|
کدخبر: 102921

کاهش ۲۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی

کاهش تقاضای جهانی و کاهش قیمت نفت تا حدی روی قیمت محصولات پتروشیمی تاثیر گذاشت و در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم.

اقتصاد کاهش ۲۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی

عبدالحسین بیات، عضو هیات مدیره صنایع ملی پتروشیمی درباره اینکه آیا با مجتمع‌های پتروشیمی با کاهش تقاضا و مشکل انبار کالا مواجهند یا خیر؟ اظهار داشت: از نظر تناژ روند صادرات محصولات پتروشیمی ادامه دارد و مشکلی در این زمینه نیست و کرونا نیز مانعی ایجاد نکرده است، اما کاهش تقاضای جهانی و کاهش قیمت نفت تا حدی روی قیمت محصولات تاثیر گذاشت و در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم.

وی افزود: سرجمع از نظر تناژ تغییری حاصل نشده اما کاهش درآمد ارزی ناشی از صادرات داشته‌ایم، ولی با توجه به اینکه امسال چندین طرح به بهره برداری می‌رسد در پایان سال با افزایش صادرات نیز خواهیم داشت.

عضو هیات مدیره صنایع ملی پتروشیمی با تاکید بر اینکه هیچگونه کاهش تولید اجباری در مجتمع‌های پتروشیمی رخ نداده است، گفت: تاکنون به دلیل شرایط کرونا و تراکم محصولات در انبارها و مخازن مشکلی نداشتیم و تصور نمی‌کنم مشکلی هم رخ دهد، چون جهان آرام‌آرام از پدیده کرونا عبور می‌کند و تقاضا و فعالیت‌های اقتصادی به سطح قبل از کرونا برمی‌گردد و طبیعتا قیمت نیز به شرایط قبل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی این است که در ۶ ماهه دوم سال جاری نسبت به ۶ ماهه اول قیمت محصولات بهبود یابد، تصریح کرد: دلیل کاهش قیمت محصلات پتروشیمی به دلیل کاهش قیمت نفت بود که به زیر ۱۰ دلار هم رسیده بود، همیشه قیمت محصولات پتروشیمی با یک زمان تاخیری نسبت به قیمت نفت شروع به کاهش می‌کند که اکنون خودش را نشان داده است اما با توجه به تصمیم اوپک و اوپک پلاس قیمت نفت رو به بهبودی است و از طرف دیگر در حال عبور از پدیده کرونا هستیم، بنابراین تقاضای محصولات پتروشیمی بهبود پیدا می‌کند و در کاهش قیمت‌ها نیز در ۶ ماهه دوم جبران می‌شود.

بیات درباره تغییر در تقاضای داخلی محصولات پتروشیمی گفت: با توجه به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا اوایل سال در واحدهای تولیدی کاهش تقاضا داشتیم، اما خوشبختانه اکنون فعالیت واحدهای پایین دستی شروع شده و روند جذب در بورس و صنایع پایین دستی نیز مناسب است.

وی یادآور شد: قطعا با توجه به سیاست کلان رهبری در خصوص جهش تولید و سیاست‌های دولت به جهت تقویت زیرساخت واحدهای تولیدی و حمایت از آنها در ۳ ماهه دوم به بعد رونق و جهش تولید در صنایع پایین دستی را شاهد خواهیم بود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر