|
کدخبر: 121488

بازار ارز رو به آرامش

بازار ارز که در روزهای گذشته، شلوغ و ملتهب و همراه با صف‌های طولانی خرید ارز سهمیه‌ای بود، امروز را آرام، بی‌حاشیه و خالی از مشتری سپری کرد، به طوری شمار دلالان بازار غیررسمی ارز از تعداد خریداران بیشتر بود.

اقتصاد بازار ارز رو به آرامش

دست به‌دست شدن اخباری مبنی بر افزایش قیمت ارز یا هجوم مردم به پشت درهای صرافی‌ها برای خرید دلار و یورو اتفاقی است که هر روز شاهد آن هستیم البته در بیشتر این موارد انتشار اخبار برای ایجاد التهابی کاذب از سوی سودجویان جهت افزایش بهای ارز یا جلب توجه عمومی به این بازار است.

طی چند روز گذشته نیز بار دیگر شاهد افزایش انتشار این اخبار بودیم

اما اگر امروز سری به میدان فردوسی یا صرافی‌های سطح شهر می‌زدید برخلاف شایعات و اخبار منتشر شده در فضای مجازی نه از تشکیل صف‌های طولانی پشت درهای بسته صرافی‌ها خبری بود و نه از التهاب در بازار خرید و فروش دلار و یورو و نه حتی از مردمی که برای دریافت ارز سهمیه‌ای خود آمده باشند. فقط دستفروشان و دلالان بودند که با تجمع و تردد در خیابان‌ها و اطراف صرافی‌ها سعی داشتند که بازار را شلوغ و پر رفت و آمد نشان دهند.

اخبار منتشر شده طی روزهای گذشته راهکاری قدیمی از سوی دلالان است تا بتوانند قیمت ارز را بالا نگه دارند و از روند کاهشی آن جلوگیری کنند، اما مشاهدات امروز خبرنگار ایرنا حکایت از آن داشت که نه تنها در صرافی‌های سطح شهر که حتی در میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف آن کسادی بازار خرید و فروش ارز بیش از هر چیزی به چشم می‌آید و با توجه به اینکه روز گذشته بانک مرکزی توقف فروش ارز سهمیه‌ای را اعلام کرد، امروز حتی مردم عادی نیز در این مکان‌ها به چشم نمی‌خوردند.

مجوز فروش ارز سهمیه‌ای نداریم

روز گذشته بانک مرکزی در اقدامی برای کنترل قیمت بازار ارز در ابلاغیه‌ای توقف فروش ارز سهمیه‌ای را اعلام کرد و در متن این اطلاعیه آمده است که فروش اسکناس از محل سایر کد (۲۴) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا حذف شد و بدین ترتیب فروش دو هزار یورو و یا معادل آن به هر دارنده کارت ملی در سال منتفی شده است.

بر همین اساس صرافی‌های دولتی که پیش از این به دلیل فروش سهیمه دو هزار دلاری بسیار شلوغ و پر رفت و آمد بودند، امروز شاهد هیچ ترددی نبودند و حتی کمتر کسی برای خرید ارز آزاد وارد صرافی‌ها می‌شد. این کسادی نه فقط در صرافی‌ها بلهدر میان دلالان نیز دیده می‌شد.

فروش زیاد نداریم، ارز می‌خریم

یکی از دستفروشان دلار و یورو با بیان اینکه قیمت ارز هر لحظه در حال نوسان و تغییر است به خبرنگار ایرنا گفت: این روزها در بازار خرید و فروش کسادی داریم کمتر کسی به سراغ ما می‌آید و آنچه از التهاب بازار می‌گویند خیلی دیده نمی‌شود پیش از این هر روز شاهد حضور بسیاری از خریداران یا فروشندگان بودیم.

وی افزود: افرادی که این روزها به بازار می‌آیند یا در اینجا تردد می‌کنند بیشتر قصد فروش ارزهای خود را دارند اما همین موضوع هم امروز کمتر در بازار ارز دیده می‌شود.

البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که بسیاری از دلالانی که در بازار ارز امروز حضور داشتند کمتر اقدام به فروش ارزهای خود می‌کردند و می‌گفتند «فروش نداریم اما اگر دلار دارید می‌خریم.»

گله‌مندی دلالان از سکون بازار امروز

برخی دلالانی که امروز در خیابان فردوسی و اطراف صرافی‌ها حضور داشتند به دلیل حضور کم خریداران، بسیار گله‌مند بودند و به محض ورود فرد جدیدی که برای تهیه ارز یا فروش آن دیده می‌شد به سمتش می‌رفتند تا بتوانند سود امروز خود را به‌دست آورند.

یکی از دلالان می‌گفت: «بسیاری از افرادی که امروز آمدند فقط قصد ارزیابی بازار را داشتند و وقتی با سکون بازار مواجه شدند و ارز سهمیه‌ای هم نمی‌توانستند تهیه کنند بدون خرید یا فروشی اینجا را ترک کردند.»

دیگری افزود: فکر می‌کردیم با توجه به نوسانات قیمت ارز می‌توانیم فروش بهتری داشته باشیم اما امروز انگار قرار نیست خبری باشد و باید مانند روزهای گذشته دست خالی بمانیم.

تلاش دولت برای ثبات قیمت ارز

دولت طی ماه‌های گذشته با اعمال تدابیری در تلاش برای ثبات بهای ارز بود و بر همین اساس نیز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی شامگاه سه شنبه یادداشتی در حساب کاربری اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن نوشته بود ارز به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی‌تاثیر از سایر بازارها نیست و اثرات سرریزی در بین بازارها یک اصل اقتصادی است که بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای تعادل بازار به کار خواهد بست.

منبع: ایرنا

ارسال نظر