|
کدخبر: 143969

تاثیر اخبار کرونا بر بورس تهران

در برهه‌ای پس از کشف و تولید واکسن کرونا، بورس تهران همگام با روند افزایشی قیمت کامودیتی‌ها و نفت (به دلیل اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صنایع داخلی تحت تاثیر کالاهای اساسی در جهان هستند) در مسیر صعودی قرار گرفت.

اقتصاد تاثیر اخبار کرونا بر بورس تهران

در برهه‌ای پس از کشف و تولید واکسن کرونا، بورس تهران همگام با روند افزایشی قیمت کامودیتی‌ها و نفت (به دلیل اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صنایع داخلی تحت تاثیر کالاهای اساسی در جهان هستند) در مسیر صعودی قرار گرفت اما مدتی بعد از اعلام جهش ویروس کرونا در بریتانیا، نقدینگی به‌طور خودکار از بخش لیدر محور بازار سهام به سمت تک سهم‌های کوچک تغییر مسیر داد. نتیجه این رویداد هم به وضوح در میزان تغییرات شاخص‌های اصلی سهام طی ۲ هفته اخیر قابل مشاهده است.

بررسی‌ها حاکی از این است که نخستین روز کاری هفته جاری هم دست کمی از روزهای گذشته نداشت و داد و ستد‌ها همانند چند وقت اخیر پیگیری شد به‌طوری که شاخص کل شیب نزول (۷/ ۱ درصد افت) و شاخص کل هم وزن روندی صعودی (۱/ ۱ درصد رشد) را تجربه کردند. هر چند در این بین اغلب کالاهای اساسی تحت تاثیر اخباری پیرامون اثرگذاری واکسن‌های کشف شده در مقابل پیشرفت کرونا به مدار صعود قیمتی بازگشتند، اما بهبود صنایع داخلی پس از افت دسته‌جمعی حاصل نشد و در معاملات دیروز هم دماسنج اصلی بازار با اثرگذاری مستقیم فروشندگان در عمده سهم‌های شاخص‌ساز با افت بیش از ۲۴ هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۲۳هزار واحد بازگشت.در این بین برخی از کارشناسان بازارسرمایه از گمانه‌زنی‌ها و معلق ماندن پرونده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر می‌دهند.

برخی دیگر ابهامات بودجه ۱۴۰۰ را عامل سردرگمی بازار می‌دانند و سایرین نیز معتقدند به دلیل رشد مناسب سهام پس از اصلاح چندماهه، طبیعی است که صنایع بزرگ برای مدتی وارد فاز اصلاح و استراحت شوند.در این میان برخی فعالان بازار نیز معتقدند رفتار هیجانی معامله‌گران تحت تاثیر نوسان‌گیری برخی از بازارگردانان قرار می‌گیرد، افرادی که به قصد حمایت اقدام به برهم زدن قاعده بازی می‌کنند.ورود پول به بازار در حالی از ابتدای سال جاری تا کنون رشد بیش از ۹۱۰ هزار واحدی شاخص را رقم زده است که غالبا صنایع بزرگ بستر امن جذب نقدینگی تازه وارد به بازار بودند. در حال حاضر اما کوچک‌تر‌ها گوی اقبال را از بزرگان بازار ربوده و مسیر پول را به سمت خود کانالیزه کرده‌اند. هر چند پیش‌تر نیز «دنیای اقتصاد» نسبت به ورود بیش از حد نقدینگی به تک سهم‌ها و گروه‌های کوچک و مخاطرات احتمالی حبابی شدن این گروه‌ها هشدار داده اما بررسی معاملات روز گذشته نیز حکایت اصرار سهامداران خرد به خرید این قبیل از سهم‌ها داشت.

روایت آماری

روز شنبه نیز ارزش معاملات خرد بورس تهران به رقم ۱۱ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومانی رسید. خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در ششم دی ماه ۱۳۹۹ نشان از جابه‌جایی ۱۹۹ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی داشت. خالص خرید حقیقی‌ها در گروه‌هایی نظیر محصولات شیمیایی، سیمان و کانه فلزی صورت پذیرفت و در نقطه مقابل خالص خرید حقوقی‌ها در صنایعی همچون چند رشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات به ثبت رسید. در جریان دادوستدهای دیروز از ۳۳۴ نماد معامله شده بورسی، ۱۲۵ نماد (معادل ۳۷ درصد) صف خرید به ارزش ۱۱۰۹ میلیارد تومان داشتند و ۶۲ نماد (معادل۱۹درصد) صف فروش به ارزش ۶۷۸ میلیارد تومان تشکیل دادند. در این بین دو نماد «کاما» بیشترین حجم صف خرید و سه خودرویی «خساپا»، «خودرو» و «خگستر» بیشترین حجم صف فروش را داشت.در معاملات فرابورس (بازار اصلی فرابورس) از ۱۳۰ نماد فعال، ۵۷ نماد (معادل ۴۴ درصد) صف خرید به ارزش ۲۲۷۵ میلیارد تومان و ۱۳نماد (معادل ۱۰ درصد) صف فروش ۱۰۱ میلیارد تومانی داشتند. نماد تازه‌وارد «وکبهمن» هم بیشترین حجم صف خرید و نماد «ذوب» بیشترین حجم صف فروش را داشت. در بازار پایه فرابورس از ۱۲۲ نماد دادوستد شده، ۷۳ نماد (معادل ۶۰درصد) صف خرید به ارزش ۴۳۹۳ میلیارد تومان و ۱۹ نماد (معادل ۱۶ درصد) صف فروش ۱۷۶ میلیارد تومانی تشکیل دادند که روز شنبه «آریان» بیشترین حجم صف خرید و «فوکا» بیشترین حجم صف فروش را دارا بودند. از مجموع کل بورس و فرابورس حدود ۶۶ درصد از نمادها قیمت پایانی مثبت و ۳۰ درصد از نمادها با قیمت پایانی منفی معاملات را پایان دادند. در این بین سه نماد بورسی «فارس»، «فملی» و «شستا» و سه نماد فرابورسی «بپاس»، «هرمز» و «صبا» بیشترین اثر منفی بر دو شاخص کل بورس و فرابورس را داشتند.

در پیرامون بازار چه گذشت؟

در حالی شاهد تغییر استراتژی سهامداران بورس تهران در فضای معاملاتی هستیم که بررسی گزارش‌های ۹ماهه منتشر شده نشان از وضعیت رو به بهبود عملکرد شرکت‌ها دارد. هر چند طی وقت اخیر عمدتا صنایع کوچک و متوسط مورد اقبال بورس‌بازان قرار گرفتند اما بررسی صورت‌های مالی بزرگان بورس نیز از پتانسیل رو به رشد این دست از شرکت‌ها حکایت دارد.

در گروه فلزات اساسی شرکت فولاد مبارکه در حوزه فروش محصولات از رشد ۱۶۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و در ماه گذشته توانست ۸/ ۷ هزار میلیارد تومان از محصولات را به فروش برساند. در واقع فولاد توانست بیشترین درآمد ماهانه را از زمان تاسیس تا کنون به دست آورد. این شرکت طی ۹ ماه سال جاری ۴/ ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد فروش داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان ۶۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. نگاهی به مجموع فروش محصولات نشان می‌دهد که در ماه قبل ۶۰۹ هزارتن فروش انجام شده است که از باب ریالی درآمد فروش در آذر ماه نسبت به آبان ماه رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد.در گروه خودرو و ساخت قطعات شرکت سایپا با ارائه آمار تولید و فروش محصولات خود طی یک ماه گذشته نشان داد که با سرمایه ۵/ ۱۹ هزار میلیارد تومانی ۳/ ۱ هزار میلیارد تومان در آمد محقق کرده است. این در حالی است که خساپا در عملکرد ۹ ماهه ۴/ ۹ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته از کاهش ۱۲ درصدی حکایت دارد.در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرکت چادرملو توانست در گزارش ارائه عملکرد ۹ ماهه ۲/ ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد محقق کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر