|
کدخبر: 146559

حقوق نجومی مدیر کم‌سابقه صندوق بازنشستگی + سند

معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی کشوری طی دو فقره چک برای بخشی از حقوقش مبلغ ۹۳ میلیون تومان از هلدینگ آتیه صبا دریافت کرده است؛ این در حالی است که نامبرده سوابق اجرایی چندانی هم ندارد و شنیده‌ها حاکی از انتصاب سفارشی اوست.

صندوق بازنشستگی کل کشور در حالی هر روز درگیر حاشیه های شغلی و حقوقی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذشته که بر این وزارتخانه ریاست کرده، همواره شعار شفاف سازی میزان درآمد و هزینه زیر مجموعه های تحت امر خود را داده است و عدالت اجتماعی را ستون برنامه های وزارت کار دانسته است؛ اما آیا در زیرمجموعه های این وزارتخانه اصلا به شفاف سازی و عدالت اجتماعی توجه می شود؟

چند وقت پیش فتح الله شعبانی به سمت معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شده است؛ جوانی که با سابقه کم اشتغال در شرکت ها و موسسه های بزرگ و شاید تنها به واسطه اینکه از اقوام حجت میرزائی معاون اقتصادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته به جایگاه مدیریتی برسد، البته پیش از این در آذر ۹۸ نیز فتح الله شعبانی به عنوان سرپرست دفتر هماهنگی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایش به وزارتخانه کار باز شده بود، اما خیلی زود پله های ترقی را برای او فراهم کردند و در مدت یکسال توانست به صندلی معاونت در صندوق بازنشستگی برسد!

رانت های فامیلی و سیاسی

هرچند در رزومه او همکاری با بانک توسعه صادرات هم قید شده، اما به طور شفاف مشخص نیست که چه سمتی داشته است. حالا مهمترین سوال اینجاست که چطور ممکن است در سازمانی به این بزرگی و قدمت، نیروی انسانی کارکشته ای وجود نداشته باشد که برای سمت های مدیریتی از جوانی تازه کار دعوت می شود؟ «البته آنهم از بیرون از سازمان، که گویا تازه تجربه چندانی هم ندارد؟»

آیا وزیر کار از رانت های فامیلی و سیاسی در انتصاب های زیرمجموعه های وزارتخانه خبر دارد؟

در حال حاضر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از صندوق بازنشستگی کل کشور حقوق می گیرند، صندوقی که در سال های گذشته همواره به دلیل معوقات در پرداخت حقوق زبان زد بود و با وجود اینکه ده‌ها شرکت و هلدینگ زیرمجموعه اش هستند، اما همچنان زیان‌ده است و نتوانسته با وجود دارایی های فراوانی که در اختیار دارد بازدهی سرمایه مناسبی داشته باشد و همچنان وابسته به بودجه است.

بودجه رفاهی دولت

صندوق‌های بازنشستگی کشوری امسال بیش از ۶۵ درصد از بودجه رفاهی دولت را به خود اختصاص داده اند و رقم آن در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد سهم صندوق‌ها از بودجه در حال افزایش ‌است و با تداوم نحوه مدیریت فعلی کار سخت تر خواهد شد و ممکن است در چند سال آینده بار مالی حاصل از آنها بر بودجه عمومی تحمیل شود.

آیا این ضعف درآمدی مربوط به سیاست های ناکارآمد مدیریتی در این سازمان نیست؟ چرا وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، گزارش عملکرد این سازمان را مورد ارزیابی قرار نمی دهد؟ به طور قطع در شرایط کنونی که فشار اقتصادی بر کشور دو چندان شده و از طرف دیگر احتمالا بودجه سال ۱۴۰۰ با کسری بالایی روبرو شود اگر فکری به حال رفع مشکلات مدیریتی این مجموعه ها نکنند دیگر تنها زیان انباشته و سومدیریت بروز نخواهد کرد، بلکه مسائل دیگری هم چون رانت، فساد و... نیز به آنها اضافه خواهد شد.

برای نمونه فتح الله شعبانی به سمت معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی حقوق خود را از هلدینگ آتیه صبا دریافت می کند و طبق چک های صادر شده او برای حقوق دو ماه مبلغ ۹۳ میلیون تومان برای کار نیمه وقت دریافت کرده است که نه تنها با حقوق کارمندان دولت تطابقی ندارد بلکه حتی با حقوق مدیران هم اختلاف فاحشی دارد.

جالب‌تر اینکه برای او به صورت ماهیانه اضافه کاری‌های زیادی نیز در سیستم ثبت شده و این در حالی است که بر اساس شنیدها گویا ارزش افزوده‌ای هم برای این صندوق نداشته است و این امر تنها موجب خروج پول از این موسسه شده است!

بازنشسته ها حدود ۳ میلیون تومان حقوق می گیرند و فتح الله شعبانی ۹۳ میلیون

این حقوق ها برای مدیر جوانی همچون فتح الله شعبانی در شرایطی پرداخت می شود که بسیاری از بازنشسته ها حدود سه میلیون تومان حقوق می گیرند و ماه های سال را با بدهی و قرض پشت سر می گذارند در مقابل چنین مدیر جوانی هر ماه به انداز حقوق ۱۵ بازنشسته دریافتی دارد.

یکی از برنامه هایی که به تازگی مجلس به صورت جدی دنبال می کند مبارزه با فساد شرکت های زیرمجموعه وزارتخانه هاست، به طوری که به تازگی بحث تحقیق و تفحص از خودروسازی ها هم جدی شده است و اگر این روال ادامه داشته باشد به طور قطع نوبت به صندوق های بازنشستگی کل کشور هم می رسد.

منبع: موج
  • ناشناس ارسالی در

    این حقوقامال بیت المال روزی از چشاتون در می آید بخاطرهمینه که یه روز خوش نداریم.. .؟

  • ناشناس ارسالی در

    زودتر زودتر همین حالا
    همه وزیران مفتخور ودارودیته شون راجریمه وواداربه پس دادن حقوقهای نابجاشون کنید
    چه معن ی داره که بعصیها اززور نداری وناامیدی خو دکشی کنن بعد بکعده اینجوری بترکن

ارسال نظر