|
کدخبر: 298194

نزدیک‌ترین دوستان ما رسانه‌های منتقد هستند

رئیس اتاق اصناف ایران بااشاره به برگزاری انتخابات اتاق اصناف و انتخاب هیات‌رئیسه جدید گفت: هیات‌رئیسه جدید از ۱۷ خرداد کار خود را آغاز کرد که برنامه اصلی ما شفاف‌سازی است.

اصناف نزدیک‌ترین دوستان ما رسانه‌های منتقد هستند

حسین طاهرمحمدی، رئیس اتاق اصناف ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی اصناف عملکرد اصناف را تشریح کرد و به بیان برخی از مشکلات فعالان این حوزه پرداخت. رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به تعدد واحدهای صنفی بر اهمیت اتاق اصناف تاکید کرد و گفت: بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و ۸ هزار اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف در شهرستان‌های کشور فعال هستند. بر همین اساس تکالیف و وظایفی برای اتاق اصناف معین شده است. با گزارش صمت از نشست خبری این روز ملی همراه شوید.

وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در اتاق اصناف ایران گفت: فصل جدیدی در اتاق اصناف ایران به‌وجود آمده و بخش خصوصی و فعالیت آنان برای ما مهم و استراتژی کارهای آنها در جامعه تاثیرگذار است؛ فاصله زیادی بین شرایط موجود و وضعیت ایده‌آل اصناف وجود دارد. همچنین شفاف‌سازی و قانونمندی در هیات‌رئیسه دوره جدید اتاق اصناف مهم است. طاهرمحمدی با توجه به چالش‌های پیش رو گفت: ما در روزهای اخیر با ۲ چالش به نام روز ملی اصناف و مالیات مواجه شده‌ایم. نخستین اقدام ما آن است که تمامی مصوبات اتاق اصناف برای تمامی نمایندگان اتاق اصناف ارسال می‌شود تا شفافیت خود را نشان دهیم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین از توسعه روابط این اتاق با رسانه‌ها گفت و تصریح کرد: بنا داریم ارتباط پررنگی را با رسانه‌ها داشته باشیم. نزدیک‌ترین دوستان ما در اتاق ایران رسانه‌های منتقد هستند و باید این رسانه‌ها آینده را روشن‌تر کنند. این در حالی است که برخی رسانه‌های زرد بنا دارند زندگی ۳ میلیون نفر تحت تاثیر قرار گیرد، اقتصاد این رسانه‌ها به مشکل بر نخورد اما به لطف خدا و همراهی ۳ قوه در این زمینه مشکلات رفع خواهد شد. طاهرمحمدی با تاکید بر اینکه از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: آموزش و توانمندسازی اصناف برای ما مهم است و ان‌شاءالله دگرگونی اساسی در این حوزه به جامعه صنفی ارائه کنیم. وی با توجه ویژه به اصلاح رویه بازرسی‌ها اظهارکرد: هوشمندسازی بازرسی، اصلاح رویه بازرسی‌ها و بازرسی‌های آنلاین در دستور کار است. ما باید مشکلات گذشته را آسیب‌شناسی کنیم و مانع برهم خوردن آرامش واحدهای صنفی شویم.

رئیس اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر اینکه میان گرانفروشی و گرانی فاصله بسیاری است، افزود: همواره گفته‌ایم که بین گرانی و گرانفروشی باید تمایز قائل شد. اصلاح قانون نظام صنفی از اهم موارد اقدامات ما است و کمیته‌ای در این باره در اتاق اصناف تشکیل شده که با نظرخواهی و مشورت با جامعه صنفی کشور که ۱۶۰ عضو در هیات نمایندگان اصناف کشور حضور دارند، کارها را پیش می‌بریم.

کاش قانون نظام صنفی اصلاح شود

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به قانون صدور مجوز کسب‌وکار گفت: همگان باید از قانون تبعیت کنند و ما هم از قانون صدور مجوز کسب‌وکار حمایت می‌کنیم، اما کاش قانون نظام صنفی اصلاح شود. ما در اجرای این قانون تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما باید بدانیم که همه قوانین نقاط ضعف و قوت دارند‌ و بنا داریم موانع را به حداقل ممکن برسانیم.

طاهرمحمدی تصریح کرد: اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف ماموریت‌های متعددی را بر دوش دارند اما منابع پایدار و مستمر هم باید داشته باشند که با ارائه پیشنهادات به مجلس و دولت و همچنین قانون برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که منابع مالی پایدار برای اصناف را اجرا کنیم که با ایجاد این رویکرد شاهد رشد و شکوفایی ماموریت‌های تشکل‌های صنفی باشیم. وی افزود: در چند سال اخیر آن چنان که باید منابع محلی اتاق‌های اصناف تامین نشد و در سال‌های اخیر با دست‌های خالی بازرسی‌های متعدد از اصناف و واحدها را فعال نگه داشتند که البته این اقدامات و ایثارگری‌ها ارزشمند است.

