|
کدخبر: 306006 عطیه فتحی

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

اختراع فروشی در دیوار / سربازی و مهاجرت را دور بزنید!

یکی از عجیب‌ترین چیزهایی که این روزها خیلی با آن برخورد می‌کنیم، فروش اختراع است، ابزارهای گوناگون به چشمتان میخورد و به اسم اختراع در برنامه های متفاوت به فروش می‌رسد، اما مسئله این است که چه کسانی به سراغ خرید این اختراعات می‌روند؟ چه داستانی پشتشان است؟

اصناف اختراع فروشی در دیوار / سربازی و مهاجرت را دور بزنید!

اختراع نتیجه یک فکر تازه و نو است. در فرایند اختراع، ممکن است که یک دستگاه از قبل ساخته‌شده، تکامل پیدا کند، یا اینکه یک شئ و محصولی تازه‌ ساخته شود. اختراع در اصل ماحصل تجربه و تلاش یک فرد است و قیمت‌گذاری بر روی اختراعات روند منظمی ندارد، صرفاً به صحبت‌های بین مخترع و خریدار برمی‌گردد، ولی می‌توان گفت که قیمت یک اختراع رابطه مستقیم با میزان کارایی آن دارد، اگر کارایی یک اختراع بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

اختراع‌هایی که در اینترنت به فروش میرسد هیچ‌کدام قیمت‌گذاری نشده، آن‌هم به‌این‌علت است که مشتری واقعی ارزش یک محصول را خودش می‌شناسد! اما این اختراعات چه چیزهایی هستند و داستان اصلی آن‌ها چیست؟

برخی از کسانی که اختراعی را به فروش می‌رسانند، قصد توسعه آن را ندارند و حتی به دنبال سرمایه‌گذار نیز برای اختراع خود نیستند، این اختراعات در بازار سیاه برای کارایی‌های دیگری به فروش میرسد، برای مثال پایان‌نامه و یا معافیت سربازی!

البته باید گفت که معافیت از این طریق آن‌ قدرها هم که فکرش را می‌کنید راحت نیست، خیلی‌ از افرادی که برای معافیت دست به هر کاری می‌زنند، برخی از این اختراعات را خریداری کرده‌اند اما بعداً متوجه شدند که تقلبی یا در مواردی فهمیدند که کپی نیز بوده است!

در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به آگهی های فروش اختراع داشته باشیم.

اختراع-1

در مورد اول می‌بینیم که فردی برای فروش اختراع خود تبلیغ کرده است و قصد آن نیز توسعه و تولید این سازه است، در آگهی نیز تأسیس کارخانه و موارد دیگر ذکر شده است. برای استخدام افراد نیز شرایط خوب و ساده‌ای در نظر گرفته‌ شده است اما باید دید که این کلید چند قفلِ می‌تواند در بازار موفق باشد یا خیر؟

اختراع-2

در کنار پایان‌نامه و معافیت، مهاجرت از کشور نیز یکی دیگر از دلایلی است که افراد وادار می‌کند به اختراع و یا فروش آن دست بزنند. این اختراع که برای صنعت برق ساخته‌شده است در آگهی خود موارد مهاجرت و معافیت را ذکر کرده است، اما نگفته است که این مهاجرت و یا معافیت چقدر برای خریدار آب می‌خورد. ما برای فهمیدن قیمت‌ها پیگیری کردیم و متوجه شدیم که قیمت پیشنهادی برای این اختراع ۱۰ میلیارد است، البته فروشنده این محصول اختراعات دیگری نیز داشت که قیمتشان از ۲۰۰ میلیون تومان شروع می‌شد! پس شما باید بین معافیت و پرداخت هزینه های نجومی یکی را انتخاب کنید.

اختراع-4

در مورد بعدی هم مخترع محصول به فکر واگذاری امتیاز اختراع خود است، محصولی که با عنوان "نگهدارنده چتر" نام‌برده شده و برای تسهیل حمل وسایلی مثل چتر در حین دوچرخه‌سواری و... است.

چگونگی فروش اختراع

در اختراع فروشی چیزی که به فروش میرسد مخترع بودن فرد نیست، زیرا مخترع بودنش یک امتیاز معنوی به‌حساب می‌آید و قابل‌فروش نیست، صرفاً امتیاز مادی است که به فروش میرسد؛ در این‌جا نکته‌ای وجود دارد که حتماً باید قبل از فروش اختراع آن را به ثبت برسانیم و بعد اقدام به پیدا کردن خریدار آن کنیم.

سخن پایانی

ساخت یک اختراع تازه می‌تواند به کار کشور بیاید و یا اینکه صرفاً هزینه‌بر باشد، خیلی از افراد ادعاهای گوناگونی راجع به اختراع دارند و معتقدند که می‌توانند در این مسیر مفید واقع بشوند، اما دولت بودجه‌ای در اختیار این افراد نمی‌گذارد، تا حدودی هم قابل‌درک است. احتمالا حرف آن‌ها صرفاً در حد یک ادعا باقی بماند، برای همین هم قرار دادن بودجه در اختیار این افراد کمی ریسکی است، ولی نادیده گرفته شدن آن‌ها هم، نه راه چاره است و نه قابل توجیه، اگر سران هر کشور بتوانند، به‌درستی افراد بااستعداد در این زمینه را تشخیص دهند و تمامی امکانات را در اختیار آن‌ها قرار دهنده، به دستاوردهای مفیدی برای کشور خواهیم رسید.  علاوه بر این باید بازار سیاه در این حوزه نیز جمع شود تا امکان سو‌استفاده از افراد به بهانه‌های مختلفی مثل معافیت، مهاجرت و ... فراهم نشود. از طرفی دیگر دولت باید مانع این جا‌به‌جایی ثروت و سرمایه بین افراد شود و اگر واقعا اختراعی ارزش بالایی دارد در راستای اهداف بهتر و بزرگتری استفاده شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها