|
کدخبر: 234958

ساخت دستگاه جوجه کشی و لوازم مورد نیاز آن

با آغاز فصل زمستان شرایط برای جوجه کشی از طیور مختلف مهیا شده و به نوعی فصل زمستان و بهار طلایی ترین فصول برای جوجه کشی از طیور شناخته میشوند. در این چنین موقعیتی افرادی که نیاز به تولید طیور به تعداد بالا را دارند اقدام به استفاده از دستگاه جوجه می کنند. علاوه بر امکان خرید دستگاه های جوجه کشی اگر ساختار دستگاه ها را به خوبی بشناسید ، می توانید خود اقدام به تولید دستگاه جوجه کشی کرده و با مدیریت هزینه به بهره وری بالایی دست یابید.

جوجه-کشی

اصول ساخت و طراحی دستگاه جوجه کشی:

همانطور که اشاره شد ، اگر با ساختار دستگاه های جوجه کشی آشنا باشید امکان تولید این دستگاه ها را نیز خواهید داشت. این ساختار شامل نیاز های تخم های نطفه دار برای جوجه شدن می باشد که از جمله

آنها می توان به دما و رطوبت، چرخش مناسب، دوره ستر و هچر اشاره کرد و نیاز است کاربر اطلاعاتی دقیق و علمی موارد اشاره شده کسب نمیاد.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت دستگاه:

استفاده از تجهیزات مختلف می تواند فرایند جوجه کشی را برای شما آسانتر کرده و از سویی دیگر شرایط را برای تولید با راندمان بیشتر و بهتر فراهم خواهد کرد. در ادامه به تجهیزات مورد استفاده در دستگاه های جوجه کشی خواهیم پرداخت.

- بدنه و چهار چوب:

چهارچوب یا بدنه از اصلی ترین موارد در تولید دستگاه های جوجه کشی دست ساز می باشد. اگر هدف شما استفاده ی موردی از دستگاه و به نوعی تست و سنجش استعدادتان در تولید دستگاه می باشد، میتوانید از کارتن و قوطی های مقوایی برای تولید دستگاه استفاده کنید. اما اگر هدفتان استفاده ی واقعی از دستگاه برای کسب درآمد است باید به سراغ بده های مرسوم همچون پی وی سی و... بروید. استفاده از ام دی اف ، بدنه های فلزی و... که امکان پوسیدگی در هنگام کار با رطوبت را دارند،مستقیما در کاهش راندمان دستگاه ها موثر خواهند بود.

- رطوبت دستگاه:

رطوبت هم در مرحله ی رشد نطفه و هم در مرحله خروج از تخم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این مورد بخصوص در بخش خروج از تخم بیشتر از پیش خود را نشان داده و شرایط را برای نرم کردن پوسته و بهینه شدن شرایط خروج جوجه از تخم فراهم میکند.

- گرمای دستگاه:

گرما را شاید بتواند جزو ۵ عامل بسیار مهم در جوجه کشی عنوان کرد. مرغ مادر با نشستن روی جوجه ها و گرم کردن تخم ها شرایط را برای جوجه کشی فراهم میکند. شما نیز باید در دستگاه های خود با استفاده از ابزارهای مختلف شرایط دمایی مناسبی را ایجاد کنید. یکی از مرسوم ترین کارها استفاده از لامپ های رشته ای می باشد. این لامپ ها شرایط را برای تامین دمای مورد نظر داخل دستگاه فراهم خواهد کرد.

اگر به دنبال تولید دستگاه حرفه ای تری هستید و از بدنه مناسبی نیز استفاده میکنید، استفاده از المنت های گرمایی نیز میتوانند مفید واقع شوند.

دستگاه

- شانه برای جوجه کشی:

نحوه ی قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه های جوجه کشی نیز مهم می باشد. در دستگاه های مدرن تخم ها داخل شانه های جوجه کشی قرار داده شده و سپس شانه ها در داخل دستگاه قرار میگیرند. در دستگاه های دست ساز نیز به منظور جابجایی سریع و مناسب پیشنهاد میشود از شانه های جوجه کشی همه کاره استفاده شود تا امکان جابجایی تخم ها با اندازه های مختلف به راحتی برای کاربران فراهم گرد.

همچنین امکان قرار دادن تخم ها بر روی کف دستگاه نیز وجود دارد که در این صورت باید توجه لازم را برای جلوگیری از وارد شدن شوک دمایی به تخم ها در نظر بگیرید.

- موتور چرخشی:

چرخش یکی از اصول مهم در پرورش طیور است. وقتی نطفه در داخل تخم وجود دارد ، مرغ مادر با چرخاندن تخم توسط نوک خود از چسپیدن نطفه به دیواره ی تخم جلوگیری میکند. چسپیدن جوجه به دیواره میتواند از رشد کامل جوجه جلوگیری کرده و یا شرایط را برای ابتلا به بیماری عفونت ناف در جوجه ها فراهم کند که در نهایت سبب تلف شدن جوجه خواهد شد.

در دستگاه های مدرن از انواع موتور جوجه کشی به منظور چرخاندن تخم ها داخل دستگاه استفاده میشود. در صورتی که می خواهید کار جوجه کشی شما راندمان بالایی داشته باشید حتما از موتور های مخصوص جوجه کشی استفاده کنید. همچنین میتوانید به صورت دستی نیز اقدام به جابجایی تخم ها کنید که بدین منظور باید در هر ۴ ساعت یا ۵ ساعت یکبار تخم را به اندازه ی ۹۰ درجه بچرخانید.

- تایمر یا کنترلر:

اتوماتیک بودن شرایطی همچون تامین دما و چرخش دستگاه با استفاده از تایمرها یا کنترلرها فراهم میشود. این دستگاه ها امکان اتصال مستقیم به سنسورهارا داشته و با مشخص شدن میزان دما و رطوبت اقدام به تنظیم دما و رطوبت میکنند.

از سویی دیگر کنترلر دستگاه جوجه کشی به عنوان یک برد مادر تمامی شرایط مورد نیاز از قبیل تامین رطوبت ، چرخش ، سیستم تهویه و... را بر عهده گرفته و بر اساس دیتاهای وارد شده توسط کاربر اقدام به تغییر آنها می کند.

در دستگاه های دست ساز اگر امکان دسترسی به کنترلرهای پیشرفته را ندارید میتوانید از کنترلر های کوچک که به انها تایمر جوجه کشی نیز می گویند استفاده کنید. همچنین در دستگاه های خانگی می تواند از سیستم ترموستات دمایی نیز برای کنترل مناسب دما استفاده کرد.

- فن برای تهویه:

فن جوجه کشی به منظور ایجاد سیستم تهویه مناسب و همینطور منتقل کردن رطوبت مورد استفاده قرار میگیرد. در دستگاه های خانگی از فن جوجه کشی بیشتر به منظور پخش رطوبت داخل دستگاه استفاده میشود و با توجه به تجربیات زیاد در این ضمینه بسیار نیز موفقیت امیز بوده است.

کافیست فن بین سیستم گرمایشی و ظرف آب رطوبت قرار گرفته و با گرم شدن هوا رطوبت در محیط پخش شود.

سرهم بندی صحیح و تست دستگاه:

پس از اینکه نقشه ی کلی ساخت دستگاه را طرح ریزی کردید ، اقدام به کسب مشاوره از یک فرد برقکار داشته باشید تا شرایط مناسب برای راه اندازی سیستم های اتوماتیک دستگاه را برایتان شرح دهد. سپس دستگاه تولید شده را به مدت بیش از ۱ روز تست کنید ، بدون اینکه تخم نطفه داری در داخل ۀن قرار داشته باشد.

استفاده از سیستم های سنجش دما و رطوبت دقیق را نیز در کنار سیستم های تولید کننده ی این موارد در نظر داشته باشید چرا که بدون تشخیص صحیح مقدار دما و رطوبت امکان تنظیم دقیق ابزارهای تولید کننده دما و رطوبت مهیا نخواهد شد.

نتیجه گیری:

تولید یک دستگاه جوجه کشی کارآمد که امکان کسب درآمد را برای شما داشته باشد ، نیازمند صبر و حوصله ی زیاد و مطالعه ی منابع مختلف در این زمینه می باشد تا با بهره گیری از دانش های موجود شرایط برای جوجه کشی با بیشترین راندمان فراهم شود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر