|
کدخبر: 145851

عیدی بزرگ مجلس به کارگران

یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار ضمانت اجرای طرح افزایش دوبار در سال حقوق کارگران را خواستار شد و گفت: بزرگترین عیدی مجلس انقلابی به جامعه کارگری، اصلاح ترکیب اعضای شورای عالی کار است.

اقتصاد عیدی بزرگ مجلس به کارگران

علی اصلانی با اشاره به طرح مجلس برای افزایش دوبار در سال حقوق کارگران اظهار کرد: طرح مجلس از این جهت که می تواند قدرت معیشت کارگران را تاحدودی تقویت کند مثبت و اثرگذار است و جامعه کارگری از اینکه دستمزدها دوبار در سال افزایش یابد استقبال می کند.

وی افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که قیمت کالاها و خدمات چند نوبت در سال تغییر می کند و تورم شش ماهه اول با شش ماهه دوم سال قابل مقایسه نیست بنابر این وقتی هزینه های درمان، اجاره بها و خوراکی ها مشمول افزایش می شوند قابل توجیه نیست که دستمزدها تنها یکبار در سال افزایش داشته باشد.

این مقام مسئول کارگری اصلاح ماده ۴۱ قانون کار از سوی مجلس را خواستار شد و ادامه داد: معتقدم مجلس باید به اصلاح ماده ۴۱ قانون کار ورود کند. ماده ۴۱ مصوبه مجلس است و تعیین مزد را در حیطه شورای عالی کار قرار داده است. البته طی کردن مراحل اصلاح قانون زمان بر است و با توجه به زمان اندکی که تا پایان سال داریم ممکن است به نتیجه نرسد ولی مجلس انقلابی می تواند یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار اضافه و وزارت کار را به اصلاح ترکیب اعضای شورای عالی کار ملزم کند و این بزرگترین عیدی به جامعه کارگری است.

اصلانی گفت: ماده ۱۶۷ قانون کار تعداد اعضایی که در شورا باید حضور داشته باشند را مشخص کرده است. اگر اصلاح ترکیب شورای عالی کار تا قبل از پایان سال صورت گیرد به طور حتم در تعیین دستمزد ۱۴۰۰ اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: تاکید ما بر اصلاح ماده ۴۱ به این دلیل است که ترکیب شورای عالی کار اصلاح شود تا در جلسه نهایی تعیین دستمزد به جای ۹ نفر ۶ نفر تصمیم نگیرند و چنانچه دستمزد مورد رضایت گروه کارگری نبود و صورتجلسه را امضا نکردند مصوبه شورای عالی کار قابلیت اجرا نداشته باشد نه اینکه بدون حضور گروه کارگری، دو ضلع دیگر به توافق برسند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار خاطرنشان کرد: تبصره یک ماده ۴۱ قانون کار تاکید دارد به اندازه تورم دستمزد افزایش یابد و تبصره دو این ماده می گوید که سبد هزینه معیشت را هم باید در نظر بگیریم. هر سال کمیته دستمزد شورای عالی کار به موضوع محاسبه و تعیین رقم سبد هزینه خانوارهای کارگری ورود می کند در حالی که هیچگاه به اندازه رقمی که در کمیته مزد به آن می رسیم نتوانسته ایم دستمزد کارگران را افزایش بدهیم.

وی همچنین از نمایندگان مجلس خواست تا در صورت اصلاح ماده ۴۱ قانون کار، تبصره ای به منظور تعریف خط فقر در آن بگنجانند و ضمانت اجرایی طرح افزایش دوبار در سال حقوق کارگران را مدنظر قرار بدهند.

به گفته این مقام مسئول کارگری، تدوین و نظارت بر اجرای قانون از جمله وظایف مجلس به شمار می رود و با توجه به آنکه ماده ۴۱ به تصویب مجلس رسیده انتظار می رود که بر اجرای آن نیز اعمال نظارت شود.

منبع: ايسنا
  • صدا ارسالی در

    با سلام خدمت این مجلس انقلابی :
    ممنون از زحمات بی دریغ شما ، ما واقعا زبان شکر نداریم . لطف شما همیشه باعث رنج و آزار کارگران مظلوم بوده . زحمت کشیدید اینبار کاری کنید که سالی دو بار یک کارگر مجبور بشه دنبال کار بگرده و کارفرما هر بار موقع افزایش حقوق اخراج کنه . شما اگر کار بلد بودید این وضع مملکت نبود . تو برو جلوی تورم ، رکود، تحریم، فساد و اختلاس و هزار رانت و دزدی بگیر حقوق ماهم لازم نیست افزایش بدهید .کشور شده برای شما و آقازاده های اشرافی بی درد

  • aaali ارسالی در

    وقتی نظارت روی حقوق نباشه مثل کار ما کار فرما میاد میگه بیشتر از دومیلیون نمیدم ت ازه سنوات و غیره رو هم سفید امضا میگیره و نمیده شکایتم کنی از کار بیکار میشی

  • مهدی ارسالی در

    خود افزایش حقوق چه در گارمندان و چه کارگ ران باعث افزایش هزینه و در نهایت دود ان به چشم خود کارگر میرود افزایش حقوق ا نداختن توپ قیمت در زمین مشتری میباشد

  • جمید کرمی کارشناس ارشد اقتصاد ارسالی در

    سلام
    چرا یک رقم ثابت از تورم (چند درصد)را در اول سال نمی گذاریم وسپس افزا یش را براساس نرخ تورم شناور محاسبه کنیم. یعنی مثلا حقوق را متوسط تورم پارسال افزا یش بدهیم وسپس افزایش حقوق در طول سال را براساس میانگین تورم بازار افزایش بدهیم .

  • ناشناس ارسالی در

    با این ابتکار انقلابی علاوه بر این که همه روزه افزایش قیمت تدریجی کما فی السابق وجود خواهد شد، یکبار در ابتدای سال با افزایش اولیه حقوق کارگران همه چیز به یکباره افزایش می یابد و یکبار هم همراه افزایش دوم حقوق کارگران، کالاها افزایش ناگهانی خواهند داشت. لطفا عواقب تصمیمتان را بسنجید.

  • ناشناس ارسالی در

    همون یک دفعه هم ۵ روز آخر سال جلسه میذار ن آخرشم به همون روال سال های قبل 20 درصد اضاف میکنن.
    چرت و پرت میگن خودشو نم خنده شون میگیره
    ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام
    بهتر است نگاهی به حقوق معل مان و کارمندان و ساعت کاری کارگران بیاند ازند و سپس تصمیم گیری کنند متاسفانه آنقد ر کارگران سقف حقوقشان پایین است که دیگر درصد برای انها فایده ای ندارد .

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام خانه از پايه ويران است

  • ناشناس ارسالی در

    بجای این کارهای غیر عقلانی بروید با دنیا آشتی کنید که تحریمها برداشته شود و تورم پایین بیاد راه حل درست همکاری با سایر ک شورها و دست برداشتن از توهمات منطقه ای و جهانیست.

  • ناشناس ارسالی در

    از این مجلس برای کارگران و بازنشستگان کا رگری که بیش از ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند آبی گرم نخواهد شد،فریب وعده های پو چشان که شعاری بیش نیست را نباید خورد. به تجربه ثابت شده که دولت ومجلس با تمام تشکیلات غیر دولتی میانه خوبی ندارند

ارسال نظر