|
کدخبر: 103748 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش ‌نیوز:

شوک قیمتی بیت کوین در راه است؟

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۹ تقریباً تغییر خاصی نداشت اما بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که اگر مشکل خاصی پیش نیاید به زودی شاهد افزایش چند برابری قیمت آن خواهیم بود.

اقتصاد شوک قیمتی بیت کوین در راه است؟

یکی از تحلیل‌گران بلومبرگ در یک پیش‌بینی جسورانه اظهار داشته است که قیمت بیت کوین تا پایان سال جاری به حدود ۲۰ هزار دلار افزایش می‌یابد. این پیش‌بینی اگر محقق شود به آن معناست که بیت کوین بار دیگر به دوران اوج خود در سال ۲۰۱۷ باز خواهد گشت. بازار گمانه‌زنی درباره افزایش شدید ارزش بیت کوین داغ است اما چرا و به اتکای کدام شواهد باید در انتظار جهش قیمتی بیت کوین بود؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مایک مک گولن، تحلیل‌گر اقتصادی ارشد بلومبرگ اظهار داشته است: «اگر تغییر خاصی رخ ندهد (که احتمالش بسیار اندک است) روند صعودی قیمت بیت کوین همچنان ادامه خواهد یافت. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی ایالات‌متحده با اقدامات بی‌سابقه خود به بلوغ و قدرت‌یابی هر چه بیشتر بیت کوین کمک می‌کند. بیت کوین کم‌کم دارد به‌نوعی طلای جهانی تبدیل می‌شود».

قیمت به ۵۰ هزار دلار می‌رسد

به نظر می‌رسد که بازار امیدواری به جهش تند قیمت بیت کوین داغ است. جمعه هفته قبل آنتونیو ترندچو، بنیان‌گذار شرکت نکسو به خبرنگار بلومبرگ گفته است که به احتمال زیاد قیمت بیت کوین تا اواخر سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰ هزار دلار افزایش می‌یابد.

پلتفرمی که شرکت نکسو تدارک دیده است امکان قرض گرفتن پول فیات را برای خریداران فراهم می‌آورد. طبق پیش‌بینی پژوهشگران و تحلیل‌گران این شرکت، «هاوینگ بیت کوین» ممکن است به افزایش شدید قیمت این ارز دیجیتال در ادامه سال منجر شود. هاوینگ زمانی رخ می‌‌دهد که مقدار استخراج بیت کوین توسط استخراج گران تقریباً به نصف کاهش می‌یابد. این اتفاق هر ۴ سال یک‌بار رخ می‌دهد. ترندچو در ادامه افزوده است: «باید به این واقعیت توجه داشت که در هاوینگ قبلی ارزش قبلی حدود ۴ هزار برابر افزایش یافت». رکود دوره پساکرونا پیش‌بینی‌ ترندچو را با تردید مواجه می‌کند اما وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرده است که بیت کوین تقریباً مستقل از وضعیت بازارهای دیگر عمل می‌کند و نوعی «بازده نامتقارن» را برای استخراج گران و دارندگان خود به همراه می‌آورد.

طلای جدیدی به‌نام بیت کوین

چند سال قبل گفته می‌شد که بیت کوین تکامل یافته اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بتوان از آن برای دادوستدهای عادی و روزمره استفاده کرد. دارندگان بیت کوین هنوز نمی‌توانند با بیت کوین پول قهوه خود را حساب کنند. ترندچو ادعا می‌کنند که این وضعیت، ظرف هشت سال تغییر کرده و بیت‌ کوین وارد مرحله نوینی از رشد و تکامل خود شده است. وی در این باره گفته است: «اوایل فکر می‌کردند که بیت کوین آمده که بتوان از آن برای خریدهای روزمره استفاده کرد. این‌گونه نشد اما اتفاق مهم‌تری افتاد. حالا همه کم‌کم دارند با این واقعیت کنار می‌آیند که بیت کوین نوعی طلای جدید است. بیت کوین عملاً به رقیب جدی طلا تبدیل شده است. اگر بیت کوین بتواند فقط ۱۰ درصد از بازار فعلی طلا را از آن خود کند احتمالاً قیمت آن تا ۵۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. بنیان‌گذار نکسو مدعی است که قیمت بیت کوین به حدی بالا می‌رود که دیگر هر کسی نمی‌تواند آن را خریداری کند. بیشتر افراد فقط از عهده خرید ساتوشی برمی‌آیند نه یک واحد کامل.

فعالان صنعت و اقتصاد بیت کوین به آینده درخشان بیت کوین امیدوار هستند. اخیراً حتی دولتمردان آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع ارزهای دیجیتال تاثیرات عمیقی بر اقتصاد جوامع به جا خواهند گذاشت. نماینده کنگره، پاتریک مک‌نری به تازگی گفته است که ارزش بیت کوین در بلند مدت، نجومی می‌شود. به اعتقاد یکی دیگر از نمایندگان کنگره، خطر بیت کوین را باید جدی گرفت چون به زودی جای ارز برتر جهان یعنی دلار را می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها