|
کدخبر: 128830

روغن جامد نایاب شد

تجربه نشان داده است هر کالایی که کمیاب و نایاب شده و یا به‌قول‌معروف کمتر در بازار تزریق می‌شود پیش‌زمینه‌ای برای گرانی دارد و لذا این روزها شاهد گرانی و البته کمبود چرب و نرم روغن در بازار مشهد هستیم.

کمبود روغن نباتی جامد و حلب‌های پنج کیلویی روغن در بازار مشهد افزون بر دو هفته است که بسیاری از مصرف‌کنندگان را با نگرانی همراه کرده به‌گونه‌ای که در هیچ‌یک از فروشگاه‌های این شهر حتی یک حلب پنج کیلویی روغن جامد از هر مدل و یا برند وجود نداشته و تنها روغن‌های یک لیتری مایع در قفسه‌های فروشگاه ه خودنمایی می‌کند.

گرانی قابل پیش‌بینی

در همین رابطه هنگامی‌که کمبود این کالای اساسی را از یکی عاملان فروش در بازار عمده‌فروشان مشهد واقع در خیابان مصلی جویا می‌شویم به ما می‌گوید: روغن افزون بر دو ماه است که به‌صورت قطره‌چکانی در بازار عرضه می‌شد و کاملاً کمبود و به دنبال آن گرانی قابل پیش‌بینی بود.

علی حضرتی یکی از فروشندگان مواد غذایی در این رابطه ابراز می‌کند: طی ماه‌های گذشته شرکت... روزانه فقط یک کارتن ۴ عددی روغن حاضر به فروش بود و لذا این فروش قطره‌چکانی از یک ماه قبل به افزایش تقاضا دامن زده بود.

وی بابیان اینکه برای راضی نگاه‌داشتن مشتری از فروش یک عدد روغن بیشتر در طول روز به مشتریانش معذور بوده است، ادامه می‌دهد: این شیوه بسیاری از خانواده‌ها را بر آن می‌داشت تا به صورت جداگانه مراجعه و روغن خریداری کنند.

بازار شفاف نیست

ابراهیم سعادتی نیز یکی از دیگر از فروشندگان مواد غذایی در این رابطه ما می‌گوید: تأثیر افزایش نرخ ارز معمولاً باید دو ماه پس از افزایش در بازار خودش را نشان دهد اما ما شاهد آن هستیم که شرکت‌های توزیع کالا به‌صورت لحظه‌ای قیمت‌ها را افزایش می‌دهند!

وی بابیان اینکه این افزایش قیمت‌های نجومی به بهانه افزایش نرخ ارز واقعاً اجحاف در حق مردم است بیان می‌کند: متأسفانه قیمت روغن نباتی ۱۶ کیلوگرمی در مدت کمتر از چند ماه از ۱۷۵ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی اظهار می‌کند: این افزایش قیمت نه تنها موجب کاهش خرید مردم شده بلکه اصناف را هم با مشکل مواجه کرده و موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی شده است.

هر روز یک قیمت

حسین برزگری نیز یکی از خریداران ارزاق عمومی می‌گوید: از هنگامی‌که دلار نرخ افزایشی به خود گرفت دیگر هیچ تولیدکننده‌ای حاضر به فروش کالا به نرخ قدیم نیست و لذا بسیاری از تولیدکنندگان ابتدا تولید و توزیع در شبکه را کاهش داده و پس از اینکه اجناس در بازار کمیاب و مردم صدایشان بابت نبود کالا درآمد آن‌وقت همان جنس را بلافاصله باقیمت چند برابری وارد بازار می‌کنند.

وی ابراز می‌کند: ماه گذشته کره پاستوریزه هم دقیقاً همین داستان را داشت زیرا به هر مغازه‌ای مراجعه می‌کردیم می‌گفتند کره نایاب است و شرکت...کره توزیع نمی‌کند.

این شهروند مشهدی همچنین عنوان می‌کند: درنهایت مشاهده کردید هنگامی‌که قیمت کره ۲۵۰ گرمی از قالبی ۱۱ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان تغییر قیمت داد به‌یک‌باره کره در بازار به‌وفور توزیع شد و حتی کارخانجات در تلویزیون برای خریدکره تبلیغ هم می‌کنند!

وی بابیان اینکه تا ماه گذشته هم یک حلب پنج کیلیویی‌ روغن فقط ۴۵ هزار تومان قیمت داشت، بیان می‌کند: درحال‌حاضر روغن حلبی در بازار یافت نمی‌شود و عده‌ای هم که این روغن‌ها را احتکار کرده‌اند صحبت از حلبی ۱۰۰ هزار تومان می‌کنند پس کاملاً واضح است که می‌خواهند قیمت روغن را افزایش دهند!

وی عنوان می‌کند: تولیدکنندگان هرروز یک قیمت و یک بهانه می‌آوردند و لذا روان مردم را به بازی گرفتند و لذا بهتر است یک شبه همه کالاها را دوبرابر کنند و به قول ما مرگ یک بار و شیون هم یک بار!

تامین روغن با قیمت جدید

در همین راستا معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تایید کمبود روغن در بازار در پاسخ به این سؤال که چگونه باوجود چهار کارخانه روغن در داخل استان اما این استان با کمبود این کالا در بازار روبه‌روست اظهار کرد: بسیاری از کارخانه‌های تولیدی دریافت روغن خام را عامل کمبود تولید می‌دانند.

 علی غفوری‌مقدم بابیان اینکه در همین راستا طی مکاتبات انجام پذیرفته برای دریافت سهمیه روغن خام موردنیاز کارخانجات اقدام شده است گفت: وزارت صمت سهمیه‌ای حدود ۳۰ هزار تن روغن خام برای توزیع در کشور در نظر گرفته است که حدود ۲ هزار و ۴۶۰ تن آن به خراسان رضوی اختصاص‌یافته است.

وی ادامه داد: در همین راستا نیمی از این سهمیه در اختیار کارخانه‌های داخل استان و مابقی بر اساس جدول تعریف‌شده به دیگر واحدهای تولیدی خارج از استان تحویل داده خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در همین راستا برای حل مشکل موقت کمبود روغن موفق شدیم از محل سهمیه ماه محرم و صفر یک هزار تن روغن را از چهار کارخانه داخل استان دریافت و تحویل شبکه دهیم که ۵۰۰ تُن برای شهرستان‌ها و ۵۰۰ تُن برای مشهد است.

غفوری مقدم هم‌چنین در خصوص افزایش قیمت روغن نیز گفت: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار احتمال افزایش ۹ درصدی به قیمت روغن وجود دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه ظرف چند روز آینده روغن موردنیاز خانواده‌ها با توزیع فراوان در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای آغاز خواهد شد، بیان کرد: خوشبختانه با سهمیه جذب‌شده برای استان دغدغه‌ای برای تأمین روغن وجود ندارد.

وی بابیان اینکه باوجود فعالیت چهار کارخانه تولید روغن در استان اما تنها ۲۰ درصد روغن موردنیاز توسط این واحدها تأمین می‌شود، افزود: ازآنجاکه ظرفیت تولید این کارخانه‌ها بیشتر از تولید فعلی است لذا درصدد هستیم تا ظرفیت تولید آنها را با افزایش سهمیه روغن خام افزایش دهیم.

آن‌سوی سکه

اگرچه این روزها مردم با کمبود روغن و گرانی آن مواجه هستند اما واقعیت این است که مواد اولیه این محصول کاملاً وابسته به واردات از خارج است.

ازآنجاکه دولت امسال به‌یک‌باره دست از حمایت تولیدکنندگان روغن و کره نباتی کشید و تصمیم گرفت ارز دولتی به این بخش ندهد لذا تولیدکنندگان به دلیل اینکه باید مواد اولیه محصول خود را از خارج وارد کنند عملاً واردات با ارز آزاد یا ارز نیمایی برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست.

این موضوع موجب شده تا کارخانه‌ها به‌یک‌باره دست از تولید کشیده و از آن‌طرف مردم با کمبود روغن نباتی و کره نباتی در بازار مواجه شوند.

اگرچه صحبت‌هایی در خصوص افزایش قیمت روغن جامد مطرح است، اما تولیدکننده از این اتفاق خوشحال نیست، زیرا قطعاً تقاضا برای این محصول نیز کاهش می‌یابد و تولیدکننده با نصف ظرفیت کارخانه باید اقدام به تولید کند که این مسئله نتیجه‌ای جز بیکاری کارگران در پی نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد تنها راه برون‌رفت از وابستگی به واردات در محصولات مختلف کشاورزی اعم از روغن، استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی است که این امر مهم تنها با اجرای الگوی کشت محقق می‌شود.

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر