|
کدخبر: 147982

دلار ۲۲ هزار تومان می‌شود؟

دو کارشناس بازار ارز عنوان می‌کنند که احتمالا روند نزولی ارز در هفته‌ پیش رو نیز ادامه یابد و اسکناس آمریکایی با شکستن مرز مقاومتی ۲۳ هزار تومانی در کانال‌های قیمتی پایین‌تری قرار گیرد.

اقتصاد دلار ۲۲ هزار تومان می‌شود؟

از پنج‌شنبه هفته گذشته تا پنج‌شنبه هفته جاری قیمت هر دلار آمریکا بیش از هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داشته است. در روزهای پایانی هفته، نرخ این ارز در بازار آزاد از صرافی ملی هم کمتر شد و به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان برای خرید و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای فروش رسید.

آن‌طور که از گفته‌های کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز با تجارت‌نیوز برمی‌آید در حال حاضر بازار در شرایطی است که خریداران از خرید خودداری می‌کنند و فروشنده‌ها تعدادشان بسیار زیاد است. همین هم موجب کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر شده است.

او می‌گوید: اگر دلار در اوایل هفته نرخ ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان فعلی را بشکند، که احتمال آن بسیار هم زیاد است، آمدن آن به کانال‌های پایین‌تر محتمل است چرا که روز چهارشنبه روز تحلیف بایدن است و تا آن زمان بازار به ثبات بیشتری خواهد رسید مگر اینکه اخبار سیاسی خاصی برسد.

افسری تاکید می‌کند: اگر بازار با روال فعلی پیش برود در طول هفته آینده احتمالا کاهشی حدود هزار تا دو هزار تومان در پیش است.

تاثیر وعده رئیس جمهور

در همین فضای فعلی بازار، رئیس جمهور نیز گفته اگر صرفا ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

اما نگاه فعالان و معامله‌گران به این گفته‌ها چیست؟ آیا سخنان او سیگنالی کاهشی برای ارز خواهد بود یا معامله‌گران هم مثل مردم، دیگر دل به وعده‌های روحانی خوش نخواهند کرد؟

افسری در پاسخ به این سوال می‌گوید: نمی‌توانم بگویم آنطور که رئیس جمهور معتقد است در کوتاه مدت ممکن است نرخ ارز به قیمت مد نظر او برسد ولی اگر قفل اقتصادی ما باز شود و پول‌های بلوکه باز گردد مشخصا قیمت‌ها بهتر می‌شود پس از نظر منطق اقتصادی حرف او درست است البته همان‌طور که گفتم نه با رقمی که ایشان ادعا می‌کند.

کف قیمتی دلار چقدر می‌شود؟

سهراب اشرفی، کارشناس و فعال بازار دیگری است که علت روند کاهش هفته جاری را بر طرف شدن نگرانی‌های بازار در خصوص روزهای باقی مانده از دوران ترامپ و نزدیک شدن به اول بهمن و آمدن بایدن می‌داند و می‌گوید: احتمالا هفته آینده هم همچنان روند کاهشی داشته باشیم و این روند در بهمن ماه هم ادامه یابد.

البته او با رئیس کل بانک مرکزی هم‌عقیده است و باور دارد نرخ ارز در بودجه سال آینده در قیمت دلار بازار بسیار تاثیرگذار است.

اشرفی توضیح می‌دهد: دولت یک قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی پیشنهاد داده و مجلس نیز در پی قرار دادن یک نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی است. بستگی دارد نرخ ارز برای سال آینده چه قیمتی تعیین شود اگر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شود احتمالا دلار ۴۰ درصد بالاتر از این قیمت یعنی چیزی حدود ۱۶ هزار تومان را به عنوان کف قیمتی در نظر بگیرد و در آینده تا این اندازه بتواند کاهش یابد اما اگر نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شود کف قیمتی حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان قرار می‌گیرد. بنابراین آینده کف قیمت دلار بستگی به تصمیم مجلس در این باره دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر