|
کدخبر: 133497

آیا جوجه کشی از تخم مرغ با هزینه کم امکان پذیر است ؟

در سال‌های نه چندان دور استفاده از دستگاه‌های جوجه کشی مختص به مراکز تولید انبوه جوجه‌های یک روزه بود که این دستگاه‌ها به طور کلی دارای ماهیتی صنعتی بوده و به دلیل ظرفیت تولیدی بالا امکان استفاده از آنها در صنایع کوچکتر مهیا نبود.

جوجه کشی عبارت است از فرآیندی که طی آن تخم طیور مختلف به جوجه تبدیل می‌شود. این فرآیند هم در حالت طبیعی امکان‌پذیر بوده و هم به کمک فناوری‌های مختلف و با استفاده از دستگاه‌های مدرن امکان انجام آن فراهم شده است. در سال‌های نه چندان دور استفاده از دستگاه‌های جوجه کشی مختص به مراکز تولید انبوه جوجه‌های یک روزه بود که این دستگاه‌ها به طور کلی دارای ماهیتی صنعتی بوده و به دلیل ظرفیت تولیدی بالا امکان استفاده از آنها در صنایع کوچکتر مهیا نبود.

اما با افزایش نیاز به استفاده از چنین دستگاههایی در واحد‌های پرورشی کوچک، تولید‌کنندگان به فکر تولید دستگاه هایی افتادند که امکان جوجه کشی از طیور مختلف در فازهای کوچکتر را نیز امکان‌پذیر می‌کرد. در نتیجه ی این امر، جوجه کشی و پرورش طیور یک روزه در واحد‌های کوچک به سرعت رشد کرده و پرورش دهنده‌های مختلف محلی و حتی خانگی اقدام به تولید جوجه‌های یک روزه از طیور مختلف کردند.

جوجه

برخی از پرورش دهندگان از دستگاه‌ها به منظور جوجه کشی از تخم‌های نطفه دار گله خود استفاده کردند که به‌خصوص در طیوری همچون بوقلمون، غاز، اردک و... سود حاصله ی بسیار بالایی را برای آنها فراهم میکرد.

دستگاه جوجه کشی ارزان که از نظر قیمتی اختلاف بسیاری با دستگاه‌های صنعتی بزرگ داشت، به سرعت راه خود را برای نفوذ به بازارهای خرد پیدا کرد و با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد. چنین رویکردی سبب تولید نمونه‌های مختلفی از این طیف دستگاه‌ها گشت که کاربرد عمده ی آنها استفاده برای جوجه کشی در منازل بود.

ویژگی‌های دستگاه‌های جوجه کشی خانگی:

دستگاه‌های جوجه کشی خانگی دارای ویژگی هایی مشخصی می‌باشند که سبب تمییز آنها از دستگاه‌های صنعتی می‌شود و میل به خرید آنها را توسط کاربران آماتور و خانگی بسیار بیشتر می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قیمت ارزان: دستگاه‌های جوجه کشی خانگی دارای قیمتی بسیار پایینتر نسبت به دستگاه‌های صنعتی می‌باشند. البته قیمت این دستگاه‌ها متاثر از کیفیت ساخت دستگاه، امکانات و تجهیزات و از همه مهم‌تر ظرفیت دستگاه می‌باشد.

- فناوری هایی به منظور استفاده آسان:

دستگاه‌های صنعتی دارای برد‌های پیشرفته با عملکردی تماما حرفه‌ای می‌باشند که نیازمند اشنایی کامل اپراتور با آن دستگاه دارند.

در مقابل دستگاه جوجه کشی خانگی به گونه‌ای طراحی می‌شود که امکان جوجه کشی بسیار آسان توسط افرادی که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند نیز فراهم می‌شود. این دستگاه‌ها دارای برنامه هایی مشخص و تماما اتوماتیک می‌باشند. بدین صورت که کنترلر دستگاه جوجه کشی خانگی، غالبا امکان انتخاب پرنده را به کاربر می‌دهد. با انتخاب نوع پرنده که پیشتر توسط تولید‌کننده، دیتاهای مورد نیاز به آن جمع اوری و در داخل دستگاه برنامه‌ریزی شده است، دما، رطوبت، روزشما ستر و هچر به صورت اتوماتیک انتخاب می‌شود. در نتیجه بدون نیاز به دخالت کاربر، عملکرد افزایش و کاهش دما و رطوبت انجام شده و بدون نیاز به دخالت کاربر، عملیات جوجه کشی انجام میگیرد.

- اندازه کوچک: همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، دستگاه‌های جوجه کشی صنعتی دارای اندازه بزرگ و وزنی بالا می‌باشند که امکان استفاده از آنها را برای کاربران خانگی غیر ممکن کرده است. در نتیجه دستگاه‌های جوجه کشی خانگی دارای طراحی متفاوت، ساده و کوچکی می‌باشند، به گونه‌ای که امکان حمل‌ونقل آنها به آسانترین شکل ممکن صورت گرفته و فضای بسیار کمی را نیز اشغال می‌کنند.

- امکان استفاده برای طیور زینتی:

جوجه کشی از طیور زینتی در فازهای صنعتی صورت نمیگیرد. از این رو برای جوجه کشی از آنها از دستگاه هایی با ظرفیت کم و دقت بسیار بالایی باید استفاده شود تا درصد موفقیت جوجه کشی افزایش یابد.

در نتیجه دستگاه‌های خانگی گزینه‌ای مناسب برای جوجه کشی از طیور زینتی می‌باشند که امکان جوجه کشی از یک تخم نطفه دار را نیز فراهم می‌کنند.

تاثیر فناوری بر دستگاه‌های جوجه کشی:

با افزایش نفوذ فناوری در صنایع مختلف، تاثیر ورود آن در دستگاه‌های جوجه کشی به خوبی قابل مشاهده می‌باشد. افزایش دقت در اندازه گیری دما و رطوبت و بهبود شرایط گردش تخم‌های نطفه دار و... سبب شده است که شرایط جوجه کشی بسیار دقیق انجام گرفته و میزان جوجه آوری نسبت به گذشته به میزان قابل توجهی افزایش شود.

ماشین جوجه کشی امروزی دارای سیستم‌های مخصوصی به منظور تولید و تنظیم هر چه بهینه تر دما و رطوبت می‌باشد که در نتیجه ی آن موفقیت در جوجه کشی را افزایش داده است.

چنین عملی سبب افزایش بازده کلی جوجه کشی شده و در نتیجه تولید را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

جوجه ۲

نکات مهم در جوجه کشی در خانه:

با توجه به موارد گفته شده آشکار است که جوجه کشی در منازل نسبت به سال‌های گذشته بسیار آسان شده است و درآمد مناسب آن نیز سبب سوق یافتن افراد مختلفی به این حوزه گشته است. اما این نوع جوجه کشی نیاز به یک سری تدابیر مشخصی دارد:

- پیش از خرید دستگاه، محیط مناسبی را برای نگهداری از طیور فراهم کنید تا پس از خروج جوجه از تخم، نگهداری از آنها به بهترین شکل ممکنه صورت پذیرد.- در صورتی که قصد نگهداری از طیور را ندارید، قبل از اقدام به جوجه کشی شرایط فروش و یا واگذاری آنها را بررسی کرده و سپس اقدام به جوجه کشی کنید.

- هر چند بسیاری از دستگاه‌های جوجه کشی خانگی تماما اتوماتیک می‌باشند، اما بهتر است کاربران پیش از اقدام به جوجه کشی مطالعه‌ای مناسب در این حوزه داشته باشند و با اصطلاحات و شرایط بهینه ی مورد نیاز برای جوجه کشی آشنا شوند.

- فراهم کردن شرایط دمایی و رطوبتی اتاق جوجه کشی از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. دستگاه‌های جوجه کشی باید در محیطی با دمایی متعادل نگهداری شوند و امکان وارد شدن شوک دمایی به دستگاه به حداقل برسد تا دستگاه بالاترین راندمان ممکنه را داشته باشد.

نتیجه گیری:

در این نوشتار به صورت مختصری در مورد انواع دستگاه‌های جوجه کشی صحبت کرده و از نفوذ این صورت در خانواده‌ها به منظور افزایش درآمدهای موازی صحبت کردیم. همچنین در بخش پایانی از شرایط و نکات مهم به منظور داشتن جوجه کشی با راندمان بالا در منازل صحبت کردیم. در پایان پیشنهاد می‌شود پیش از خرید دستگاه اطلاعات کافی در مورد نوع دستگاه‌ها و هماهنگی آن دستگاه با نیاز خود، تحقیقات کافی و جامعی را به عمل آورید و سپس اقدام به خرید دستگاه کنید. یکی دیگر از موارد مهم کسب شناخت کافی از طیور و انتخاب پرنده ی مناسب برای پرورش می‌باشد. بدین منظور پیشنهاد میکنیم با مراجعه به لینک https://www.andisheh-sabz.com/category/birds-encyclopedia/ از قسمت‌های مختلف طیور دیدن کردن و شرایط نگهداری آنها را به دقت مطلالعه کنید و گزینه ی مناسب برای خود را انتخاب کنید.

عدم توجه به این مورد میتواند در آینده مشکلات فراوانی ایجاد کند که همچون آنها می‌توان به عدم تناسب مناسب پرنده ی انتخاب شده با شرایط آب و هوایی منطقه ی سکونتی شما اشاره کرد.

 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها