|
کدخبر: 101576

قیمت دلار جهانی (۱۰ خرداد ۹۹)

بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در کشورها از یک‌سو و افزایش مناقشات میان چین و امریکا از سوی دیگر موجب نوسانات دلار امریکا و نرخ جهانی طلا در هفته گذشته شد.

اقتصاد قیمت دلار جهانی (۱۰ خرداد ۹۹)

در هفته پایانی ماه می، دلار امریکا تحت تاثیر چند عامل مختلف نزولی شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای مهم جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته گذشته ۱٫۵ درصد افت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی‌که شاخص دلار در نخستین روز از معاملات در سطح ۹۹٫۶۳ قرار داشت، در معاملات روز جمعه به ۹۸٫۳۰ واحد رسید.

نمودار زیر روند هفتگی شاخص دلار را در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد:

بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک یکی از دلایل افت دلار امریکا در برابر سایر ارزها بود.

از سوی دیگر طرح پیشنهادی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، موجب شد یورو در بالاترین سطح هشت هفته گذشته در مقابل دلار قرار بگیرد.

با این حال، ادامه تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان، مانع از افتِ بیشتر دلار در هفته گذشته شد. تحت تاثیر لفاظی‌ها میان پکن و واشنگتن بر سر اجرایی شدن قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ، یوان چین در برابر دلار طی هفته گذشته کاهش یافت.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: هنگ‌کنگ دیگر منطقه خودمختار نیست و با توجه به وضعیت پیش‌رو، امریکا درباره حضور شرکت‌های تجاری و مالی در هنگ‌کنگ تجدیدنظر خواهد کرد.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا نیز پیش‌تر در سخنانی چین را به اعمال تحریم‌های همه‌جانبه اقتصادی تهدید کرده بود.

 

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر