|
کدخبر: 108443 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح شد:

کالبدشکافی سکه ۱۰ میلیونی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: اگر بازار سکه و طلا مسیر عادی و معمول خود را طی می‌کرد وضعیت قیمت‌ها این گونه نمی‌شد که قیمت هر گرم طلا به ۹۴۰ هزار تومان برسد.

اقتصاد کالبدشکافی سکه ۱۰ میلیونی

به نظر می‌رسد که پایانی برای رکوردشکنی‌های لحظه‌ای سکه وجود ندارد. قیمت هر سکه بهار آزادی به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. برای بررسی دلیل یا دلایل خیز صعودی طلا و سکه با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

آیت-محمدولی

بازار طلا پر از خریدار

به موازات افزایش قیمت ارز قیمت طلا هم به شدت افزایش یافت. درحال‌حاضر قیمت هر سکه طلا به؟ رسیده است.

یکی از دلایل گرانی اخیر طلا و سکه، وضعیت قیمت اونس و نیز قیمت ارز است اما یک دلیل مهم دیگر هم وجود دارد. آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: «یکی دیگر از عوامل گرانی آن است که تقاضای مردم برای طلا و سکه افزایش یافته است. قیمت سکه طرح قدیم زیر ۱۰ میلیون باقی مانده است. بدون شک همکاران ما در صنف فروشندگان طلا و جواهر از این وضعیت خوشحال نیستند».

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «اگر بازار سکه و طلا مسیر عادی و معمول خود را طی می‌کرد وضعیت قیمت‌ها این گونه نمی‌شد که قیمت هر گرم طلا به ۹۴۰ هزار تومان برسد. متاسفانه این التهاب ممکن است بر آتش جو روانی ایجادشده بیفزاید. مسیرهای دیگر سرمایه‌گذاری، بسته شده و افراد به سود موردنظر خود نرسیده‌اند در نتیجه پول‌ خود را دوباره به بازار طلا و سکه آورده‌اند. مجموعه این عوامل دست به‌دست هم داده‌اند تا شاهد نوسانات بازار طلا باشیم».

فعالیت اینترنتی بی‌ضابطه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: «به عنوان مثال وقتی افراد ببینند که سپرده‌گذاری بانکی، سود چندانی را عاید آنها نمی‌کند به بازار طلا رو می‌آورند. به هر حال درصد زیادی از افزایش قیمت ناگهانی طلا به خاطر افزایش تقاضاست. بخش دیگری هم از این التهاب نتیجه فضای مجازی و جوی است که در آنجا به راه افتاده است. بارها گفته‌ایم که باید به فعالیت سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نظارت کرد. حوزه طلا و جواهر حوزه‌ حساسی است و بدون وجود آئین‌نامه، تمهید زیرساخت و برنامه لازم نباید اجازه فعالیت اینترنتی داد. در نبود یک چارچوب قانونی مشخص هر کسی، فضایی برای خود ایجاد کرده و مانور می‌دهد. هر کدام از عوامل گفته‌شده به نحوی در ایجاد این وضعیت نقش دارند».

مهار بازار طلا با کنترل بازار ارز

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ سوال خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «پیش‌بینی روند قیمتی سکه و طلا آسان نیست اما انتظار داریم بازار ارز کنترل شود. نمی‌توان وضعیت کنونی را نتیجه تصمیمات دولت و بانک‌مرکزی دانست اما اگر بانک مرکزی بتواند مثل گذشته، عرضه و تقاضای بازار ارز را تنظیم و متعادل کند و جلوی التهاب‌ آن را بگیرد بدون شک می‌تواند به حال بازار طلا و سکه مفید باشد و نقش کنترلی ایفا کند. به نظر من بازگشت آرامش به بازار طلا در درجه اول به کنترل بازار ارز و در درجه دوم به رفتار مردم بستگی دارد. مردم از ورود هیجانی به بازار سکه و طلا خودداری کنند. سکه به هر مقداری که مردم بخواهند در بازار موجود است بنابراین دغدغه کمبود سکه را نداشته باشند. درحال‌حاضر اختلاف قیمت بین سکه‌ها به حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. این اختللاف قیمت هیچ دلیل معقولی ندارد. اگر قیمت طلا و سکه باهم بخواند چنین شکافی نخواهیم داشت. قیمت اونس جهانی در مقایسه با دیروز تغییری نداشته و همچنان ۱۷۷۵ دلار و ۴۰ سنت است».

  • ناشنای ارسالی در

    تا زمانی که اقتصاد دست دلال باشه وکار نابلد راس امور، همین آش و همین کاسه، وگر نه من قبول نمیکنم بدون اینکه بازار جهانی قیمت طلا بره بالا در ایران گران بشه

  • احمد احمدی ارسالی در

    فقط باید یه جمله رو گفت خداوند منان برباعث وبانی اینکار لعنت کشور رو به گوووه دادند برید گمشید

ارسال نظر