|
کدخبر: 295633 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

روغن حیوانی لاکچری شد/ لیست جدید قیمت ها در بازار

قیمت روغن نسبت به ماه گذشته دچار تغییر شد، در این گزارش به بررسی قیمت روغن در بازار پرداخته شده است.

اصناف روغن حیوانی لاکچری شد/ لیست جدید قیمت ها در بازار

بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۲، تورم خوراکی‌ها نسبت به فروردین سال قبل، ۸۰.۲ درصد بوده است که بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه روغن و چربی‌ها با ۲۳۶.۵ درصد است. در این گزارش به بررسی قیمت روغن در بازار پرداخته شده است. در این گزارش به بررسی قیمت روغن در بازار پرداخته شده است.

روغن جزء جدایی ناپذیر از سبد خرید خانواده ها است. قیمت آن به میزان حجم، نوع، کارخانه و کیفیت متفاوت است. هر خانواده ای بسته به ذائقه افراد خانواده نوع روغن خوراکی خود را انتخاب می‌کند. خانواده‌هایی که رژیم غذایی خاصی دارند و به سالم خوری معتقدند از روغن های حیوانی و گیاهی نظیر روغن کنجد و زیتون استفاده می‌کنند که قطعا قیمت گران تری هم نسبت به روغن های معمولی و سرخ کردنی دارند.

قیمت-روغن

روغن حیوانی لاکچری شد

روغن حیوانی هم از انواع روغن هایی است که بسیاری از افراد در تغذیه خود از آن استفاده می‌کنند. افراد زیادی این روغن ها را از مغازه های معتبر یا از روستاهای شهر خود تهیه می‌کنند که قیمت های آن متفاوت است. برخی از کارخانه ها تولید روغن حیوانی هم دارند.

روغن حیوانی ۹۰۰ گرمی کرمانشاهی (گاو) نیک منش ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین روغن حیوانی ۴۵۰ گرمی کرمانشاهی نیک منش ممتاز گاوی و گوسفندی ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. روغن حیوانی ۴۵۰ گرمی شکلی ۲۸۵ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. روغن حیوانی سنتی هم کیلویی ۱۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

روغن کنجد؛ سالم پرمصرف

روغن کنجد و روغن‌زیتون از پرطرف‌دارهایی است که افرادی که سبک زندگی سالم دارند از آن استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که برای مصرف و پخت‌وپز روغن کنجد مورد طبخ تر از روغن‌زیتون است. از روغن‌زیتون بیشتر برای طعم دار کردن سالاد و برخی غذاهای پخته‌شده استفاده می‌شود. البته برخی از کارخانه‌ها روغن‌زیتون سرخ‌کردنی و تصفیه‌شده را به کالاهای خود افزوده‌اند.

مجموعه ۳ عددی روغن کنجد تصفیه شیررضا ۱.۸ لیتری به همراه روغن ذرت ۶۴۶ هزار تومان قیمت دارد. روغن ۱ لیتری کنجد فرابکر بنه بن ۳۸۳ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. همچنین روغن ۱ لیتری کنجد فرابکر ورژن ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

روغن زیتون ۵ لیتری بکر با بویی ملایم کریستال ۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. روغن زیتون ۴ لیتری سابروسو (اصل اسپانیایی) ۱ میلیون و سیصد هزار تومان قیمت دارد. همچنین روغن زیتون ۴ لیتری فرابکر رویال Royal اسپانیایی ۷۹۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. روغن زیتون۵۰۰ میلی لیتری فرابکر بیژن ۱۶۶ هزار تومان است.

قیمت روغن سرخ کردنی

در سفره ما ایرانی ها همیشه غذاهای سرخ شده با روغن دیده می شود و کمتر پیش می آید که در میان غذاهای مصرفی حداقل یکی از آنها سرخ شده نباشد. حتی برخی افراد تمایل به مصرف غذاهای غیرسرخ شده را ندارند. در مورد روغن های سرخ کردنی نظرات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی بر این باور هستند که روغن های سرخ کردنی تنها در ایران مصرف می شود و دیگر کشور ها از روغن سرخ کردنی برای مصرف خوراکی استفاده نمی کنند.

روغن مخصوص سرخ کردنی بدون پالم ۱۸۰۰ گرمی اویلا ۱۴۷ هزار و پانصد هزار تومان است. همچنین روغن مخصوص سرخ کردنی ۱۸۰۰ میلی لیتری بهار مدل الماس ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد. روغن سرخ کردنی بدون پالم ۱.۸ لیتری غنچه ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

بی مصرف پرمصرف

استفاده از روغن مایع و جامد جزئی از فرهنگ غذایی ایرانیان شده است و از اصلی ترین اجزاء پخت غذا به حساب می‌آید. برای پخت انواع برنج، خورشت، کباب از روغن استفاده می‌شود، اما افراد طی سال‌های اخیر برای استفاده از روغن جامد یا مایع همیشه تردید دارند.

یکی از موارد استفاده ایرانیان از روغن جامد در کنار تمام خطراتی که دارد به صرفه بودن و مورد استفاده بودن در موارد بیشتر است همچنین روغن‌های مایع به سرعت با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و خراب می‌شوند و تبدیل روغن مایع به جامد از این اتفاق جلوگیری می‌کند. دیگر مزیت روغن جامد مربوط به زمانی می‌شود که در حال آشپزی هستید. روغن جامد در برابر حرارت و افزایش دما مقاومت بالایی دارد و خیلی دیر می‌سوزد. این در حالی است که روغن‌های مایع مقاومت دمایی پایینی دارند و با بالا رفتن حرارت خیلی زود می‌سوزند و خراب می‌شوند.

در ادامه به بررسی قیمت روغن جامد و مایع در بازار پرداخته‌شده است.

روغن ذرت ۱۸۰۰ لیتری مازولایت ۲۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد. روغن مایع آفتابگردان اویلا مخصوص پخت و پز و سالاد ۱۸۰۰ گرم ۱۲۴ هزار و چهارصد تومان به فروش می‌رود.

روغن نیمه جامد بدون ترانس لادن طلایی مقدار ۵ کیلوگرمی ۳۴۱ هزار و ششصد تومان قیمت دارد. روغن نیمه جامد ۲۷۰۰ گرمی لادن طلایی زیرو ترانس ۱۸۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. همچنین روغن گیاهی نیمه جامد غنچه مقدار ۴ کیلوگرم ۲۷۰ هزار و ۶۳۴ تومان به دست مشتری می‌رسد. همچنین روغن نیمه جامد۹۰۰ گرمی لادن طلایی زیرو ترانس ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رود. روغن نیمه جامد لادن ۲.۷ کیلوگرمی ۱۹۴ هزار و ۳۰۰ تومان است.

نکته قابل توجه در تفاوت قیمت و کمیاب شدن روغن نسبت به ماه گذشته است. به طور مثال روغن جامد ۴ کیلویی اویلا حاوی ویتامین E و امگا ۳، دویست و هشتاد و هشت هزار تومان در ماه گذشته به فروش می‌رسید در حال حاضر در فروشگاه‌ها کمیاب شده و وجود ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها