|
کدخبر: 250730

پسته را بیشتر از این قیمت نخرید + جزئیات

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: باید بگویم اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود با کمبود شدید خشکبار در بازار مواجه می‌شدیم، اما از آنجایی‌که میزان فروش خشکبار ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده با کمبود خشکبار در بازار روبه‌رو نشدیم.

 رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: باید بگویم اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود با کمبود شدید خشکبار در بازار مواجه می‌شدیم اما از آنجایی‌که میزان فروش خشکبار ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده با کمبود خشکبار در بازار روبه‌رو نشدیم.

مصطفی احمدی در پاسخ به این پرسش که این روزها شیوه فروش آنلاین در همه اقلام قابل مشاهده است آیا می‌توان از این شیوه فروش برای آجیل و خشکبار استفاده کرد یا اینکه پیشنهاد می‌دهید خریداران حضوری کیفیت خشکبار را مشاهده سپس اقدام به خرید کنند؟ گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا کسب و کارها برای ادامه حیات خود به فروش اینترنتی، رو آوردند؛ اتحادیه‌ها و اصناف نیز تلاش کردند همگام با تکنولوژی‌ روز جلو بروند از این‌رو طرحی در کمیسیون تشخیص اتاق اصناف مطرح شده است که با توجه به آن هر اتحادیه‌ای یک رسته‌ای به نام فروش مجازی تعریف و ایجاد کند که به‌زودی رسته فروش مجازی برای همه اتحادیه‌ها بر روی سیستم ایرانیان و اصناف بارگذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر فروشندگان اینترنتی پروانه کسب دریافت کنند شناسنامه‌دار خواهند شد و دیگر نمی‌تواند جنس بی‌کیفیت عرضه کند چراکه بازرسی و نظارت بر نحوه فعالیت این افراد افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم در سال ۱۴۰۱ فروش آنلاین آجیل و خشکبار از سوی اتحادیه ساماندهی شود.

احمدی با اشاره به فروش‌ غیراصولی برخی فروشندگان آنلاین، گفت: افرادی که تخصص لازم در این زمینه را ندارند در این بخش ورود کردند اما اتحادیه ابراز لازم برای رصد فعالیت افرادی که در خانه کسب‌وکار خود را راه انداختند ندارد. اتحادیه در واحدهای تجاری و اداری می‌تواند نظارت خود را اعمال کند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که برخی برندهای خشکبار بعد از بسته‌بندی آجیل آن را بیش از عرف بازار عرضه می‌کنند آیا معیاری برای تعیین قیمت آجیل و خشکبار بسته‌بندی شده وجود دارد؟ گفت: آجیل و خشکبار نرخ مصوب ندارند اما هر آجیل فروش موظف هستند که فاکتور معتبر خرید داشته باشد تا بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه بتوانند بر قیمت خرید و فروش آن واحد نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: عمده‌فروشان خشکبار مشخص هستند و فاکتور خرید آنها معتبر است هر واحد فروش در هر نقطه شهر و با هر برندی مجاز نیست که بیش از ۱۰ درصد سود قانونی بر قیمت جنس اضافه و آن را عرضه کند. البته برخی از بسته‌بندی‌ها دست‌چین شده هستند و قانون‌گذار اجازه داده است ۱۰ درصد بیشتر از ۱۰ درصد قانونی بر نرخ آن آجیل فروشنده سود اعمال کند یعنی سود آن نباید بیشتر از ۲۰ درصد باشد سود بیش از این غیرقانونی است.

به گفته احمدی؛ ۱۰ درصد پسته کیلویی ۳۰۰ هزار تومان ۳۰ هزار تومان می‌شود و نباید پسته را کیلویی ۵۰۰ هزار تومان بفروش برساند.

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به کاهش تولید خشکبار در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال جاری ۶۰ درصد تولید خشکبار کاهش پیدا کرد و همین مسئله بر نرخ آن تاثیر مستقیم گذاشت. باید بگویم اگر تقاضا برای خرید خشکبار مانند سال گذشته بود با کمبود شدید خشکبار در بازار مواجه می‌شدیم اما از آنجایی‌که میزان فروش خشکبار ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد (با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خشکبار) با کمبود خشکبار در بازار روبه‌رو نشدیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر