|
کدخبر: 293361 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

نوستالژی خوشمزه کودکی چند؟

آدامس خرسی؛ نوستالژیکی که بانامش هم طعم و بوی آن در ذهن ها زنده می شود. آدامس کش داری که تنها خوراکی برای کودکان و بزرگ‌سالان به حساب نمی‌آید بلکه باد کردن و بادکنک درست کردن با آن یکی از تفریحات افراد بوده و هنوزم است.

اصناف نوستالژی خوشمزه کودکی چند؟

آدامس خرسی و یا بادکنکی حدود ۶۰ سال پیش توسط ژاپنی‌ها با برند داگاشی تولید و عرضه شد. این آدامس یکی از محبوب‌ترین آدامس‌ها در جهان است.

در گذشته که خبری از خوراکی‌های لاکچری نبود این آدامس با ذهن‌ها کاری کرد که بوی آن هنوزم در ذهن کودکان آن زمان که الآن خود کودک دارند رژه می‌رود و حتی هنوز هم انواع آدامس‌های خارجی و متنوع نمی‌تواند جایش را در ذهن افراد عوض کند. طعم توت فرنگی آن نسبت به طعم های پرتقال و انگور آن پر طرفدارتر است.

علاوه بر خوردن و بازی با این بادکنک بسیاری برای برچسب های آن این آدامس را خریداری می‌کردند. برچسب هایی که برای چسباندن آن باید دقت بالایی می‌شد و خیلی‌ها برای درست عمل کردن آن ناکام ماندند. بارها پیش می‌آمد که بچه‌ها با هیجان دستشان را خیس می‌کردند تا عکس آدامس خرسی را مثل برچسب روی دستشان بچسبانند اما هر بار یا زیاد خیس می‌کردند و تصویر نقاشی شده دو رنگ آبی و قرمز روی دستشان پخش می‌شد، یا اینکه کم خیس می‌کردند و تصویر نصفه و نیمه منعکس می‌شد. گاهی هم چند نفری بر سر چسباندن یک عکس به جدال می‌پرداختند و در نهایت تصویر با عرق دستشان آمیخته و در هم حل می‌شد. در نهایت هر بار به بهانه‌ای از لذت رؤیای ابر‌قهرمان بودن با نشان قهرمان‌های آدامس خرسی بر بازویشان ناکام می‌ماندند.

برچسب

شاید جالب باشد بدانید افراد زیادی صدای این آدامس را دوست دارند و به قول معروف آدامس می‌خورند تا به صورت بادکنک آن را درآورند و بترکانند. به این صورت که آدامس را در فضای خالی بین ۲ دندان قرار می‌دادند و با هر بار جویدن صدایی شبیه به ترقه‌های نیمه فعال از دهانشان خارج می‌شد. نشستن کنار این آدامس‌خورها برای مدت طولانی همه را کلافه می‌کرد و در جمع از آن‌ها به‌عنوان مخل آسایش یاد می‌کردند.

بادکردن_آدامس

در تعریفی از این آدامس‌ها این‌گونه آمده که در بازی که مخصوص پسربچه‌ها بود، گوگرد سر کبریت را می‌تراشیدند و وسط یک آدامس جویده شدن می‌ریختند. بعد آن را در سوراخ آسفالت قرار می‌دادند و با دمپایی بر سرش می‌کوبیدند. در یک لحظه صدای انفجار کوچکی شنیده می‌شد که هیجان‌انگیز بود. هر وقت مادرها و مادربزرگ‌ها نمی‌توانستند کبریت را در آشپزخانه پیدا کنند، سراغش را از پسربچه‌ها می‌گرفتند و احتمالاً بعدش با همان دمپایی که دقایقی پیش بساط شیطنتشان را فراهم کرده بود، دست نوازشی به سرشان می‌کشیدند.

قیمت آدامس های کش‌دار بسیار ارزان بود و در حال حاضر هم نسبت به آدامس های دیگر ارزان‌تر است به قدری که فروشنده سوپر مارکت برای دادن پول خورد از این آدامس مایه می‌گذاشتند و به خریدار به جای مابقی پول می‌داد. این آدامس‌ها بیشتر برای مواردی غیر از خوراکی مورد توجه قرار گرفته است مثل ترکاندن، برچسب و طعم اما دهان بعد از تایم کوتاه از جویدن آن خسته می شود و به سرعت سفت می شود اما به عنوان آدامس زیاد دل خوش به آن نباشید.

قیمت آدامس

بسته ۶۰ تایی آدامس بادکنکی خرسی ۲۹۵ هزار تومان قیمت دارد. اگر این آدامس را به صورت تکی بخواهید باید ۵ هزار و ۹۰۰ تومان برای آن هزینه کنید. آدامس بادکنکی۱۲۰۰ گرمی ماشینی فرز در بسته ۲۵۰ عددی ۲۱۲ هزار و پانصد هزار تومان است.

آدامس-بادکنکی

در ادامه به قیمت آدامس های دیگر نگاهی می اندازیم.

آدامس نعنایی بدون شکر دلیستر X-FAST، ۶۹۸ هزار تومان قیمت دارد. آدامس ۷ عددی بدون شکر با طعم نعنا وایت ۲۶۵ هزار تومان به فروش می رسد. آدامس فایو نعناع ۷۶ هزار تومان است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها