|
کدخبر: 107143 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل مطرح شد:

پایان گرانفروشی موبایل با اجرای طرح جدید

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: موبایل موجود در بازار با نرخ ارزهای متفاوتی واردشده است. بعضی از آنها با ارز اسفند و فروردین و بخشی دیگر با ارز دو هفته قبل تهیه شده‌اند. در صورت اجرای طرح افق، راهی برای دور زدن قانون نخواهد ماند.

اقتصاد پایان گرانفروشی موبایل با اجرای طرح جدید

 بازار موبایل به سرعت به دلار ۲۰ هزار تومانی نشان داده است. قیمت مدل‌های میان رده حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است. در این میان یک سوال همیشگی ذهن مشتریان را به خود مشغول کرده است. قیمت کالایی که با نرخ ارز در چند ماه قبل به بازار وارد شده است چرا باید افزایش یابد؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی به گفتگو به گفتگو نشستیم.

اسحاقی۴

واردات قطره‌چکانی است

به محض افزایش قیمت موبایل انگشت اتهام به سوی فروشندگان و واردکنندگان موبایل نشانه می‌رود. ابراهیم درستی، نماینده صمت در اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی موبایل تهران در جدیدترین اظهار نظر خود گفته است: «این واردکنندگان هستند که باعث گرانی موبایل در بازار می شوند».

واردات موبایل به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود. بعضی از کالاهایی که ارز آنها سال گذشته گرفته شده به صورت تدریجی وارد می‌شود. در زمینه واردات موبایل در مقایسه با چند هفته قبل گشایش خاصی رخ نداده و وضعیت بدتر شده است. امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی ضمن بیان این مطلب به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: موبایل کالایی است که به‌قول‌معروف خواب زیادی ندارد؛ یعنی فروش آن چند ماه طول نمی‌کشد. جنس واردشده معمولاً ظرف یکی دو هفته توزیع می‌شود. موبایل سود مصوب دارد و شرکت‌های واردکننده موظف هستند قیمت‌های خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند. فرق نمی‌کند کالای خود را با کدام نرخ ارز تهیه کرده‌اند چون در نهایت باید طبق نرخ مصوب بفروشند. درصد سود ثابت است.

بستر تخلف وجود دارد

وی در ادامه افزود: وقتی بستر تخلف وجود داشته باشد تخلف رخ می‌دهد. نکته مرتبط دیگر نوسان ارز است. حدود دو ماه است که اختصاص دلار، از ارز به دست آمده از محل صادرات تامین می‌شود. در صورت داشتن ثبت سفارش می‌‌توان جنس را وارد کرد. تخصیص ارز صادراتی به آن معنا نیست که دولت پول می‌دهد. در واقع دولت صرفاً اجازه می‌دهد که از طریق ارز صادراتی به‌دست‌آمده، کالایی را وارد کشور کنید. اختصاص ارز به سرعت اتفاق نمی‌افتد، بازه زمانی سی‌روزه دارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر موبایلی که در بازار هست با نرخ‌های ارز متفاوتی وارد شده است. بعضی از آنها با ارز اسفند و فروردین و بخشی دیگر با ارز دو هفته قبل تهیه شده‌اند. بعضی واردکنندگان کالای خود را از چین و دیگران از امارات یا کشورهای دیگر می‌خرند. از طرف دیگر زمان رسیدن کالای واردشده از کشورها به شدت متفاوت است. در ارتباط با زمان رسیدن کالا به بازار داخلی هیچ قاعده مشخص و ثابتی وجود ندارد. بهترین راه برای مصرف‌کننده آن است که قیمت روز کالا را در سامانه ۱۲۴ چک کند.

طرحی برای شفافیت بازار موبایل

اسحاقی در ادامه افزود: تنها راه شفاف کردن بازار موبایل اجرای طرح افق است. اجرای این طرح مستلزم همکاری و تعامل اصناف و واردکنندگان است. طرح افق مربوط به سامانه وزارت صمت است. هدف از ایجاد این سامانه ابن است که موجودی کالا از مرحله وارد شدن به کشور توسط واردکننده مشخص باشد. به‌این‌ترتیب کل فرایند فروش از زمان ورود تا وقتی به دست عمده‌فروش و خرده‌فروش می‌رسد مشخص می‌شود. تعداد کالا و قیمت‌ آنها شفاف می‌شود. این سامانه آنلاین قرار است برای همه کالاها باشد اما فعلاً برای موبایل راه نیفتاده است. اگر این اتفاق بیفتد هم مصرف‌کننده به حق می‌رسد و هم واردکننده و فروشنده. طبق برنامه‌ریزی انجام شده در صورت اجرای طرح در مرحله آخر کار برای مصرف‌کننده کد فعال‌سازی ارسال می‌شود. به‌این‌ترتیب هیچ روشی برای دور زدن قانون وجود نخواهد داشت. امیدوارم طرح افق هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

  • ساشا ارسالی در

    دولت سد گرانفروشی موبایل نباشد ملت به نان شب محتاج است تورم کمر شکنه ،گرانفروشی کالای اساسی رو ریشه کن کنید ،نه موبایل رو

  • احیاء ارسالی در

    13777384

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها