|
کدخبر: 145000

موز ارزان شد

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار از کاهش قیمت موز در بازار خبر داد.

اقتصاد موز ارزان شد

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار از کاهش قیمت موز در بازار خبر داد و گفت: هفته گذشته یک کشتی ۳ هزار تنی وارد بندر شد که با ترخیص موز‌های وارداتی، قیمت هر کیلو موز با کاهش ۷ هزار تومانی به ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان در میدان مرکزی رسید.

وی مشکلات در ثبت سفارش را از علل گرانی قیمت موز در بازار اعلام کرد و افزود: با ورود مجدد موز در هفته آینده، قیمت باز هم کاهش خواهد یافت چرا که نرخ فعلی مورد قبول اتحادیه نیست.

دارایی نژاد ادامه داد: از زمانیکه موز وارد می‌شود تا تخلیه و رنگ آوری شود، زمان نیاز دارد، اما اتحادیه به طور مداوم بررسی و نظارت می‌کند تا بتواند با افزایش عرضه، قیمت موز را به نرخ قبل بازگرداند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی از فراوانی عرضه هندوانه خبر داد و گفت: بنابر پیش‌بینی‌های قبلی، عرضه هندوانه بعد از شب یلدا هم با قیمت مناسب همچنان در حال انجام است که مردم می‌توانند برای سرماخوردگی از این محصول به جای لیموشیرین استفاده کنند چرا که خواص این میوه بسیار فراوان است که اگر پزشکان آن را عنوان کنند، مردم از آن استقبال فراوانی خواهند داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت پرتقال و انار نسبت به روز‌های اخیر تفاوتی نداشته است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو پرتقال فله در توری ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال سورت شده داخل سبد ۱۱ هزار تومان، انار ۸ تا ۲۰ هزار تومان و کیوی ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان است که با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، افزود: امسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران و ۵۰۰ هزار تن در فارس تولید شده است، همچنین تولید سیب کشور به جز دماوند که ۳۰ تا ۳۵ درصد کمتر از سال قبل بود، در سایر استان‌ها کمبودی نداشتیم.

وی از آرامش بازار صیفی خبر داد و گفت: درحال‌حاضر قیمت انواع صیفی همچون پیاز، کدو، بادمجان، سیب زمینی و گوجه فرنگی نسبت به هفته‌های قبلی تفاوتی نداشته است.

دارایی نژاد ادامه داد: با توجه به انحصار در واردات، قیمت هر کیلو موز به ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود که این نرخ قابل قبول نیست و با افزایش عرضه طی ۱۰ روز آینده، بازار به تعادل می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در پایان با اشاره به اینکه نیازی به ذخیره‌سازی میوه شب عید نداریم، تصریح کرد: گرچه برای ایجاد ارزآوری وافزایش درآمد کشاورزان صادرات محصول به بازار‌های هدف باید انجام شود، اما امسال به علت فراوانی بار نیازی به ذخیره‌سازی نداریم چرا که قیمت در ایام پایانی سال به علت افزایش عرضه نوسان چندانی نخواهد داشت.

منبع: پندار خبر

ارسال نظر