|
کدخبر: 286169 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی؛

زنگ خطر برای بازار مرغ به صدا درآمد

مدتی است که قیمت مرغ در بازار به زیر قیمت مصوب فروخته می‌شود و باعث ضرر و زیان برای مرغداران شده است. امروزه خیلی از آن‌ها می‌گویند مجبور به توقف تولید هستند و این زنگ هشداری برای تولید و بازار آینده است.

اصناف زنگ خطر برای بازار مرغ به صدا درآمد

از مهرماه سال جاری بازار مرغ رو به افول رفت. گرچه بازار برای مصرف کننده مساعد شد اما صدای تولید کنندگان و مرغداران را در آورده است. کاهش قیمت مرغ در بازار به حدی رسید که مرغداران بارها اعلام کردند از فروش مرغ نه‌تنها سود نمی‌کنند بلکه زیان هم می‌بینند.

طبق توافقات انجام شده میان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران مقرر شد خرید حمایتی بر مبنای قیمت تضمینی انجام شود، به این معنی که قیمت تمام شده تولید مرغ مبنای خرید از مرغداران برای اتحادیه قرار گیرد اما این موضوع محقق نشد. قیمت فروش مرغ در بازار زیر قیمت مصوب است که این امر باعث ضرر مرغداران شده و صدای آن ها را درآورده است. بیش از ۲ ماه است که مرغداران تولید مازاد دارند و برای جلوگیری از ضرر آن‌ها باید تدابیر اساسی صورت پذیرد.

گسترش نیوز پیرامون تأثیر مرغ مازاد در بازار و آسیب به مرغداران با حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی پیرامون وضعیت بازار مرغ به گسترش نیوز گفت: قرار بود مرغ مازاد از بازار جمع آوری شود اما از چند ماه گذشته که قیمت مرغ کاهش پیدا کرده است این عمل صورت نگرفته و در نهایت این وظیفه به اتحادیه محول شد. اتحادیه ما هم اعلام آمادگی برای این کار کرد. وزارت جهاد کشاورزی برخلاف توافقات قبلی اعلام کرد که خرید حمایتی نه بر مبنای قیمت تضمینی که باید بر مبنای قیمت پایه صورت گیرد و این یعنی مرغ از تولیدکنندگان کمتر از قیمت تمام شده خریداری شود که این موضوع برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

اسدالله_نژاد

وی ادامه داد: دستور عمل اجرایی تدوین شده است. قیمت نهایی که در دستور عمل لحاظ شده است هم خوانی با مرغ منجمد ندارد و این قیمت گذاری کاملاً غیر کارشناسانه است. اتحادیه مرغداران گوشتی به این قیمت اعتراض کرده است. فعلاً منتظر وضعیت اعلام جدید قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در خصوص قیمت مرغ خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرغ مازاد در بازار است. قیمت مرغ زنده ۳۶ هزار تومان و قیمت تمام شده برای مرغداران بیش از ۴۶ هزار تومان است. در حالی که قیمت مصوب آن ۴۴ هزار تومان است.

اسدالله نژاد افزود: جمع‌آوری مرغ مازاد، مدیریت تولید و تأمین به اتحادیه مرغداران گوشتی واگذار شده است. قرار بوده که صفر تا صد بازار به ما واگذار شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. امیدواریم جمع‌آوری مرغ مازاد توسط اتحادیه به سرعت آغاز شود و از ضرر بیشتر مرغداران جلوگیری شود. به همین علت در حال حاضر خرید حمایتی اتحادیه از مرغداران متوقف شده و همچنان تولید مازاد مرغداران موجبات ضرر و زیان تولیدکنندگان را به همراه دارد. تنها خواسته ما این است قیمت مصوب مرغ را به درستی اعمال کنند.

وی در پایان گفت: ما در بحث تأمین مرغ مشکلی نداریم. اگر اقدام پیشگیرانه انجام نگیرد زیان سنگین مرغداران تبعات دارد و در انتها تولید و اشتغال هم تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر با این منوال پیش رود برای تأمین مرغ گرم هم با مشکل روبه رو می شویم.

کلام آخر

در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که قیمت مصوب مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان است، چندین ماه است تولیدکنندگان حدود ۵۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن می‌فروشند. این ضرر انباشته‌ای برای مرغداران ایجاد کرده، امروزه خیلی از آن‌ها می‌گویند مجبور به توقف تولید هستند و این زنگ هشداری برای تولید و بازار آینده است. توفف تولید نه به سود مصرف کننده است و نه تولید کننده.

حدود ۴۵ روز به ماه رمضان مانده و در این ماه تقاضا برای محصولات پروتئینی ازجمله مرغ بیش‌تر می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش تقاضا، تعادل در بازار ایجاد خواهد شد و قیمت به نفع تولیدکننده تغییر پیدا می‌کند. میزان مصرف مرغ معمولا در ماه رمضان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد. دولت باید هرچه سریع تر دست به کار شود و با تصمیمی کارشناسانه هم از ضرر مرغداران جلوگیری کند و هم بازار شب عید و ماه رمضان را بدون مشکل در دست خود نگه دارد.

  • ناشناس ارسالی در

    اصلان به فکرخریدیک عددمرغ که یک خانواده فقیرمیخواهدماهی یکباربخردنباشیدفقط روزبه روزگران وگرانترکنیدگوشت قرمزکه قیمت طلا پیداکردهنمی شودخریدخدارابه جان حسینش قسم میدهم جواب ظلم واین گرانی رابدهدمن خودا زخانواده ی فقیرهستم روی گدایی هم ندارم

  • بهروز ارسالی در

    چه ضرری ،امکان نداده ضرر کنن همینجوری هم ۵۰درصدش،سوددخالصه ،میگی نه بیا بشینیم ب ات حساب کنم ،اگه گرون کنن مطمئن باشید همین قدری هم که مردگ می خرن دیگه نخواهند خرید ،مردم هم توانی دارن نمیسه که هرچی تولید کنندگان مرع بکن مردمدهم بخرن نمی صرفه تولید نکن

  • ناشناس ارسالی در

    به‌خدا‌مردم‌خسته‌شدند‌.آخه‌میشه‌هر‌روز‌قیمتها‌فرق‌کنند‌.بابادیگه‌بسه

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت لعنت لعنت خدا برشما هرروز به یک بها نه سفره مردم بینوا رو کوچکتر وخالیتر میک نید خدا ازتون نگذره اینم ی حقه دیگه شماس ت برای فرستادن مرغ به خارج از ایران!!!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها