|
کدخبر: 147445

میزان یارانه سال آینده مشخص شد + جزئیات

کمیسون تلفیق از محل تسعیر ارز ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌کرد در قالب هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده است.

اقتصاد میزان یارانه سال آینده مشخص شد + جزئیات

کمیسیون تلفیق با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه ارزی به کالاهای اساسی را تعدیل کرد. دولت برای سال آینده ۸ میلیارد دلار با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظرگرفته بود تا صرف واردات کالاهای اساسی شود.

با توجه به آن که ۸ میلیارد دلار از منابع دولت با عنوان یارانه نقدی بین اشخاص توزیع می‌شود تغییرات نرخ ارز می تواند حجم ریالی آن را جابه جا کند.

در همین خصوص پیش از این نرخ تبدیل این میزان ارز، به پول داخلی بر مبنای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. اکنون این رقم به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است. حاصلضرب ارقام فوق نشان می دهد که پیش از این ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مجموع هزینه سالانه یارانه نقدی بوده که با نرخ ارز دولتی جدید این مبلغ به ۱۴۰ هزاز میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

مابه التفاوت این دو رقم حجم پولی است که از این تغییر نرخ ارز به کل میزان یارانه اضافه می شود.این مبلغ در حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان محاسبه می شود. سه سناریوی احتمالی برای هزینه این مبلغ وجود دارد.

توزیع این رقم بین ۸۰ میلیون نفر نشان می دهد که به رقم یارانه نقدی برای اشخاص در هر ماه حد اقل ۱۱۰ هزار تومان افزوده خواهد شد.

مبلغ طرح حمایت معیشتی دولت بر مبنای بُعد خانوار و از ۵۵ هزار تومان تا سقف حداکثر ۲۰۵ هزار تومان به ازای هر خانوار پرداخت می شود در حالی که یارانه نقدی بر مبنای هر فرد پرداخت می گردد.

به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

در سناریوی دوم این رقم به یارانه بگیران معیشتی تخصیص داده می‌شود، در این صورت تقسیم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بین ۶۰ میلیون، موجب افزایش ۱۴۷ هزار تومانی یارانه معیشتی در هر ماه خواهد شد.

 

منبع: پندار آنلاین
  • پروین اسدنژا ارسالی در

    من ماشین ندارم حقوق بازنشستگی اموزش وپرو رش دارم خونه ۸۵ متری دارم به من یارانه م عیشتی تعلق نگرفته در حالیکه خانواده هارا می شناسم دو حقوق دارن فقط خونه به اسم خ انمش است وسرپرست شوهرش است ماشین هم دارن خونه ۱۵۰ متری دارن به انها دوتا یارانه نقدی ومعیشتی تعلق میگیرد لطفا جوابگو باش ید خیلی ها مثل من هستن

  • ناشناس ارسالی در

    چهار تا بچه دا رم چرا کمک معیشتی من قطع شده است م

ارسال نظر