|
کدخبر: 104695

سیگنال‌های ۲۴ ساعت اخیر روحانی برای بازارها

اظهارات رئیس‌جمهور نشان می‌دهد تمرکز دولت بر هدایت سرمایه‎‌ها و نقدینگی به دو بازار مسکن و بورس است تا دیگر بازارها را فعلا کنترل کند.

اقتصاد سیگنال‌های ۲۴ ساعت اخیر روحانی برای بازارها

اظهارات رئیس‌جمهوری در جلسات اقتصادی ۲۴ ساعت اخیر نشان می‌دهد تمرکز دولت بر هدایت سرمایه‎‌ها و نقدینگی به دو بازار مسکن و بورس است. در مقابل دولت در تلاش است با ورود سرمایه‌ها به این دو بازار، دیگر بازارها را کنترل کند.

نخستین سیگنال‌های حمایتی روحانی در ۲۴ ساعت اخیر مربوط به بازار مسکن بود. حسن روحانی در جلسه هیات دولت اعلام کرد: «بخش مسکن جزو مواردی است که نیاز به یک تحرک جدید دارد.

امروز یک جلسه مفصل در ستاد اقتصادی دولت درباره مسکن داشتیم و تصمیماتی گرفتیم و این تصمیمات تکمیل خواهد شد و ما هم تلاش خواهیم کرد زمین را در اختیار آنهایی قرار دهیم که در ساخت مسکن فعال هستند.»

حسن روحانی در سخنرانی‌های روز شنبه به اهمیت دو بازار بسیار تاکید داشت.

این تصمیمات به گفته روحانی هم شامل پرداخت تسهیلات است و هم کمک به بخش‌های دیگر مسکن. بر این اساس روحانی از بانک مرکزی خواسته سهم تسهیلات بخش ساخت مسکن افزایش یابد و از طرف دیگر اراضی دولتی واقع شده در محدوده و حریم شهرها برای بهره‌برداری در طرح اقدام ملی مسکن، به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود.

افزایش تقاضا و تشویق مردم برای ورود به بازار مسکن قرار است «با ایجاد چشم‌انداز مثبت در ایجاد رونق و عرضه مسکن کوچک و متوسط» دنبال شود تا اقشار کم درآمد بتوانند سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

دستور روحانی برای رونق دادن به دو بخش مسکن و بورس در حالی است که در روزهای اخیر حسن روحانی اعلام کرده بود: دستور دادم نرخ مسکن مهار شود.

حمایت روحانی از بازار مسکن در حالی است که این بخش، تنها بحش گروه صنعت است که در سال ۹۸ نرخ رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده و در حالی که نرخ رشد اقتصادی گروه صنعت منغی ۱۴٫۷ درصد بوده، مسکن نرخ رشد اقتصادی شش درصدی را تجربه کرده است. احتمالا بخش مهمی از تحریک تقاضا برای ورود به بخش مسکن، هم جلوگیری از ورود سرمایه‌ها به سایر بازارهاست و هم تلاش برای اثرگذاری بر نرخ رشد اقتصادی.

سیگنال دیگر روحانی مربوط به بازار سهام بود. بازاری که روحانی طی ماه‌های گذشته از حمایت آن دریغ نکرده و روز گذشته هم اعلام کرد: «باید سهام جدید در این بازار عرضه شود و برای این کار همه بخش‌های دولتی باید فعالیت کنند و سهام‌شان را به بازار عرضه کنند.» تاکید روحانی بر عرضه اولیه سهام شرکت‌های دولتی به آن دلیل است که «بازار سرمایه را مستحکم می‌کند و نمی‌گذارد حبابی وارد این بازار شود.»

گویا روحانی در تلاش است تا تجربه موفق دولتش در عرضه واگذاری سهام شستا را تکرار کند. چرا که اعلام کرده «در هفته‌های آتی دو هزار میلیارد تومان عرضه اولیه در بورس از طریق برخی از شرکت‌های شستا خواهند داشت و این مسئله مهمی است و البته باز هم در ماه‌های پیش رو عرضه‌های اولیه زیادی خواهیم داشت و این عرضه اولیه بازار سرمایه ما را مستحکم می‌کند و نمی‌گذارد حبابی وارد این بازار شود و ان‌شاء الله مردم شاهد نشاط خوبی خواهند بود.»

دستور روحانی برای رونق دادن به دو بخش مسکن و بورس در حالی است که در روزهای اخیر حسن روحانی اعلام کرده بود: دستور دادم نرخ مسکن مهار شود.

پس از آن روحانی دستور کاهش نرخ لوازم خانگی را هم داده بود و روز قبل هم پلیس برای ورود به کنترل نرخ مسکن اعلام آمادگی کرده بود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر