|
کدخبر: 120340

نگاهی به صنایع بورسی در هفته گذشته

بازار سهام این هفته را با اصلاح قیمت سهام پشت سر گذاشت و برای چهارمین هفته متوالی کاهشی شد. ماحصل معاملات هفته منتهی به ۱۲ شهریورماه که تنها ۳ روز کاری داشت، کاهش بیش از ۵ درصدی نماگر اصلی بورس تهران بود.

اقتصاد نگاهی به صنایع بورسی در هفته گذشته

شاخص کل هم وزن اصلاح کمتری را متحمل شد و به کاهش ۳.۸ درصدی بسنده کرد. در این هفته منفی، اغلب صنایع بورسی نیز جامه قرمز به تن کردند. بر این اساس از ۳۸ صنعت فعال بورسی، تنها سه گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و دیگر گروه‌ها شاهد افت شاخص صنعت خود بودند.

این هفته در اوج بی‌خبری برای صنایع بازار دنبال شد. البته در میانه هفته جلسه شورای‌عالی بورس حاوی اخباری بود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی را یکی از مصوبات شورای‌عالی بورس بیان کرد و ابرازکرد: آخرین وضعیت این شرکت نیز به شورا گزارش و مقرر شد تا انجام اقدامات لازم برای بازگشایی نماد این شرکت از سوی سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی سرعت گیرد. دکتر حسن قالیباف اصل افزود: در همین راستا، یکی از اعضای شواری عالی بورس به عنوان نماینده ویژه انتخاب شد تا در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیر این موضوع باشد تا هرچه سریعتر، نماد این شرکت در بورس بازگشایی شود. موضوعی که می‌تواند یکی از گروه‌های غیرفعال بورس را دوباره وارد گردونه معاملات سهام کند.

در هفته گذشته سه صنعت منسوجات، کانی غیرفلزی و فلزات اساسی تنها گروه‌های مثبت بازار بودند. گروه منسوجات با رشد ۲.۱ درصدی همراه شد و کانی غیرفلزی ۱.۶ درصد و فلزات اساسی ۰.۳ درصد مثبت شدند. در مقابل اما بیشترین افت قیمت از آن گروه مخابرات با کاهش قیمت ۱۳ درصدی شد. گروه زراعت نیز هفته گذشته شاهد کاهش ۸.۸ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بود.

این هفته عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی دولت با نماد «پالایش» دنبال شد و قرار است تا ۱۹ شهریور ادامه داشته باشد. در این هفته اما سهام پالایشی با میانگین افت ۵.۳ درصدی مواجه شدند تا بخشی از تخفیف ۲۰ درصدی واگذاری سهام مذکور خنثی شود. باید دید با شرایط فعلی بازار، این پذیره‌نویسی چه میزان مورد اقبال قرار می‌گیرد.

در میان دیگر صنایع کالایی، هفته گذشته گروه محصولات شیمیایی با افت شاخص ۴.۹ درصدی مواجه شد. در میان معدنی‌ها نیز شاهد کاهش ۵.۲ درصدی میانگین قیمت‌ها بودیم. اما بیشترین ارزش معاملات در هفته منفی بورس تهران از آن گروه‌های بزرگ بازار شد. به طوری که گروه فلزات اساسی شاهد دادوستد ۹ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومانی بود. در گروه فرآورده‌های نفتی ارزش معاملات به ۶ هزار و ۹۳۱ میلیارد تومان رسید و در میان زیرمجموعه‌های گروه چند رشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» شاهد ردوبدل ۴ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومانی بودیم.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها