|
کدخبر: 113957

سرمایه سهامداران این شرکت بورسی دود شد

خبرانحلال شرکت سولیران، شرکتی که زیرمجموعه شستا محسوب می‌شود، آن‌قدر برای سهامدارانش شوکه‌کننده بود که برخی تازه‌واردان بورس را به تکاپو انداخت.

اقتصاد سرمایه سهامداران این شرکت بورسی دود شد

همان زمانی که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس عرضه شد، یکی از مدیران شستا اعلام کرد تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا زیان‌ده باقی مانده‌اند که تکلیفشان به زودی مشخص می‌شود.

حالا و با گذشت ۵ ماه از این اظهارات، مدیران شرکت‌ سولیران تصمیم خود را مبنی بر انحلال آن عملی کرده‌اند. خبر انحلال سولیران در حالی که تا روز قبل از آن برخی سرمایه‌گذاران در صف خرید سهام این شرکت قرار داشتند، موج انتقادهای فعالان بازار و همچنین هشدار کارشناسان بورس را به دنبال داشته است. به گفته کارشناسان، علت اصلی زیان سهامداران در این شرایط مراجعه نکردن آنان به اطلاعیه‌های سامانه کدال است؛ سامانه‌ای که گزارش‌های گذشته‌نگر شرکت‌ها در آن منعکس می‌شود. فعالان بازار سرمایه می‌گویند درصد زیادی از تازه‌واردان یا از وجود سامانه کدال اطلاعی ندارند یا ترجیح می‌دهند به توصیه دیگران برای خرید یا فروش سهام توجه کنند.

سولیران یک شبه منحل نشد

وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره، گفت: انحلال شرکت سولیران دلایل مختلفی دارد؛ این‌طور نبود که این شرکت یک‌شبه منحل شود. او ادامه داد: اگر سوابق شرکت سولیران را درکدال بررسی کنیم، کاملا واضح است که این شرکت در چه وضعیتی قرارداشته است. قرار بود چند بار مجمع فوق العاده این شرکت برای بررسی موضوع انحلال برگزار شود؛ اما با توجه به اینکه گزارش حسابرس آماده نبود، تشکیل مجمع برای بررسی و نتیجه‌گیری نهایی در مورد تداوم فعالیت سولیران به تعویق افتاد. روشن‌قلب افزود: هیات‌مدیره شرکت به این نتیجه رسیده که سولیران نمی‌تواند سودده باشد و با توجه به میزان بدهی‌های آن تصمیم به انحلال گرفته‌اند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس به شایعاتی که در مورد پرداخت بدهی سهامداران شرکت سولیران وجود دارد، اشاره کرد و گفت: بعد از کسر بدهی‌های شرکت اگر پولی باقی بماند به سهامداران پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه معمولا شرکت‌هایی که در چنین وضعیتی قرار می‌گیرند بعد از تسویه بدهی نمی‌توانند پول سهامداران راپرداخت کنند، اگرچه شرایط شرکت‌ها قابل قیاس با یکدیگر نیست.

این مقام مسوول در بازار سرمایه با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس اعلام کرد: متاسفانه برخی سهامداران تازه‌وارد به بورس نمی‌دانند برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت می‌توانند با مراجعه به کدال درمورد وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت مورد نظرخود اطلاعات کافی به‌دست آورند. از این رو با تبلیغات افراد سودجو نقدینگی‌شان را صرف خرید سهام شرکت‌هایی می‌کنند که معلوم نیست تا چه زمانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

روشن قلب در پاسخ به اینکه احتمال انحلال چند شرکت دیگر و خروج آنها از بازار سرمایه وجود دارد، گفت: تا این لحظه شرکتی درخواست انحلال نداده، اگرچه وضعیت و سوابق شرکت‌ها در کدال گویای همه چیز است.

برخی شرکت‌ها دارایی چندانی ندارند و در شرایطی نیستند که بتوانند در درازمدت به حیات خود ادامه دهند؛ به همین دلیل صاحبان سرمایه با آگاهی بیشتری باید وارد این بازار شوند و بر اساس تبلیغات بی‌پایه و اساس، نقدینگی شان را وارد هیجانات بازار نکنند.

تازه واردان به کدال توجهی ندارند

الهام محبی، از کارشناسان بازار سرمایه در این باره، گفت: افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند به بررسی عملکرد شرکت‌ها علاقه‌ای ندارند و فقط با توصیه اطرافیان و دوستان به خرید و فروش سهم اقدام می‌کنند.

او ادامه داد: به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد تازه‌واردان به اطلاعیه‌های کدال مراجعه نمی‌کنند و اطلاعاتی درباره وضعیت سود و زیان شرکت دردست ندارند. علاقه این افراد معرفی سهم و در حقیقت گرفتن سیگنال از دیگران است.

محبی افزود: دراین شرایط هم سهامداران هم بورس باید ادبیات مشترکی ایجاد کنند تا سهامداران دلیل مراجعه نکردن به کدال را دشواری برای درک اطلاعیه‌ها و صورت‌های مالی ندانند.

به گفته این کارشناس بورس، درحال‌حاضر عمدتا قدیمی‌ترها و آن دسته از افرادی که تحصیلاتی در زمینه حسابداری دارند به این اطلاعیه‌ها مراجعه می‌کنند. افرادی که بدون تحقیق وارد عرصه معاملات می‌شوند و اطلاع کافی از روند بازار ندارند تجربه تلخ سهامداران شرکت سولیران را تکرار می‌کنند.

مگر می‌شود یک‌شبه و بدون ارسال هشدار قبلی بورس به سهامداران شرکتی منحل شود؟ اگر به اطلاعیه‌های شرکت سولیران درکدال مراجعه کنیم، مشخص است که این شرکت در وضع مناسب مالی قرار نداشته و تا پایان خرداد ۹۹ زیان‌ده بوده است.

بنابراین اگر سهامداران قبل از اقدام برای خرید سهام، به سامانه کدال مراجعه می‌کردند و رقم زیانی را که برای هر سهم کنار گذاشته شده بود؛ می‌دیدند، ازخرید و سرمایه‌گذاری منصرف می‌شدند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناصر ارسالی در

    سلام. این نحوه تیتر زدن نشان از عدم اشرا ف بر ماهیت و دانش بورسی است. گاهی وقتها انحلال مسرت بخش ترین خبر برای سهامداران است. چرا که در صورت انحلال داراییهای شرک ت به قیمت روز بفروش رسیده و پس از پرداخت بدهیها بقیه بین سهامداران توزیع می شود که گاهی این مبالغ واقعا افسانه ای است. ن مونه های زیادی از این اتفاقات در بورس ای ران و جهان اتفاق افتاده، می افتد و خواه د افتاد. البته دقت به شرایط بنیادی هر سه م واقعا ضروری است لکن این نحوه تیتر زدن هیچ مبنا و توجیه کارشناسی ندارد.

  • رضا ارسالی در

    مگر سازمان بورس مترسک اونجا هستش که هر شرکت زیان دهی وارد بورس کنند پس این آقایان اونجا چکاره هستند نباید وضعیت شرکتها رو رصد کنند از نظر مالی یا زیان ده بودن یا سوده بودن کدوم یکی از افرادی که میان توی بورس میرن کدال را مطالعه کنند اصلا چند درصد از افرادی که کد بورسی دارن می دونن کدال چیه

  • ناشناس ارسالی در

    بادرود.بایدچه گفت وقتی کثیفترین وبی مسئو لیت ترین وبی وجدان ترین افراددرهمه امورا کثریت هستندوملت رابازی می دهندبغیرازهزار ان کلک که درامورهست حالا کوچکترین آن نما یش ندادن صحیح خریدوفروش حقوقی هااست ویان شان ندادن آنهادیگرچه می خواهیدبرسرمردم ب یاوریدکمی شرف وآبروقرض کنید.

  • مرتضی ارسالی در

    باسلام
    تازمانیکه نظارتی بر میزان حقوق مدیران شرکتهای دولتی ونیمه دولتی نباشد و مدیران دستشان در هزینه برای زندگی شخصی خود باز باشد انحلال اینگونه شرکتها طبیعی است

  • ناشناس ارسالی در

    پس با این اوصاف ایران خودرو و سایپا و خی لی از شرکتهای زیان ده بورسی رو هم نباید واردش بشیم... این وسط شستا بعنوان مالک ا صلی سولیران چکاره س.. چه شلم شوربایی شده این مملکت

  • نیما ارسالی در

    وقتی یه عده بودن مطالعه و بدون سابقه وبر سی هرشرکت و مجموعه آن .به صورت هیجانی خر ید میکنن همینه عاقبت کار.هزار بار دوستان کامنت گذاشتن با درایت و فکر و مطالعه وت جربه دیگران خرید کنید نه تا میگن سهم شرک ت فلان وارد بروس شد برید تو صف خرید اول ببنید بی اندیشه سابقه شرکت و سهمی که برا ی فروشه .بررسی کنید بعد خرید کنید وگرنه گرگهای والستریت پولهای شمارو میکشندبالا یه لیوان ابم پشتش.

  • عیسی ارسالی در

    پس کارکنان بورس چکاره تشریف دارن.کار اون ا توی سازمان بورس چیه؟

  • ناشناس ارسالی در

    من این رافهمیدم اگه بخوای خوشی زندگی دو راه دارد..یابایدگرگ باشی.
    یاباگره گرگها..ازصبح تاظهرحالا شده تابعدازظهرمدا م پیام‌ میده انوقت نمیشه ازاین شکتها چند تاپیام بفرسته توسهمی که کمی سودکنی بخوای بفروشی شانش یارباشه هسته توشون گیج‌بزنه فروخته‌ حالااگه ضررکنی بخوای بفروشی چشم بهم زدن فروخته رفته‌‌ ..

  • کارآگاه ارسالی در

    دولت حسن فریدون و سازمان بورس و ناظر بی شرف مقصر اصلی این برنامه ها هستند. از صب ح تا ظهر روی سر پول و سهام مردم و سهامدا ران میزنن، بعدازظهر با نمادهای خودی مثل شستا و ایران خودرو و سایپا شاخص را افزای ش میدن و این بازی موش و گربه در صبح و بع دازظهر شده نان آوری دولت و بورس و کارگزا ری ها از جیب مردم. بترسید از این شرایط. آتیش خشم مردم را هیچ خدایی نمیتونه خاموش کنه، شماها که عددی نیستید.

  • امیر ارسالی در

    سلام
    فکرکنم افرادی که دربورس هستندجریان رامیدانستند ولی سرپوش گذاشته من فکر کنم پذیره نویسی دیگر شستا بنام تماوند از بهمن ماه۹۸ تاکنون که پول گرفته اند خبری به مردم نمی دهند آقایان مسوول بورس لطفاً درمورد تماوند خبردهی کنید. علی برکت الله

  • امین ارسالی در

    خیلی از شرکتهایی که تو بورس هستن به عاقب ت همین سولیران گرفتار خواهند شد و بدا به حال سهامدارانشون ...

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به اینا

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا که......حق و حقوق این بندگان خدا چی میشه خیلی راحت صحبت از انحلال می زنید

  • جعفر ارسالی در

    اقا پ اینا چه غلطی میکردن تو این شرکت. ن میتونن خودم میام مدیرعاملیشو میگیرم. سود دهش میکردم جیب خودمم پر میکردم. ای وای س رمایم یه شبه دود شد. البته تا جایی که ذه نم یاری میکنه یک برگ سهمشم نداشنم. پ خیا لی نیس. آخیییییش. اسمشو باید بزارن گولیر ان یا گوریلان. بخدا بیان پرورش گوریل بذا رن، خیلی بهتر سود میده. میدونید پشم گوری ل الان چنده. تازه وارداتیم هست به دلار م یفروشیم

  • صادق ارسالی در

    مطمین باشید شرکتی و بورسی که شرکتهای ان هیچ گونه صادرات و کارنامه درخشانی در اق تصاد و پایین اوردن نرخ تورم و بیکاری ندا رد و اغلب با راند و دست اندازی به دلار و ندادن پول کارگران ادامه حیات کذایی خود می دهند خانه ویرانی است که به زودی فاجعه خواهد شد . مردم مراقب این دولت دغل باز باشید . از شیطان بدتر است این دولت خود ش یطان است خود خود شیطان است قسم میخورم به قران کریم.

ارسال نظر