|
کدخبر: 293136

علوفه گران تر از نان تمام می شود

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درخصوص قیمت نان در کشور گفت: وقتی نان در ایران ارزان تر از علوفه، جو و خوراک دام است، دامداری ها نیز کارگران خود را به نانوایی ها می فرستند تا نان بخرند و سپس خشک کنند و خوراک مرغ، گوسفند و گاو خود را تامین کنند.

پس از اینکه قیمت جدید نان از سال ۱۳۹۹ تعیین و در سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرایی شد تا امروز قیمت نان تغییر نکرده است و به نظر هم نمی رسد دولت برنامه ای برای تغییر نان داشته باشد، لذا باتوجه به افزایش تورم در این مدت به طور قطع عدم افزایش قیمت نان بر هزینه نانوایی ها اثرگذار بوده است و این صنف را با مشکل مواجه کرده است. مشکلی که به گفته برخی نانوایی ها باعث می شود که به اجبار برخی قوانین را دور بزنند.

کارت مخصوصی برای اتباع خارجی تهیه خواهد شد که بتوانند نان بخرند

بیژن نوروزی مقدم در ابتدا درخصوص وضعیت کارتخوان های هوشمند نانوایی های سطح شهر تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نانوایی های تهران مجهز به کارتخوان هوشمند هستند. استفاده از کارتخوان در نانوایی ها اجباری است اما طبق جلساتی که با مقامات برگزار شد اگر کسی فاقد کارت بانکی بود، این امکان را دارد که به صورت نقدی نان بخرد و نانوایی با کارت خود آن را در کارتخوان ثبت کند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت اتباع خارجی مانند افغان ها که فاقد کارت بانکی هستند، چه می شود؟ گفت: اتباع خارجی که فاقد کارت بانکی هستند فعلا با پرداخت پول نقد می توانند نان تهیه کنند. طرحی در دستور کار است که کارت مخصوصی برای اتباع خارجی تهیه شود که بتوانند نان بخرند و هر زمان این مشکل برطرف شود ۹۹ درصد نانوایی هایی که یارانه آرد دریافت می کنند از کارتخوان هوشمند استفاده خواهند کرد و یک درصد با شرایط خاص پول نقد دریافت می کنند.

نوروزی مقدم درخصوص علت تفاوت قیمت نان در مناطق مختلف تهران گفت: در حال حاضر ۳ نوع نان وجود دارد که ۲ نوع اول یارانه آرد دریافت می کنند و نوع سوم آزاد پز است. نان نوع یک ( قیمت گندم ۸۱۵ تومان) که نانوایان قدیم از آن برخوردار هستند. نان نوع ۲ ( ۱۲۵۰ تومان) شامل نانوایی هایی است که از سال ۸۹ مشغول کار شدند، نان نوع ۳ که شامل نانوایی های جدید است و آزادپز محسوب می شوند. بنابراین این ۳ نوع نان می تواند در مناطق مختلف وجود داشته باشد و براساس درجه بندی نان، قیمت ها متفاوت است.

قابل ذکر است که نانوایی های آزادپز ، اجباری به استفاده از کارتخوان هوشمند ندارند و استفاده از کارتخوان شامل نانوایی هایی می شود که یارانه آرد دریافت می کنند.

نان در ایران ارزان تر از علوفه است

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در پاسخ به این سوال که طرح کارتخوان های هوشمند چقدر از قاچاق آرد جلوگیری کرده است؟ گفت: فعلا اقدام خاص و چشمگیری صورت نگرفته است که بتوانیم بررسی کنیم. مسئولین هم پاسخ درستی نمی دهند و هنوز مشخص نشده است. باید بررسی های لازم انجام شود تا بتوانیم این سوال را پاسخ دهیم.

نوروزی مقدم درخصوص گرانی نان خشک نسبت به نان تازه گفت: نان خشک گران تر از نان تازه است و بخشی از این مسئله درست است، اما اینکه نانوا نان به دست مردم نرساند تا نان خشک را بفروشد، امکانپذیر نیست و نانواها مشغول پخت هستند و نمی توانند نان به مردم نفروشند تا نان خشک شود و بتوانند گرانتر بفروشند.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی نان در ایران ارزان تر از علوفه، جو و خوراک دام است، دامداری ها نیز کارگران خود را به نانوایی ها می فرستند تا نان بخرند و سپس خشک کنند و خوراک دام خود از جمله مرغ ، گاو و گوسفند خود را تامین کنند. این مسئله است که ایجاد مشکل می کند و اساس این مشکل این است که نان ارزان است. اگر قیمت نان اصلاح شود این مشکلات برطرف می شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درخصوص عدم تغییر قیمت نان باتوجه به هزینه نانوایان که مجبور به دور زدن قوانین می شوند، گفت: از پایان سال ۱۴۰۰ آنالیزهای خود را به مقامات و مسئولین ذی ربط ارائه کردیم. اخیرا جلسه ای در دفتر ریاست جمهوری داشتیم و به امید خدا قرار است فکری به حال ما کنند. شاید تا آخر اردیبهشت بتوانند مشکل صنف ما را حل کنند.

وی در آخر درخصوص حل نشدن این مشکل گفت: شدنی نیست. صنف نانوایان یک بنگاه اقتصادی بسیار شکننده است و به اندازه ای امکان اقتصادی ندارد که بتواند این مشکلات را تحمل کند و تا اندازه ای می تواند مراعات کند و تا اندازه ای می تواند خود را اداره و نان مردم را تامین کند. بعد از آن دیگر راهی نخواهد داشت و عطای آن را به لقای آن می بخشد و شغل را تغییر می دهند، بنابراین این مسئله مشکل ساز است و امیدواریم تا آخر این ماه مشکل حل شود.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها