ساله، مهمترین بخش تولید در حوزه فرهنگ ایران است و لازم می دانستیم از تمام توان خود در این حوزه استفاده کنیم؛ در همین راستا در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ابتدا تلاش کردیم با یک رویکرد هم افزا و مشارکت پذیر همه سرمایه ها و ظرفیت های موجود در کشور را برای استحکام بخشی به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، به میدان بیاوریم. 

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۹ با همین نگاه هم افزا و راهبرد استفاده از همه ظرفیت های ملی، تفاهم نامه های همکاری مشترک با سایر نهادها و دستگاه های کشور، از جمله بنیاد «کرامت مجموعه آستان قدس رضوی»، بنیاد «اقتصادی کوثر»، بنیاد «احسان برکت» و سایر نهادهایی کشور امضا شده است که به رونق اقتصادی این حوزه و حل شدن برخی از مشکلات هنرمندان و فصل جدیدی از همکاری های دوجانبه در سطح ملی، کمک می کند.

محمودیان هدف از اقدامات و رویدادهای حوزه صنایع دستی را کمک به سرپا نگاه داشتن کارگاه های صنعتگران است که در دوران کرونا دچار مشکل شدند، عنوان کرد و افزود: نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی در حال برگزاری است، حضور در این نمایشگاه برای هنرمندان صنایع دستی رایگان است و همه عواید حاصل از فروش بدون کسر هزینه و کارمزد، به خود هنرمندان اختصاص دارد. 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر