|
کدخبر: 245113

کمبود روغن در بازار ایران جدی است؟

هر چند برخی تحلیلگران معتقدند که ادامه‌ تنش‌ها ممکن است باعث کم شدن عرضه روغن در بازار ایران شود اما رئیس انجمن روغن نباتی گفت: حمله روسیه به اوکراین سبب کاهش تولید روغن نمی‌شود.

آغاز جنگ روسیه و اوکراین تبعات زیادی را برای بازارهای بین‌المللی به همراه دارد. اخیرا لبنان اعلام کرده است که ۶۰ درصد مایحتاج گندم خود را از اوکراین وارد می‌کند.

با آغاز جنگ صادرات گندم اوکراین به تعویق افتاده و ذخایر گندم لبنان تنها برای یک ماه کافی است. حال گویا دولت میقاتی مذامرات فوری را با آمریکا و هند برای خرید گندم آغاز کرده است.

برای ایران اما برخی تحلیلگران می‌گویند ممکن است بازار دانه‌های روغنی را دچار چالش کند. چنانچه این اتفاق بیافتد ممکن است عرضه روغن به بازار کاهش پیدا کند.

آینده واردات روغن به ایران

آیا بازار ایران با کمبود روغن مواجه می‌شود؟ احسان عزیزی یک تاجر نهاده‌های روغنی در روسیه گفت: جنگ بین روسیه و اوکراین پیش‌بینی وضعیت واردات و صادرات مواد غذایی را سخت کرده است. فعلا وضعیت صادرات دانه‌های روغنی به بازارهای جهانی از جمله به ایران نامشخص است. باید تا پایان فوریه منتظر ماند تا بازارها از استرس جنگ خارج شود.

عزیزی توضیح داد: روسیه و اوکراین صادرات ۲۹ درصدی گندم، ۸۰ درصدی روغن آفتابگردان و ۱۹ درصد ذرت دنیا را در اختیار دارند. بنادر «اودسا»، «آزوف» و « نووراسیسک» بنادر صادراتی غله و فراورده‌های روغنی هستند که فعلا دو بندر از دسترس خارج شدند.

او ادامه داد: لبنان، ترکیه، مصر، مراکش، عربستان صعودی و امارات متحده عربی مشتریان مورد تهدید روسیه و اوکراین هستند.

عزیزی گفت: در سال ۲۰۲۰ از بندر سالیانکا-آستاراخان ۱۳۵ هزار تن انواع روغن به ایران و از بندر علیا آستاراخان نزدیک به ۱۲۸ هزار تن وارد شده است.

تاثیر تحریم‌ بانک‌های روسی برای ایران

این تجار اضافه کرد: یک شوک دیگر برای بازار غلات تحریم بانک‌ها از جمله (VTB BANK) است. این بانک سهامدار بزرگترین هولدینگ غلات روسیه است. این بانک روبل و یورو را تعویض و امکان نقل و انتقال پول از آلمان به روسیه را فراهم می‌کرد.

او ادامه داد: خیلی از پول‌های ایرانی که در اشبرکاسه بانک یا وارن گولد بانک آلمان بودند توسط این بانک به روسیه منتقل و پرداخت می‌شد. حالا با تحریم این بانک، ایران یکی از ابزارهای نقل و انتقال پول را از دست داده است.

عزیزی گفت: ایران از طریق بندر ماخاچکالا و آستاراخان تامین کالا می‌شد. همچنین بار بنادر جنوب اکثرا از آلمان، برزیل، آرژانتین و وارگوئه وارد ایران می‌شود.

کمبود روغن نداریم

در این میان رئیس انجمن روغن نباتی ایران ۳۵۵ گفت: دانه‌های روغنی از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شود. مثلا در برخی فواصل دانه آفتابگردان از اوکراین و روسیه وارد ایران می‌شد. برخی دیگر از دانه‌های روغنی نیز از آرژانتین، روسیه، پالم را نیز از مالزی و اندونزی وارد کشور می‌کنیم.

ابوالحسن خلیلی توضیح داد: با حمله روسیه به اوکراین قیمت جهانی نفت و دانه‌های روغنی افزایش پیدا کرد. اکنون ذخایر ایران زیاد است و جنگ اخیر نگرانی چندانی برای ما ایجاد نمی‌کند.

او بیان کرد: تولید روغن برای شب عید کافی است و جای نگرانی برای کمبود روغن در بازار وجود ندارد.

کمبود روغن قنادان

براساس این گزارش، اخیرا برخی از شهرهای ایران کمبود روغن را گزارش داده بودند. اخیرا هم قنادان اعلام کردند که روغن شیرینی‌پزها در بازار کمیاب است. در این مورد علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان گفت: کارخانه‌ها، روغن مارگارین ندارند و به جای آن روغن مایع و جامد را جایگزین روغن کره‌ای و مارگارین کرده‌اند!

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر