|
کدخبر: 120623

تولیدات صنعتی در مرداد ۹۹ کاهش یافت

اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین بررسی‌های خود از وضعیت اقتصادی ایران اعلام کرده که در مرداد امسال، میزان فعالیت‌های صنعتی کاهشی قابل توجه را نشان می‌دهد.

اقتصاد تولیدات صنعتی در مرداد ۹۹ کاهش یافت

بر اساس براوردهای صورت گرفته، شامخ (شاخص مدیران خرید) کل اقتصاد ایران در مرداد ماه ۱۳۹۹ با اندکی بهبود نسبت به ماه قبل به عدد ۴۶.۴۳ واحد رسیده است. این عدد نسبت تیر ماه امسال، افزایشی حدودا یک واحدی و دو درصدی را نشان می‌دهد.

در این بررسی، شاخص میزان سفارشات خرید مشتریان به عدد ۴۱.۵۳ واحد رسیده که در چهار ماه گذشته، پایین‌ترین عدد به شمار می‌رود. علت این کاهش، افت شدید تقاضا در بخش صنعت بوده است. در کنار آن، شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده نیز به عدد ۴۰ واحد رسیده که پایین‌ترین عدد در میان شاخص‌های بررسی شده است و تداوم آن می‌تواند به معنی کمبود مواد اولیه در بنگاه‌های اقتصادی باشد. در کنار آن در مرداد ماه، قیمت خرید مواد اولیه برای بنگاه‌های اقتصادی نیز همچنان افزایش یافته است.

اصلی‌ترین بخشی که در محدود شدن آمارهای رشد اقتصادی تاثیر گذاشته، فعالیت بخش صنعت بوده است. بر اساس بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران، شامخ صنعت در مرداد ماه امسال به عدد ۴۸.۰۸ رسیده که در قیاس با عدد ۵۵.۵۲ واحد تیر ماه کاهش کم سابقه بیش از هفت واحدی را نشان می‌دهد. البته بخشی از این آمار به تعطیلی تابستانی برخی از بنگاه‌های صنعتی به وجود آمده است اما از سوی دیگر کاهش تقاضا و فروش نیز در مقایسه با تیر ماه، قابل ملاحظه بوده است.

شاخص میزان سفارش مشتریان در حوزه صنعت با افتی ۱۴ واحدی نسبت به تیر ماه به عدد ۴۴ رسیده که تاثیر افزایش قیمت‌ها بر قدرت خرید مشتریان را نشان می‌دهد. همچنین در این ماه شاخص موجودی مواد اولیه نیز حدودا ۱۰ واحد کاهش یافته است. این آمار در حالی به‌دست آمده که بر اساس گزارش مرکز آمار، در امسال، جز بخش کشاورزی، سایر بخش‌های اقتصاد ایران، با رشد منفی مواجه بوده‌اند.

هرچند دولت در سال گذشته اعلام کرد که با مثبت شدن رشد بخش غیر نفتی اقتصاد، تعادلی جدید در دوره تحریم به وجود آمده ولی از ابتدای امسال و همزمان با شیوع ویروس کرونا، اقتصاد ایران نیز مانند دیگر کشورها با مشکلات جدید مواجه شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها