|
کدخبر: 104065 سجاد صفری

عضو شورای عالی کار در گفتگو با گسترش نیوز:

منتظر عوارض ناشی از حقوق کارگران باشیم!

عضو شورای عالی کار، گفت: مصوبه تعیین دستمزد ۹۹ کارگران در جلسه‌ای که در اواسط خردادماه برگزار شد به امضای نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت رسیده است و از تیرماه اجرایی می‌شود. ولی نمایندگان کارگران از میزان این افزایش دستمزد رضایت ندارند و معتقد بودیم که دستمزد پایه کارگران بایستی به اندازه حقوق پایه کارمندان افزایش یابد.

اقتصاد منتظر عوارض ناشی از حقوق کارگران باشیم!

گفتنی است، تعیین دستمزد کارگران در ماه‌های پایانی هر سال، توسط نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت مشخص می‌شود. ولی، تعیین دستمزد ۹۹ چندین ماه به طول انجامید و نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در خرداد ۹۹ درخصوص آن به نتیجه رسیدند. هر چند که نمایندگان کارگران و جامعه کارگری کشور، انتظار داشتند که میزان دستمزد ۹۹ براساس نرخ تورم افزایش پیدا کند ولی این چنین نشد و دستمزد ۹۹ به نسبت مقداری که قبلا اعلام شده بود و نمایندگان کارگران مصوبه آن را امضا نکرده بودند تفاوت چندانی ندارد. در این خصوص با عضو شورای عالی کار به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"علیرضا حیدری" در پاسخ به این پرسش که بعد از مدت‌ها تعیین دستمزد ۹۹ به تصویب نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت رسید؛ نظر نهایی شما در این خصوص چیست؟ اظهار داشت: در این جلسه، توافقاتی درخصوص تعیین دستمزد ۹۹ انجام شد و نمایندگان کارگران این مصوبه را امضا کرده‌اند و مفهوم آن، این است که این مصوبه، مورد تأیید شورای عالی کار است.

وی افزود: نمایندگان کارگران هر چند که این مصوبه را امضاء کرده‌اند ولی این افزایش دستمزد مورد رضایت اعضای شورای کار نیست چون که ما انتظار داشتیم دستمزد ۹۹ کارگران با آن مقداری که قبلا توسط وزارت کار اعلام شده بود تفاوت زیادی داشته باشد.

علیرضا-حیدری

حیدری تصریح کرد: در این جلسه که نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت حضور داشتند؛ نمایندگان کارگران به تفاوت دستمزد پایه کارمندان و کارگران اشاره داشتند و خواستار این موضوع بودیم که پایه حقوق کارگران به میزان پایه حقوق کارمندان، افزایش پیدا کند ولی این پیشنهاد مورد توافق نمایندگان کارفرمایان و دولت قرار نگرفت.

این عضو شورای عالی کار، افزود: در جلسه اخیر حق مسکن کارگران افزایش یافت ولی دستمزد ۹۹ کارگران مورد رضایت نمایندگان کارگران نیست. 
 

دستمزد ۹۹ تفاوت چندانی با توافق قبلی نکرده است
 

عضو شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود افزایش دستمزد ۹۹ از تیرماه اجرایی می‌شود و تکلیف سه ماه اول سال‌جاری کارگران چه می‌شود؟ گفت: معمولا تعیین دستمزد در ماه‌های پایانی هر سال مصوب می‌شود ولی چون نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان و دولت نتوانستند در سال ۹۸ درخصوص تعیین دستمزد ۹۹ با همدیگر به توافق برسند بنابراین تعیین دستمزد ۹۹ تا خردادماه طول کشید.

حیدری افزود: تعیین دستمزد ۹۹ از زمان توافق و امضای مصوبه آن، لازم‌الاجرا است بنابراین چون درخصوص تعیین دستمزد ۹۹ در خردادماه به توافق رسیده‌ایم این افزایش دستمزد در حقوق خرداد کارگران به بعد اعمال خواهد شد و سه ماهه اول سال ۹۹ شامل این، افزایش حقوق نمی‌شود.

وی در ادامه‌، بیان کرد: در تعیین دستمزد ۹۹ که با نمایندگان کارفرمایان و دولت به توافق رسیده‌ایم نسبت به تعیین دستمزدی که قبلا توسط وازرت کار اعلام شده بود مبلغ قابل توجه‌ای به دستمزد کارگران اضافه نشده است و فقط، حق مسکن و چند بند دیگر به حقوق کارگران اضافه شده است.

حیدری اظهار داشت: در تعیین دستمزد ۹۹ مبلغ ۷۵ هزار تومان از سنوات کارگران کم شد و به حقوق پایه اضافه شد. بنابراین تفاوت چندانی در حقوق کارگران ایجاد نشده است و بایستی منتظر این باشیم که دستمزد ۹۹ چه عواید و عوارضی در زندگی کارگران به دنبال، خواهد داشت. 

وی در پایان، گفت: افزایش حقوق پایه کارگران در دستمزد ۹۹ در حقوق بازنشستگی کارگران تأثیرگذار است و به همین میزانی که حقوق پایه افزایش یافته است به دریافتی بازنشستگان افزوده می‌شود. 

نویسنده: سجاد صفری
  • علی ارسالی در

    اینا همه دور سفره دولت میچرخن ولی اگه ا ین ادما از زیر ذربین رهبری رد میشدن حتما یه فکری به حال کارگر بدبخت میکردن واین همه فرق نمیزاشتن بین کارمند وکارگر

  • حسن ارسالی در

    همه دروغ می گن ماهم مثل سیاه پوستان امری کا هستیم چرا چون حقوق ما بازنشته موسفی د ها خیلی زیاد است تامین اجتماعی هنوز ق درت پرداخت ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    چقدر حرف و چقدر جلسه همه بی نتیجه اما با زنشستگان کشوری و لشکری و کارکنان دولت که غیراز بانکها هیچکدامشان 8ساعت مفید کار نکرده اند خونشان از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی رنگین تر بود .درهرصورت تق صیر روساومدیران تامین اجتماعی هست که ساز مانی خصوصی هست اما دولت از منابع سازمان برداشت می کند و حالا هم حق ما را ناحق کر دند.خداازشان نگذرد.

  • فریدون ارسالی در

    ازمسولین تقاضا دارین که رسیدگی کنند؟
    ‌‌ یعنی اینکه ما هنوز نمی دانیم هر بل ای که سرمان میاد این مسولین می آورند.

  • وحید ارسالی در

    اقا اصلا بازنشسته در این مملکت حرمتی ندا رد .کار کردی بازنشسته شدی حالا هم برو بم یر این تفکر بعضی مسولین است والا خودشان که الحمد لله بازنشستگی ندارن همیشه سی جا هم مشغولند

  • ک.م ارسالی در

    حقوق کارگران را خیلی افزایش ندادندپس بای د جلوی باندبازی،مافیاگری،رانتخواری،ووو.. .جلویش گرفته بشه،بهتره

  • ناشناس ارسالی در

    هک تو سرتون با این مملکتتون به اصطلاح اس لامی چاخان

  • مریم ارسالی در

    چرا به درد ومرگ کارگر بدبخت نمی رسید مستاجر ن کارشون فصلی بیمه ندارن گرونی بیداد میکنه یه فکر به حال مسکنشون کنید چرا حق و نا حق میکنید خدا سزاتونو بده لعنت به شما

  • ناشناس ارسالی در

    سلام وعرض ادب اگه واقعا پیام رومیخونید لطف کنید یه نظارت ام روی این فروشگاه بکنید الان فقط دارن حقوق پایه همون ۱۸۳۵۰۰۰ومیدن نه۳مرخصی نه میریم نه هیچی ازصبح تاشب سرپایم نه حق مسکن میدن نه سنوات نه پول مرخصی چه وضعش اخه

  • خاتون ارسالی در

    این حق کارگر روزی گریبانگیر هموناییه که سهل انگاری میکنن؛این چیزی نیست که بخوایم ساده ازش بگذریم مسئول محترم تا زمانی که نتیجه ای نگرفته ای از تلاشت کم نکنی بای د حق همه ی کارگران پس گرفته شود باااید - با یه جواب سر بالا قانع نشوید لطفاااا

  • بی وطن ارسالی در

    خداخیرشان بدهدحتمابهشت جایگاهشان هست وحو ریوقوری ماجهنمیا هم تو این دنیا فقرو ندا ری روتجربه میکنیم هم اون دنیاباورکنیدحق کارگراخیلی خوشمزه هست وبعدش اختلاسو کلی کیفو حال آخرشم همه چی خریده میشه میرن به شت خداتوفیقشون بده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها