|
کدخبر: 143429

چرا دلار مجدد صعودی شد؟

دلار امروز مسیر صعودی را پیش گرفت و با ۱۹۰ تومان رشد به ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

اقتصاد چرا دلار مجدد صعودی شد؟

محدوده ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومانی به نوعی سقف محدوده نوسان روزهای اخیر دلار بوده و شاخص ارزی هنوز عامل مشخصی برای عبور از این مرز و ورود با کانال ۲۶ هزار تومان نیافته است. حتی بسیاری با توجه به احتمال تغییر معادلات روابط خارجه کشور و یا احتمال تصویب لوایح FATF پس از توجه رهبری به این موضوع، چشم‌انداز دلار را نزولی می‌بینند. پس چرا نرخ ارز کاهش نمی‌یابد؟

دلایل اقتصادی میل صعودی نرخ ارز

دو دلیل را می‌توان برای ماندن دلار در نزدیکی مرز ۲۶ هزار تومان مطرح کرد. نخست احتمال افزایش تقاضای ارز به دلایل اقتصادی و نه سیاسی است. این گمانه‌زنی به دو دلیل تسویه تجاری شرکت‌ها در آستانه سال نوی میلادی و همچنین رفع موانع ارزی ترخیص کالا از محل ارز اشخاص برمی‌گردند. منظور از رفع موانع این است که دیگر بانک مرکزی نظارتی بر منشا پول‌های متقاضی واردات ندارد و از این رو حتی برخی متخلفین (آن‌هایی که منشا ارزهای خارج از کشور آنها به دلیل کم‌اظهاری ارز صادراتی یا از طریق قاچاق معکوس یا از بیش‌اظهاری واردات باشد) نیز می‌توانند واردات انجام دهند. در همین حال یک نگرانی دیگر فعالان بازارهای داخلی به اعداد و ارقام خوشبینانه بودجه ۱۴۰۰ برمی‌گردد که اگر تحولی در آن به وجود نیاید، احتمالا متضمن کسری بودجه چشمگیر باشد.

سه نوع خوشبینی سیاسی به آینده دلار

دومین گمانه‌زنی از علت میل صعودی دلار هم به سه نوع بدبینی فعالان بازار ارز نسبت به گشایش‌های سیاسی برمی‌گردد. نخست آنکه یا این افراد عقیده دارند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد یا فعلا نشانه و سیگنال مشخصی از احتمال وقوع آن دریافت نکرده‌اند و در انتظار جزییات و شفافیت بیشتر طرفین برجام در این خصوص هستند. یا آنکه معتقدند احتمال احیای برجام وجود دارد، اما اثر آن یا تا مدت‌ها در اقتصاد کشور نمایان نخواهد شد یا به طور کلی با ساختار فعلی اقتصاد، بار تورم و مشکلات دیگر سنگین‌تر از اثرات رفع تحریم خواهد بود.

بنابراین مجموعه این عوامل اقتصادی و سیاسی به عنوان عوامل مقاومت دلار در برابر ریزش مطرح می‌شوند. اما صعود نرخ ارز به بالای مرز ۲۶ هزار تومان نیاز به محرک‌های جدی‌تری دارد و اگر تحول مشخصی در این متغیرها به وجود نیاید، ادامه رالی اسکناس امریکایی و خروج آن از محدوده نوسان روزهای اخیرش کمتر محتمل است.

منبع: بورسان

ارسال نظر