|
کدخبر: 145592

خطر آربیتراژ در بازار دلار

با حمایت دلار در نقطه حساس، معامله گران به سوی اهداف جدید در حرکت هستند به نظر می‌رسد امروز بازار قصد دارد برای یک پله بالاتر گام بردارد.

اقتصاد خطر آربیتراژ در بازار دلار

هدف اول معامله گران دلار، حفظ سطح حمایتی ۲۵هزار و ۷۰۰ تومانی است. به گفته تحلیل گران فنی، رفتار قیمتی بازار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که معامله گران در درجه اول به دنبال آن هستند که اجازه ندهند اسکناس امریکایی دچار ریزش شود و برای رسیدن به این مقصود، سعی کرده اند، نسبت به دو سطح ۲۵ هزار و ۷۰۰ و ۲۵هزار و ۴۰۰ تومان حساس باشند.

به گفته این دسته، شماری از نوسان گیران تصور می‌کنند، هر چقدر بتوانند قیمت دلار را بالای یک سطح مشخص نگه دارند و زمان اصلاح قیمت را به تاخیر بیاندازند، امید کاهشی‌ها برای پایین رفتن قیمت را از میان خواهند برد و می‌توانند زمینه ساز ورود افرادی به بازار شوند که خریدهای خود را به امید ریزش قیمت‌ها به تاخیر انداخته‌اند.

خطر آربیتراژ در بازار ارز

بازارساز در روز یک شنبه توجهی به تحرکات بازیگران افزایشی بازار ارز نشان نداد و قیمت فروش دلار خود را پایین آورد. بعدازظهر یک شنبه قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۵هزار و ۵۷۰ تومان بود که کاهشی ۵۰ تومانی را نسبت به روز شنبه نشان می‌داد. برخی تحلیل گران هشدار می‌دهند، در صورتی که رفتار متناقض بازار آزاد و صرافی‌های بانکی ادامه پیدا کند، می‌تواند زمینه ساز ورود دوباره تقاضای آربیتراژی به بازار شود.

در روزهای قبل فاصله قیمتی بین بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به اندازه‌ای اندک بود که هیچ سودی برای ورود تقاضای آربیتراژی وجود نداشت. البته، برخی از کارشناسان هم باور دارند، بازارساز با پایین آوردن قیمت فروش دلار خود قصد داشت به بازار این سیگنال را انتقال دهد که به دنبال کاهش قیمت هاست؛ اخطاری که حداقل در روز یک شنبه جدی گرفته نشد. باید دید امروز صرافی ملی از روندی که دیروز در پیش گرفت بازمی گردد. قبلا سابقه چنین بازگشت هایی مشاهده شده است وقتی کاهش قیمت از سوی بازار ساز جواب نداده با یک جهش دوباره فاصله خود با بازار را کم کرده است.

جوسازی پیرامون دلار بودجه ای

از نگاه برخی فعالان، شماری از معامله گران سعی دارند، با جوسازی پیرامون نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به عنوان نرخ تسعیر دلار در بودجه، خریداران را به بازار آزاد بازگردانند؛ آنها دیروز گرچه صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی درمخالفت با این نوع قیمت‌گذاری را نیز بسیار پوشش دادند اما بر مصوبه مجلس درباره تغییر نرخ ارز در بودجه مانور بیشتری دادند.

از نگاه برخی معامله گران، تعیین نرخ ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار در بودجه به معنای آن است که دلار داران خانگی انتظار افت قیمت به زیر ۲۰ هزار تومان را نداشته باشند. البته این تحلیل در روز یک شنبه آن چنان هم نتوانست دلار را تکان دهد، هر چند که در معاملات پشت خطی، قیمت تا نزدیکی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رشد کرد؛ به نظر می‌رسد، این اتفاق تا زمانی که جزییات آن مشخص نشود، اثر موقتی بر قیمت دلار داشته باشد. سمت تقاضا در بازار ارز هم چنان از لاک احتیاطی خارج نشده است و حتی اگر افزایش اسکناس امریکایی در روز دوشنبه هم ادامه پیدا کند، تا سد ۲۶ هزار تومانی شکسته نشود، نمی‌توان انتظار ورود خریداران تازه به بازار را داشت.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها