|
کدخبر: 285565 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد؛

بودجه پرحاشیه صدای این صنف را در آورد / قیمت شیر خشک ۳ برابر می شود

تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد گفت: با بودجه اعلام شده برای دارو و شیر خشک پیش‌بینی می‌شود با اوضاع موجود یا شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها و افزایش ۳ برابری شیر خشک خواهیم بود و یا باعث تعطیل شدن صنف های تولیدی شیر خشک خواهد شد.

اصناف بودجه پرحاشیه صدای این صنف را در آورد / قیمت شیر خشک ۳ برابر می شود

با اعطاء لایحه بودجه در هفته گذشته توسط دولت به مجلس و مشخص شدن مبالغ در نظر گرفته شده برای نهادها و سازمان های اجرایی هرروز صدای یکی از مسئولین در می آید. حتی با قرار گرفتن وزارت بهداشت و درمان در رده دوم تخصیص بودجه برخلاف سال‌های قبل اما بازهم این وزارتخانه را راضی نکرد و مشکلات موجود صدای اعتراض مسئولین را بیش از پیش بلند کرد. با بودجه اعلام شده بیماران بیش از قبل دچار سرگردانی در درمان خواهند شد و حتی در شیر خشک نوزادان هم ما تأثیر منفی آن را خواهیم دید.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک، یارانه کاهش فرانشیز و داروهای صعب‌العلاج و طرح دارو یاری به‌شدت کاهش پیدا کرده و حتی نسبت به اعتبارات امسال هم پایین‌تر بوده است؛ بنابراین ۳ ردیف اعتباری مربوط به سازمان غذا و دارو، در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱ به‌شدت کاهش داشته‌اند. اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای بودجه دارو یاری در حالی مطرح‌ شده که درخواست سازمان غذا و دارو برای اعتبار اجرای این طرح در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

به نظر می‌رسد اگر وضعیت اعتبارات مربوط به این بخش اصلاح نشود با توجه به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هم که اعلام شده است وضعیت شیر خشک وضعیت نا مناسبی پیدا می‌کند و تأمین در این حوزه با مشکل رو به رو می شود و احتمالاً امکان تعطیلی مراکز تولید شیر خشک به وجود می‌آید. گسترش نیوز پیرامون بودجه سال ۱۴۰۲ و کسری بودجه در این بخش با هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

هانی تحویل زاده در رابطه با بودجه شیر خشک و دارو، گفت: بودجه شیر خشک و دارو نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. بودجه ۱۴۰۲ در این حوزه نسبت به بودجه ۱۴۰۱ کاهش عددی را داشته است. از طرفی گفته شده است امکان اصلاح ارز ترجیحی به نیمایی بسیار محتمل است اما زمان آن به درستی اعلام نشده است. ارز دولتی را ۴۲۰۰ تومان می‌گرفتیم که قرار است به ۲۸۵۰۰ تومان اصلاح شود.

هانی-تحویل زاده

وی در ادامه خاطر نشان کرد: انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد برای تولید ۷۰ میلیون عدد شیر خشک، حدود ۲۰۰ میلیون یورو ارز نیاز دارد. یعنی تنها انجمن ما ۴۸۶۰ میلیارد تومان سوبسید نیاز دارد تا قیمت ها تغییر نکند و ثابت بماند وگرنه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. به گفته سازمان غذا و دارو به زودی دولت ارز را هم اصلاح خواهد کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد در ادامه اظهار داشت: بودجه دولت به شدت کاهش یافته است. از طرفی از ما می‌خواهند قیمت را افزایش ندهیم اما به اصلاح ارز و بودجه ای که در نظر گرفته‌اند این اتفاق خواهد افتاد و افزایش قیمت را خواهیم داشت.

تحویل‌زاده افزود: با بودجه اعلام شده تکلیف اصلاً مشخص نیست اما پیش بینی می شود با اوضاع موجود یا شاهد افزایش بی رویه قیمت ها خواهیم بود و حداقل قیمت شیر خشک نوزاد ۳ برابر خواهد شد و یا باعث تعطیل شدن صنف های تولیدی شیر خشک خواهد شد.

وی در پایان گفت: ما از سازمان برنامه بودجه مطالبه گری داریم که هرچه سریع‌تر به این بخش ورود کند و نیاز های ما را جویا شود و پیگیری کند تا در سال آینده به مشکل نخوریم.

کلام آخر

در فروردین ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی دارو خبرساز شد. اما نمایندگان مجلس با موظف کردن دولت به تأمین کسری بودجه از راه های دیگر خبر دادند. اما چند وقت بعد از اعلام این خبر اولین هشدار ها برای کمبود دارو به صدا درآمد. اخیراً این هشدارها جدی شده است و مشکلات عدیده‌ای برای این صنف به وجود آورده است. حال با بودجه ای که برای این بخش در نظر گرفته اند کابوس شیر خشک و دارو عمیق‌تر می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها