|
کدخبر: 145490

کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

وزارت نیرو علیه رمزارزها کیسه دوخته است

در حالی که رمزارزها به عنوان یک پول خصوصی دارای پشتوانه در جهان پذیرفته شده است، در ایران مانع‌تراشی‌های شدید برخی نهادها از جمله وزارت نیرو، آینده این صنعت را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

اقتصاد وزارت نیرو علیه رمزارزها کیسه دوخته است

انتشار همزمان دو خبر درباره رمز‌ارز بیت کوین، باعث برخاستن موجی از شگفتی در میان پایشگران این بازار در ایران شد: نخست اینکه ارزش رمزارز یاد شده از مرز ۳۰ هزار دلار نیز عبور کرد و خبر دوم، وزارت نیرو به افرادی که farmهای تولید بیت کوین را لو بدهند، ۱۰ میلیون تومان پاداش نقدی خواهد داد. وضع مقررات سختگیرانه در برابر تمامی کسب و کارها و به طور خاص، کسب‌ و کارهای نوین و نوپا، اقتصاد کشور را در تنگنای بیشتری قرار خواهد داد.

علوی

سید امید علوی، کارشناس اقتصاد دیجیتال و رمزارزها در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز، از ابعاد مختلف این تصمیم وزارت نیرو پرده برداشت و همچنین مزایای راهگشای این صنعت، در وضع کنونی کشور را برشمرد.

دولت به دنبال سرکوب بیت‌ کوین است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی تصمیم دولت در تشدید فشار بر این صنعت، اظهار داشت: یک دوگانگی نظری در میان بخش‌های مختلف سیاستگذاری اقتصادی کشور وجود دارد که یکی مایل به جهش تولید است و یکی مایل به توقف تولید! به جای اینکه رگولاتوری (تنظیم مقررات) در این حوزه تغییر کند، دولت به دنبال سرکوب این صنعت نوپا و زمینگیر کردن آن است.

وی افزود: این رفتار دولت، زمینه تولید زیرزمینی و پنهان را افزایش می‌دهد. این کارشناس اقتصاد دیجیتال ادامه داد: چون جریمه‌های مبارزه با این صنعت، به طور مستقیم به حساب وزارت نیرو واریز می‌شود، این وزارتخانه به دنبال سواستفاده از این منابع مالی بادآورده است. این نهاد می‌توانست با تعیین نرخ معقول برای تعرفه برق، جلوی این تخلفات را بگیرد. عمده کسانی که در این صنعت، سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌خواهند که از ریسک به دور باشند ولی به علت بالا بودن نرخ تعرفه برق این صنعت، مجبور می‌شوند که به شکل زیرزمینی به فعالیت خود ادامه بدهند.

بیت کوین با ناپایداری برق مواجه است

نایب‌رییس کمیسیون رمز‌ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه خاطرنشان ساخت: در صنعت mining با مشکلی تحت عنوان سختی شبکه مواجه هستیم که درآمد فعالین این صنعت را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. هنگامی که یک کارخانه‌دار، مواد اولیه مورد نیازش را به ابعاد و مقدار مشخص وارد کارخانه می‌کند، حجم تولید هم مشخص خواهد بود. در این صنعت، به علت سختی شبکه و halving (نصف شدن دستمزد استخراج) که هر ۴ سال یکبار اتفاق می‌افتد، میزان تولید و درآمد این صنعت را غیرقابل پیش‌بینی کرده است. نوسان قیمت بیت‌ کوین در بازارهای جهانی را هم در کنار نوسان نرخ ارز در ایران قرار دهید.

وزارت نیرو به دنبال جبران بدهی‌های خود از طریق گرانفروشی برق

علوی افزود: تولیدکنندگان می‌خواهند که با هزینه برق کمتر، حاشیه سود معقولی داشته باشند. تعرفه‌های اعمال شده برق برای استحصال بیت‌ کوین هم، بسیار زیاد است و صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان نخواهد داشت. سیاستگذاران صنعت برق فکر می‌کنند که یک مخزن گنج به دست آوردند که می‌توانند تمام کمبودها و بدهی‌های خود را با آن جبران کنند، نتیجه این خواهد بود که این صنعت به شکل زیرزمینی به حیات خود ادامه دهد.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: وزارت نیرو بدش نمی‌آید که این صنعت به شکل زیرزمینی به حیات خود ادامه دهد تا با درآمد ناشی از جریمه، صندوق خالی خود را پر کند و بدهی‌های خود را تصفیه کند. مسئولین وزارت نیرو هر ماه نسبت به این صنعت تهدید و بیانیه صادر می‌کنند. دلیلش هم این است که درآمدهای وزارت نیرو به خزانه دولت واریز می‌شود ولی درآمدهای حاصل از جریمه، در اختیار خود این وزارتخانه قرار می‌گیرد. اجازه بدهید ساده‌تر بگویم: وزارت نیرو برای این جریمه‌ها، کیسه دوخته است!

گاز ارزان به تولیدکنندگان بیت کوین بفروشید

سید امید علوی همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با کیفیت پایدار تامین انرژی مورد نیاز این صنعت، اظهار داشت: هر کشوری با توجه به پتانسیل‌ها و مزایای جغرافیایی و منابع طبیعی خودش در ارتباط با شبکه تامین انرژی تصمیم می‌گیرد. به طور مثال در کشور چین، در بسیاری از شهرها به علت وجود رودهای پرآب، تولید انرژی برقابی در دستور کار قرار دارد. ایران با توجه به اقلیم خشک جغرافیایی که دارد و همچنین مزیت مطلق مبتنی بر وجود منابع سوخت‌های فسیلی، بهتر است که از این انرژی برای تامین برق این صنعت استفاده کند.

وی افزود: در ارتباط با برق خورشیدی، چون ایران دارنده تکنولوژی تولید سلول‌های خورشیدی نیست، همان برق ناشی از سوخت فسیلی گزینه بسیار مناسبی است. برای تولید هر مگاوات برق خورشیدی در ایران، ما نیاز به ۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داریم ولی برای تولید هر مگاوات برق ناشی از سوخت‌های فسیلی، حداکثر به ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. همچنین برق‌های تجدیدپذیر، برق‌های پایداری نیستند و برای این صنعت، پایداری برق مصرفی بسیار اهمیت دارد.

علوی در پایان با بیان اینکه وزارت نیرو در این زمینه صادقانه رفتار نمی‌کند، پیشنهاد داد: وزارت نیرو، صراحتا اعلام کند که توانایی تامین منابع برق در این حوزه را ندارد و پس از آن، وزارت نفت با یک نرخ هزینه استخراج گاز معقول (همانند آن‌چیزی که برای سایر صنایع مقرر کرده است)، اجازه تولید برق را به دارندگان ماینرها بدهد. در این شرایط هم پدافند غیرعامل به جهت پراکنده‌سازی واحدهای تولید برق رعایت خواهد شد و هم ماینرداران تولیدکننده برق، برق مازاد خود را در شرایط خاص به وزارت نیرو خواهند فروخت.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها