|
کدخبر: 108988

برای سرمایه‌گذاری در بورس این قوانین را بدانید

اگر به‌تازگی فعالیت در بورس را شروع کرده‌اید و آن را کاری پیچیده و دشوار می‌دانید، خوب است بدانید، چند قانون طلایی وجود دارد که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند.

اقتصاد برای سرمایه‌گذاری در بورس این قوانین را بدانید

فراموش نکنید که این بازار بسیار پرریسک است و همیشه این امکان وجود دارد که کمتر از آنچه که برنامه‌ریزی کرده‌اید سود نصیبتان شود؛ حتی اگر بسیار دقیق و منظم و بر اساس قوانین رفتار کرده باشید.

در ادامه به ۹ قانون طلایی که می‌تواند منجر به بازدهی بالاتر در بازار سهام شود، اشاره شد است.

۱- بازگشت به میانگین در نهایت رخ می‌دهد

فرقی نمی‌کند، در مواجهه با خوش‌بینی شدید یا بدبینی، بازارها سرانجام به سطوح ارزش خود در بلندمدت باز می‌گردند. بر اساس تئوری بازگشت به میانگین، بسیاری از پدیده‌ها در طول زمان، وقتی از میانگین فاصله می‌گیرند، تمایل دارند بار دیگر به سمت آن برگردند و به‌همین دلیل در بلندمدت حول یک خط نوسان می‌کنند. بازار سهام هم از این امر مستثنا نیست.

بنابراین اگر به‌عنوان یک سرمایه‌گذار حقیقی در بورس فعالیت می‌کنید، این نکته و درس مهم را در نظر داشته باشید: برنامه‌ای برای خود تهیه کنید و به آن پایبند باشید.

صبر، دانش و احتیاط از جمله فاکتورهای مهم برای سرمایه‌گذاری‌های سنجیده است.

سعی کنید اهمیت تمام اتفاقاتی را که در اطراف شما رخ می‌دهد، ارزیابی کرده، بهترین استدلال‌های خود را به‌کار بگیرید و بر مبنای صحبت‌هایی که در طول روز می‌شنوید یا هیاهوی موقت بازار تصمیم‌گیری نکنید.

۲- همیشه پس از رشدِ بیش از حد، بازار اصلاح می‌شود

درست مانند خودرویی که توسط یک جوان بی‌تجربه رانده و مدام در جاده منحرف می‌شود، می‌توان انتظار داشت که گاهی بازار هم بیش از حد رشد کرده و پس از آن با اصلاح بیش از حد مواجه شود.

به یاد داشته باشید، اصلاح قیمت زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام از نقطه اوج خود، بیش از ۱۰ درصد (و البته کمتر از ۲۰ درصد) کاهش یابد. بنابراین اصلاح بیش از حد به‌معنای کاهشِ بیشتر از این ارقام است.

در زمان ریزشِ بازار، فرصت‌های خریدِ خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود. اما این نکته را فراموش نکنید که امکان اصلاحِ بیش از حد قیمت (در هر دو جهت، مثبت یا منفی) وجود دارد. بنابراین، صبر، دانش و احتیاط از جمله فاکتورهای مهم برای سرمایه‌گذاری‌های سنجیده طی این دوران است.

۳- رشدِ بیش از حد دائمی نیست

شاید حتی در میان موفق‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار سهام هم این اعتقاد وجود داشته باشد که وقتی همه چیز به‌نفع آنها در جریان است، هیچ محدودیتی در کسب سود وجود ندارد. واقعیت این است که این اعتقاد اشتباه است و هیچ‌ چیز به‌خصوص در دنیای اقتصاد دائمی نیست.

فرقی نمی‌کند، چه بازار روزهای قرمزش را پشت سر بگذارد و شما در حال خرید و یافتن فرصت‌های مناسب باشید و چه بازار روند روبه‌رشدی داشته باشد و شما در حال فروش و کسب سود باشید، فراموش نکنید که این روند همیشگی نیست. همانطور که پیشتر گفته شد، به‌هرحال در مقطعی بازگشت به میانگین در نهایت رخ می‌دهد.

بازار خرسی

در یک بازار خرسی، قیمت سهام عمدتا به‌طور موقت افزایش یافته و پیش از اصلاح قیمت و نزولی شدن، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

۴- زمان ورود و خروج از هر سهم را مشخص کنید

سهامی که با شیب بسیار تندی حرکت می‌کنند، اصلاح قیمت شدیدی را هم تجربه می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود، سرمایه‌گذاران نتوانند در آرامش برای اقدامات بعدی خود تصمیم‌گیری کنند.

درس مهم این است که وقتی بازار با سرعت قابل توجهی در حرکت است، برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های احساسی و هیجانی، خریدوفروش را متوقف کنید.

با تعیینِ نقطه ورود یا خروج از سهم، میزانِ زیانِ سرمایه‌گذار محدود می‌شود و در عین حال سودی که کسب کرده‌اید از میان نمی‌رود.

۵- عموم سهامداران در اوج قیمت خریداری و در کف قیمت اقدام به فروش می‌کنند

سرمایه‌گذاران معمولا آخرین اخبار را مطالعه و بازار را نظارت می‌کنند و به آنچه که به آنها گفته می‌شود، ایمان دارند. متاسفانه زمانی که رسانه‌ها گزارشی درباره تعیین قیمت و حرکت یک سهم منتشر می‌کنند، دیگر روند حرکت کامل شده و برعکس بازگشت به میانگین در حال رخ دادن است. عموم سهامداران در اوج قیمت خریداری و در پایین‌ترین قیمت اقدام به فروش می‌کنند.

تصمیم‌گیری برای خروج از یک سهم از تصمیم‌گیری برای ورود به آن سخت‌تر است.

به یاد داشته باشید، با داشتن تفکر مستقل همیشه عملکرد بهتری خواهید داشت.

۶- ترس و طمع قوی‌تر از تصمیم‌گیری‌های بلندمدت هستند

می‌توان گفت عواطف پایه‌ای انسان، بزرگ‎ترین دشمن برای سرمایه‌گذاری موفق است. اما چه شما یک سرمایه‌گذار با نگاه بلندمدت باشید و چه معامله‌گری که روزانه معاملاتش را انجام می‌دهد، داشتن یک رویکردِ منظم در بازار سهام، بیشترین سود را نصیب شما می‌کند. برای هر معامله، باید یک برنامه‌ریزی داشته باشید و بدانید که چه در زمان صعود و چه در زمان نزول بازار دقیقا چه زمانی قصد فروش سهام خود را دارید.

تصمیم‌گیری برای خروج از یک سهم از تصمیم‌گیری برای ورود به آن سخت‌تر است. ممکن است در تئوری دانستن زمان کسبِ سود یا کاهشِ ضرر، راحت باشد، اما زمانی‌که باید سریع تصمیم‌گیری کنید، ترس و طمع سرعت عمل بالاتری دارند و به‌راحتی می‌توانند شما را از واقعیت و پولتان جدا کنند.

بازار سهام

چه یک معامله‌گر تازه‌وارد باشید و چه یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای که مدت‌های طولانی نظاره‌گر بازار بوده، باز هم به‌راحتی ممکن است در نوسانات اخبار، هیجان و رقابت‌های بازار به دام بیفتید.

۷- بازار خرسی شامل سه مرحله است

تحلیلگران بازار، الگوهای متداولی را در عملکرد بازارهای خرسی و گاوی پیدا می‌کنند. در الگوی بازار خرسی، گفته می‌شود که مرحله اول، فروش قابل توجه سهام با قیمت‌های ارزان است. در بازار خرسی همچنین قیمت‌ها حدود ۲۰ درصد یا حتی بیشتر کاهش می‌یابد. در بیشتر موارد، بازار خرسی نتیجه عملکرد ضعیف اقتصاد است و شامل تمام شاخص‌ها می‌شود.

در یک بازار خرسی، قیمت سهام عمدتا به‌طور موقت افزایش یافته و پیش از اصلاح قیمت و نزولی شدن، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

این افزایش قیمت‌ها که البته نتیجه گمانه‌زنی و خوشبینی به آینده بازار است، خیلی طول نمی‌کشد. برخی سرمایه‌گذاران در نقطه اوج اقدام به خریداری این سهام می‌کنند، اما در نهایت با افت قیمت، دچار زیان می‌شوند.

در مرحله نهایی بازار خرسی، تضعیف طاقت‎فرسای بازار رخ می‌دهد، تا جایی‌که ارزیابی‌ها منطقی‌تر و رکود در بازار حاکم است.

۸- از پیش‌بینی‌ها و نظرات متخصصان آگاه باشید

وقتی کسانی که قصد خرید سهمی را دارند، آن را خریداری می‌کنند، یعنی دیگر خریداری وجود ندارد. واضح است که در این مرحله باید شاهد افت ارزش سهم باشید.

این موضوع در زمان فروش هم صادق است. بنابراین وقتی کارشناسان بازار در پیش‌بینی‌هایشان به شما توصیه می‌کنند که بخرید یا بفروشید، به این نکته توجه کنید که همه در حال گوش دادن به این توصیه هستند؛ تا جایی که دیگر سهمی برای خرید یا فروش وجود ندارد و زمانی‌که شما تصمیم می‌گیرید به این توصیه‌ها عمل کنید، اتفاقات دیگری رخ خواهد داد.

۹- بازار گاوی جذاب‌تر از بازار خرسی است

بازار گاوی یا دوره‌ای که قیمت‌ها روند افزایشی پیدا می‌کند، برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر است. قاعدتا همه از افزایش ارزش سهامی که خریداری کرده‌اند و رشد سودشان خوشحال می‌شوند.

اما در این میان افرادی هستند که اقدام به فروش استقراضی سهام می‌کنند. معامله‌گرانی که این استراتژی را پیاده می‌کنند، به امید کاهشِ قیمت، سهامی را که قرض کرده‌اند، در این دوران می‌فروشند. در مقابل متعهد می‌شوند که اصلِ سهم و یک نرخ بهره را به قرض‌دهنده پرداخت کنند. در واقع سهمی را که ندارند، قرض می‌کنند و گران می‌فروشند و بعد همان سهم را ارزان می‌خرند و به قرض‌دهنده پس می‌دهند.

اگر درباره فروش استقراضی یا تعهدی سهام اطلاعاتی ندارید، به لینک زیر مراجعه کنید:

سخن آخر

سرمایه‌گذاری کار آسانی نیست؛ ریسک‌های زیادی دارد و در هنگام فعالیت در بازار سرمایه باید به مسائل بسیاری توجه کنید. چه یک معامله‌گر تازه‌وارد باشید و چه یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای که مدت‌های طولانی نظاره‌گر بازار بوده، باز هم به‌راحتی ممکن است در نوسانات اخبار، هیجان و رقابت‌های بازار به دام بیفتید.

قوانین ذکرشده را به ذهن بسپرید و از آنها استفاده کنید تا همیشه برنده بازار باشید.

منبع: تجارت نیوز
  • 1 ارسالی در

    این قانون و مقررات درست است ولی در مورد بازار بورس ایران بدلیل فساد و زدو بند و سلیقه ای عمل کردن صدق نمی کند

ارسال نظر