معافیت مالیاتی ۴ میلیون واحد صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران در مورد اظهارات رئیس سازمان مالیاتی در مورد معافیت مالیاتی ۴ میلیون واحد صنفی، گفت: تکلیف قانونی هر فعال اقتصادی پرداخت مالیات است و کسی مخالف پرداخت مالیات نیست و کسبه هم برای پرداخت همراهی می‌کنند. ثبت تعداد زیاد اظهارنامه‌های کسبه مهر تاییدی بر این موضوع است. آقای سبحانیان با سایر حرفه‌های غیرصنفی اعلام می‌کنند زیرا ما فقط ۳ میلیون واحد صنفی داریم. بنابراین رئیس سازمان مالیاتی در سطح کلان آمار می‌دهد. طاهرمحمدی ضمن تکذیب تعطیلی برخی از مشاغل به دلیل مالیات ادامه داد: کسبه به خاطر مالیات تعطیل نشده‌اند زیرا اصناف اختیار دارند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند یا اظهارنامه بدهند و درخواست رسیدگی کنند. حتی فضا برای طرح دعوا و شکایت نیز فراهم است.

وی افزود: اخیرا وزیر اقتصاد با رئیس سازمان حمایت و رئیس کمیسیون اقتصادی و مقامات صنفی جلسه داشت تا مباحث مربوط به مالیات اصناف و مودیان به صورت دقیق تشریح شود. ما پیشنهاداتی از جمله استمهال برای تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی را مطرح کرده‌ایم.

وی در مورد عدم استفاده اصناف از کارتخوان اظهارکرد: نکته اول اینکه همه مشاغل صنفی الزام به استفاده از کارتخوان ندارند. نکته دوم اینکه باید سامانه جامع مالیاتی اجرا تا عدالت مالیاتی محقق شود.

هیچ کارتخوان بدون هویتی وجود ندارد

طاهرمحمدی افزود: امروز هیچ کارتخوان بدون هویتی در کشور وجود ندارد بنابراین اگر از کارتخوان شخص دیگری هم استفاده شود، باید مالیات خود را بپردازد. وی درباره اینکه برخی از اصناف به جای استفاده از کارتخوان اقدام به کارت به کارت می‌کنند هم گفت: سازمان امور مالیاتی می‌تواند به هر حسابی که از یک تعداد تراکنشی بیشتر تراکنش داشته باشد، ورود کند تا ببیند حساب تجاری است یا خیر. در این صورت فرآیند اخذ مالیات طی می‌شود. بنابراین احتمال فرار مالیاتی اصناف کم است.

صدور مجوزهای واحدهای صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران در مورد صدور مجوزهای واحدهای صنفی، تصریح کرد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چند وقتی است اجرا شده و کلیه مجوزها از این طریق صادر می‌شود، منتهی ما نقطه‌نظراتی در این رابطه داریم که به اطلاع وزارت اقتصاد رساندیم و طی روزهای آینده در جلسه‌ای به صورت کامل برای مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار این مسائل را عنوان خواهیم کرد.

طاهرمحمدی اضافه کرد: هر کسی که می‌خواهد واحد صنفی تاسیس کند باید برای دریافت مجور به سامانه ایران‌ مجوز مراجعه می‌کنند و ثبت تقاضا انجام می‌شود و فرآیندها به صورت خودکار جلو می‌رود. رئیس اتاق اصناف ایران در مورد کمبود کالاها گفت: به دنبال ترسیم طرحی برای برنامه پیش‌رو در حوزه کالاهای اساسی از جمله نان هستیم. عرضه کالا تابع مولفه‌های قبل است. در تولید تامین مواد اولیه و هزینه‌ها، انتقال به بازار، شبکه توزیع و... دست به‌دست هم می‌دهند و در تعیین نرخ نهایی کالا نقش مستقیم دارد.

وی به تشکیل وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر تنظیم بازار چندوجهی است و حوزه‌های مختلف در امر تصمیم‌سازی‌ها و مدیریت در فرآیندهای مختلف، دخیل هستند. بنابراین ممکن است یک ناهماهنگی یا تاخیر در اجرای برنامه‌ها و عدم عرضه به موقع کالا موجب افزایش تقاضا و رشد نرخ شود. بنابراین باید صبر کنیم تا ببینیم تشکیل وزارت بازرگانی به نتیجه می‌رسد یا خیر.

طاهرمحمدی در مورد پلمب واحدهای صنفی به خاطر حفظ حجاب و شئونات اسلامی اظهارکرد: جلسه کوتاهی در این خصوص داشتیم و هفته آینده هم جلسات تخصصی در این رابطه داریم تا چالش‌ها را بررسی کنیم. دستورالعمل‌هایی هم به تشکل‌های صنفی ابلاغ شده است.

سخن پایانی

اصناف مدت‌هاست که با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و هر بار سدی جدید در برابر مسیر آنها ایجاد می‌شود. از سامانه صدور مجوزها تا مالیات که هر یک با وجود شرایط اقتصادی فعلی و رکود بازار می‌تواند عرصه را حسابی برای آنها تنگ کند. با این حال امیدواریم با روی کار آمدن ترکیب جدید اتاق اصناف و وعده‌های داده شده این مشکلات به حداقل برسد./ روزنامه صمت

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها