|
کدخبر: 108090 سجاد صفری

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

دارندگان و جاماندگان سهام عدالت بخوانند

سهام عدالت موضوعی است که این روزها بحث‌های بسیاری راجع به آن می‌شود و بسیاری از افراد که این سهام را دارند درخصوص نحوه مدیریت آن، مشکلاتی دارند که در این گزارش به مباحث پیرامون سهام عدالت می‌پردازیم.

اقتصاد دارندگان و جاماندگان سهام عدالت بخوانند

سهام عدالت نوعی یارانه است که دولت هشتم در سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفت که آن را بین اقشار کم درآمد جامعه توزیع کند. در ابتدا ارزش برگه‌های سهام عدالت یک میلیون تومان بود که در آبان ۸۴ توسط هیات وزیران دولت وقت، تصویب شد و در سال ۸۵ در مرحله واگذاری به اقشار کم درآمد قرار گرفت.

در اردیبهشت امسال و پس از ۱۴ سال از زمان واگذاری سهام عدالت به مردم، مقام معظم رهبری دستور آزادسازی این سهام را در بورس صادر کرد و طبق آن، مشمولان می‌توانستند درخصوص نحوه مدیریت آن تصمیم گیری کنند.

آزادسازی سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت از دهم اردیبهشت امسال تا پایان خردادماه فرصت داشتند که به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و درخصوص آزادسازی سهام خود به یکی از دو روش آزادسازی مستقیم و غیر مستقیم اقدام کنند.

آزادسازی به‌صورت مستقیم این مزیت را برای مشمولان داشت که خود آنها درخصوص نگهداری یا فروش سهام عدالت تصمیم بگیرند و بیشتر مشمولان این روش را انتخاب کردند.

آزادسازی سهام عدالت به روش غیر مستقیم، شرکت‌های سرمایه پذیر استانی سهام عدالت درخصوص سهام تخصیص یافته به هر فرد تصمیم گیری خواهند کرد و سود حاصل از این سهام را به دارندگان آن پرداخت خواهند کرد.

بعد از اینکه فرصت آزادسازی سهام عدالت به پایان رسید مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بود می‌توانستند نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام خود که در آن زمان، مبلغ یک سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش داشت اقدام کنند و پول آنها توسط بانک هایی که مشمولان در آن شماره شبا داشتند به حساب آنها بعد از حدود یک هفته واریز شود ولی متاسفانه با گذشت حدود یک ماه هنوز برخی مشمولان موفق به دریافت پول سهام عدالت خود از بانک‌ها نشده‌اند.

مشکلات پیش روی مشمولان سهام عدالت

دارندگان سهام عدالتی که آزادسازی سهام خود را به روش مستقیم انتخاب کرده‌اند درحال‌حاضر، با این مشکل روبه‌رو هستند که در صورت ارائه این سهام به آنها در بورس درخصوص فروش آن و یا اینکه چگونه با پول سهام خود به معامله در بازار سرمایه بپردازند دانش و مهارت لازم را ندارند و از مسوولان این درخواست را دارند که فرصتی برای ویرایش نحوه مدیریت سهام عدالت داده شود.

ارزش روز سهام عدالت

در پی صدور دستور آزادسازی سهام عدالت، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با راه‌اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت اقدام به ارائه جزییات دارایی واقعی سهام عدالت مشمولان به‌تفکیک شرکت‌های بورسی و ارائه تعداد و ارزش هر سهم آنها کرد.

این سامانه بار دیگر در پایان معاملات هفته بِروزرسانی شده است و مشمولان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از آخرین ارزش سهام عدالت خود که بر اساس قیمت‌های پایانی روز گذشته تهیه شده است آگاهی یابند.

لازم به ذکر است تنها کسانی که روش مالکیت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند می‌توانند جزییات سهام خود را در سامانه استعلام مشاهده کنند.

بر اساس این گزارش کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آنها ۵۳۲ هزار تومان است در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۱ تیر ارزش سهام عدالتشان به ۱۵ میلیون و ۱۳ هزار تومان رسیده است. این رقم در روز قبل از آن ۱۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان گزارش شده بود که بر این اساس سود ۶۷۳ هزار تومانی طی یک روز عاید مشمولان سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی شده است.

نحوه ویرایش شماره موبایل مشمولان سهام عدالت

قبل از هر چیز افراد برای ورود به درگاه اینترنتی sahamedalat.ir و دیدن سبد خود، باید شماره همراهشان به نام خودشان باشد و اگر شماره تلفن همراه فرد با کد ملی فرد مطابقت نداشته باشد، زمانی که می‌خواهند وارد درگاه اینترنتی شوند، این سامانه از آنها می‌خواهد شماره جدید که با کد ملی مطابقت دارد را اعلام کنند.

بعد از آنکه افراد شماره را وارد می‌کنند، سیستم استعلام می‌گیرد و بعد از ۲۴ ساعت، اگر جواب استعلام مثبت باشد، به فرد اطلاع‌رسانی می‌شود که مشکل برطرف شد و بعد از این می‌تواند با شماره جدید وارد سامانه شود.

در طول سه هفته اخیر، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شماره همراه خود را تغییر داده‌اند.

همچنین متقاضیان می‌توانند با تماس با شماره ۱۵۶۹ مشکلات خود را مطرح کرده و سوالات خود را بپرسند.

سهام عدالت و ترغیب افراد جدید به بورس

حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۲ میلیونی کشور، سهام عدالت دارند و می‌توان گفت که ۹۰ درصد آنان یا با بورس آشنایی ندارند و یا اینکه سواد و دانش لازم برای یادگیری نحوه معامله در بورس را ندارند و با توجه به اینکه سهام عدالت در پایان امسال در پرتفوی بورسی مشمولان قابل مشاهده خواهد و آنها می‌توانند نسبت به فروش و یا معامله سهام بپردازند. بنابراین سهام عدالت باعث شده که افراد زیادی تشویق شوند که وارد بورس شوند و نحوه معامله در این بازار را فرا بگیرند که البته این افراد بایستی مراقب تبلیغات فضای مجازی باشند تا در دام کلاهبرداران نیفتند.

افراد جدید صاحب سهام عدالت می‌شوند؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: برای موضوع ساماندهی سهام عدالت یکشنبه در کمیسیون اقتصادی با اولویت جاماندگان سهام عدالت وارد دستور می‌شویم.

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: طرح ساماندهی سهام عدالت یکشنبه این هفته با توجه به اینکه جزو نخستین طرح‌های اعلام وصول شده بوده در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

وی افزود: برای موضوع ساماندهی سهام عدالت یکشنبه هفته با موضوع جاماندگان سهام عدالت وارد دستور می‌شویم و تلاش داریم بتوانیم با حضور دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان مربوط در این حوزه این مسئله را نهایی کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه، عنوان کرد: در تلاشیم ظرف یکی دو هفته آینده هرچه سریع‌تر متن نهایی مصوبه کمیسیون اقتصادی درباره طرح ساماندهی «سهام عدالت» را پس از تایید همکارانمان در کمیسیون، به صحن علنی ارائه کنیم.

پورابراهیمی بر همین اساس، اضافه کرد: یکشنبه این هفته وارد دستور می‌شویم و در فصل‌های مربوط به آن درباره جاماندگان سهام عدالت در کشور که چند میلیون نفر را شامل می‌شود تصمیم‌گیری می‌کنیم؛‌ همچنین بخش دوم هم شامل اصلاح بخشی از آیین نامه اجرایی دولت در خصوص نحوه مدیریت سهام عدالت است که به صورت جداگانه آن را نهایی می‌کنیم.

وی در در پایان با بیان اینکه خبرهای خوبی برای مردم و جاماندگان سهام عدالت داریم، عنوان کرد: فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده هر چه سریعتر بتوانیم گزارش نهایی را پس از تایید همکاران‌مان در کمیسیون اقتصادی مصوبه را به صحن علنی مجلس ارسال کنیم.

  • ناشناس ارسالی در

    چرا جامانده گان راثبت نام نمی کنند اینتر نتی کجا بایدثبت نام کرد ممنونم

  • ناشناس ارسالی در

    منم‌ جاموندم‌ چکارکنم‌ حالا

  • رضاقیدی ارسالی در

    منم‌جامانده‌‌ام‌ چکار‌کنم

    • کریم ارسالی در

      سلام من برگه سهام رادارم ولی وقتی وارد س اماه میشم وکد ملی راوارد میکنم میگه شما مشمول نمیباشید در ضمن سهام بهزیستی دارم خواستم ببینم باید چکار کنم ممنون

  • خسرو سیردوله ارسالی در

    سلام ؟شما مشکل تلفن های ایکه درسامانه با نک سهوآ اشتباه ثبت شده را درست کنید؟خود من در سهام عدالت ۰۹۱۸ ثبت شده ؟در سامانه بانک ملی ؟۰۹۱۷؟حالا پس از یک ماه ونیم ت لاش ودربدری؟مجبور شدم ؟بیام تهران حالا د ر تهران
    نمیدانم ؟به کجا مراجعه کن م .الانم تو تهران آواره شدم .گرسنه وتشنه ؟آیا یک جوانمرد پیدا میشه .به من جانباز معلول کمک کند؟انشاالله
    تلفن ؟تماس ۰۹۱۸۴۸۷۱۵۱۸
    ۰۹۳۶۴۶۳۶۶۸۳

  • ابراهیم محمد پور ارسالی در

    جامانده ام از سهام جکار کنم

    • اصغر عزوضلو ارسالی در

      خانواده من هم اصلا سهام عدالت ثبت نام نک رده ایم و با حسرت به دارندگان سهام عدالت نگاه میکنیم تو رو خدا یه ثبت نام دوباره راه بی اندازید تا ما هم بتوانیم در این امر با دیگر دارنگان سهام عدالت شریک باشی م

  • ذبیح اله قهرمان نژاد ارسالی در

    منم جا موندم کجا باید مراجعه کنیم

  • حلیمه جاجی رمضانی ارسالی در

    سهام عداات دارم ولی نه درسجام ثبت نام کر دم نه شماره شبای بانکی دارم ممنون میشم ر اهنمای کنید

  • ناشناس ارسالی در

    همهدارن آزمون میدزدن. نفروشید سر من رو ک لا گذاشتن سهامم رو اینترنتی فروختم 1500 بهم دادن بقیش هر چی پیگیری می کنم معلوم نيست کدوم شرکت بر داشته دیگه پر 😥😥😥😥😥😥😥

  • مجتبی ارسالی در

    من هم جا ماندام چکار باید کنم برای سهام عدالت

  • Mahdi ارسالی در

    سلام واقعا دستتون درد نکنه . نه 1569 پاس گخگو هس نه بانک ملی پاسخگو ـ ۱ ماهه بنده ۳۰ درصد سهامم رو برای فروش ثبت کردم که انگار نه انگار . ی خبر درست بدین لطفا اه

  • سید مصطفی حسینی ارسالی در

    سلام من هم جا موندم چکار باید کرد.

    • خانم سکینه ارسالی در

      من جهت سهام عدالت ثبت نام کردم ولی هر جا می روم ثبت نیست لطفا راهنمایی کنید ممنون

  • سیدی ارسالی در

    سهام عدالتم درسال ۸۴ثبت نام شده فیش هم د ریافت نموده ام ولی متاسفانه درسیستم ثبت نگردیده آیا باید دوباره ثبت نام کنم لطفا ن راهنمایی بفرمایید

  • محمد ارسالی در

    چرا تبعیض در جامعه راه انداختید ..مردم د ر سهم سود این کشور باید همه سهیم باشن..چ را بعضی ها سهام عدالت ندارن

  • مهدی ارسالی در

    سلام؟منم جامانده ام دو بار ثبت نام کردم اما نشود م چکار کنم با تشکر

  • اکبر زراعت پیشه ارسالی در

    منم جا مانده ام

  • اکبر زراعت پیشه ارسالی در

    منم جا مانده ام سهام عدالت را چه گونه با ید بگیرم

    • مسعود ارسالی در

      باید دنبالش کنی بگیریش، احتمالا سرعت تو کمتر از اونه که نمیتونی بگیریش

  • عزیزقلی فرهنگیان ارسالی در

    من روانکاوان از سهام عدالت جا ماندیم چکا ر کنیم

  • مهین الله دو پور ارسالی در

    من چک یک میلیونی داشتم برام ۲۵۰۰۰۰۰۰ هزا رتومان احواله کردن چرا این چوری

  • فاطمه سلطان شهرآئینی ارسالی در

    من باخانوادم چندسال پیش درکرج
    مدرس ه معلم برای سهام عدالت ثبت نام کردیم بقی ه خانواده کارتاشون امد ولی برای من نیامد جویا شدیم گفتن مدارک ناقص بوده دوباره مد ارک بردیم چندبار رفتیم پرسجوکردیم میفگتن میاد دیگه کلن ازکرج رفتن هلاهمک آذادشود ه لطفا اگر کسی آز مصعولین دست اندرکار سه ام عدالت این پیامهارا میبینندبه اینگونه مشکلات رسیدگی بفرمایندشماره ملی من اینهس ت (۰۷۹۲۲۷۵۱۹۵) وشماره تلفن من (۰۹۳۷۰۳۰۳۹ ۴۰) متشکرم

  • رضا شادروح ارسالی در

    فقط خواستین مردمو مشغول کنید ، کیا پولشو نو کامل گرفتن ؟

  • فریدون خسروی ن ارسالی در

    سلام لطفا برای جا مانده ها فکری‌‌.بکنید

  • میلاد ملکی رزداری ارسالی در

    من با وجود اینکه برگه یک میلیونی سهام عد الت را دارم ولی نامم در سامانه سهام عدال ت نیست تکلیف سهام ما چیست

  • ناشناس ارسالی در

    پس عدالتتون کجا رفته؟؟

  • یاسر محمدیوحامد محمدی ارسالی در

    برگه سهام یک میایونی داریم ولی اسمون تو سیستم نیست چکار کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    من برگه سهام دارم ولی هیچ گونه سوادی راج ب سهام ندارم به هچ جا هم مراجعه نکردم چک ار باید بکنم

  • هستی ارسالی در

    سلام من سهامم۷۰۰تومنی فقط برام ۳۴۰۰۰۰۰تومن ریختن چرابقیشو واریز نمیکنن برام

  • موسی ارسالی در

    کشوری که نصف مردم سهام دارندونصف دیگه مح رومند ازسهام!! آیااین کشوراسلامی است؟ مت اسفم ازدولت این کشورکه خیلی خیلی ب فکررف اه ملته

  • امیر ارسالی در

    اقایون رعس ورعیس شماکه میگید سهام عدالت کوپس کجاهست گیرمن چرانمیاد برگ یک ملیونیم دارم

  • پوران رئیسیان ارسالی در

    کسانی که در آزاد سازی سهام شرکت نکردند ، چکار کنند ؟ آیا فرصتی دیگر برای این عده خواهید گذاشت ؟

    • جلال ملک ارسالی در

      من بعموقع نتونستم سهام خودم رو آزادسازی مستقیم بکنم..الان تا کی بایدصبرکنم تا۳۰% اولیه رو بفروشم؟؟

  • طاهره قاسمی ارسالی در

    سلام من برای آزاد سازی اقدامی نکردم کی م ی تونم روش مستقیم رو انتخاب کنم آیا دوبا ره میشه شرکتهای استانی به اختیار خودسون سهام ما رو می تونند بفروشند ؟مگه میشه چر ا توضیحات درستی برای روش غیر مستقیم نیست تو رو خدا راهنمایی کنید یعنی سر ماها کل اه رفته که اقدام نکردیم

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ازتون خواهش میکنم التماس میکنم من کارگر ساختمان هستم بخدا از زنو بچم شرمنده ام کارم فصلی است درآمدم پاسخگوی این همه گرونی نیس تو خرج زندگی زن و بچم موندن نتونستم برای یهام عدالت ثبت نام کنم شما رو به خدا کمک کنید من هم بتونم صاحب سهام عدالت بشم نمیدونم ایا واقع این نوشته ها خونده میشه کسی ک این بدبختی ها رو میخونی خودتو برای یک بار بزار جای من ببین میتونی با تداری طاقت بیاری کاری کن دوباره سایت باز بشه بتونم بت نام کنم ممنون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها