|
کدخبر: 209240

این غذای محبوب هم از سفره مردم خداحافظی کرد؟

رصد خرید خانوار نشان می دهد سبد کالاهای ضروری هر روز در حال کوچکتر شدن است و پس از آنکه سهم کالاهای مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی به شدت کاهش یافت، حالا نوبت به گمرنک شدن نقش برنج در سبدخانوار هستیم.

قیمت برنج به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای ایران در یک سال گذشته حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است و این مساله تنها محدود به برنج های وارداتی نمی شود و برنج های تولید داخل ایران هم در محدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

در این شرایط برخی مسئولان همچون دبیر انجمن واردکنندگان برنج خبر از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج در کشور شده است و همین مساله باعث شده تا محصولات دیگری مانند ماکارونی جایگزین برنج شود، اما در شرایط کنونی افزایش هزینه های تولید همین محصول هم باعث شده که بسیاری از فعالان اقتصادی نگران کاهش سرانه مصرف ماکارونی هم در کشور شوند زیرا در دهک های پایین جامعه نان به قوت قالب تبدیل شده است.

سید یاسر میراحمدی عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی با بیان اینکه سرانه مصرف ماکارونی و برنج در برخی استان ها افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر سرانه مصرف ماکارونی در کشور ۶ تا ۷ کیلو است و برخی استان های مناطق محروم سرانه مصرف ماکارونی بیشتری دارند و به ۱۰ کیلو هم می رسد و در استان هایی که تولید برنج دارند مصرف سرانه ماکارونی کمتر از میانگین کشوری است.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی با اشاره به اینکه همیشه قیمت پایین تر ماکارونی نسبت به برنج باعث افزایش تقاضای آن شده است، گفت: در واقع هرگاه قیمت برنج در ایران افزایش پیدا کرده است تقاضا برای ماکارونی هم بیشتر شده است و  خانواده ها در زمان گرانی ماکارونی و رشته را جایگزین برنج کرده اند زیرا در برخی غذاها امکان جایگزینی وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم در سال های اخیر کاهش یافته است و مردم امکان خرید ماهیانه محصولات را ندارد و روزانه خرید می کنند؛ تصریح کرد: همین مشکلات اقتصادی باعث شده که در برخی دهک ها مردم نسبت به سنوات گذشته کمتر ماکارونی می خرند و به نوعی دهک های پایین نان را جایگزین کرده اند و همین مساله روی تولید محصولات غذایی ارزان را از دست داده اند.

میراحمدی با اشاره به اینکه یکی از معضلات تولید ماکارونی در ایران قیمت گذاری سازمان حمایت از قیمت مصرف کنندگان است که غیرکارشناسی نرخ را تعیین می کند، گفت: در یک سال گذشته سازمان حمایت بعد از ۷ ماه از سال که ۳۰ درصد حقوق کارکنان، ۳۰ درصد هزینه حمل و ۴۰ درصد هزینه کارتن و سلفون گران شده تغییری در قیمت ماکارونی ایجاد نکرده است و این مساله باعث کاهش حاشیه سود تولید شده است.

توزیع ناعادلانه گندم

او با تاکید بر اینکه توزیع گندم در کشور به صورت ناعادلانه انجام می شود، گفت: شرکت بازرگانی دولتی در توزیع گندم برخی مواقع به صورت سلیقه ای عمل می کند و شرکت های نزدیک به شرکت بازرگانی سهمیه بیشتری دریافت می کنند. از طرف دیگر در یک مقطع زمانی به شرکت های تولیدکننده گفتند که از انجمن ها خارج شوند و بعد از آن دوباره سهمیه بندی گندم را برقرار کردند و همین مساله باعث آسیب زدن به بدنه روابط تولیدکننده ها با تشکل ها شد، بنابراین برای رفع چنین مشکلاتی باید نظارت در این بخش تقویت شود.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولید کنندگان ماکارونی با تاکید بر اینکه برخی سیلوهای استانی به دلیل کمبود گندم توان ارسال بار ندارند، گفت: به دلیل این کمبود هنوز این غله های استانی درگیر سهمیه های بهمن و اسفند سال گذشته هستند اما باید توجه داشت که به تازگی دولت گندم وارد کرده است اما به دلیل قیمت بالای گندم وارداتی و پرداخت یارانه برای این بخش عملا صرفه اقتصای ندارد و از طرف دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته است و این موضوع می تواند چالش برانگیز باشد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • سهند ارسالی در

    با این وضعیت فلاکتبار در حالی که اکثر خا نوارها از مصرف گوشت کاملاً بیگانه هستند، سیمای جمهوری اسلامی دیشب گزارشی از رستو ران‌های شمال تهران با غذاهای انچنانی برا ی ملت محتاج نان شب تهیه کرده بود! خانواد های مرفه اعلام میکردند ما هفته ای 4 5 با ر همراه خانواده با این رستوران‌ها میایم شاید هم این گزارش‌ها بد نباشه دیدن فیلم کبابها ی آنچنانی خودش غنیمت است از قدیم گفتن وصف العیش نصب العیش!!!!!!!!!!!!!!!! !!

  • ناشناس ارسالی در

    ولی امرمسلمین گوش بخوره مردم به جحنم

  • ناشناس ارسالی در

    آب و برق مجانی می خواستند حالا باید آرزو ی گوشت و مرغ و برنج را داشته باشند

  • زیر زیر خط فقر ارسالی در

    قابل توجه اقایان و نمایندگان محترمی که ب جای اینکه به فکر امثال این دردها باشن و باری از روی دوش مر بردارن به فکر اینترنت قطع کردن و جلوگیری از فاش شدن اموال مسئ ولان و مدیرانن

  • علی ارسالی در

    ما که کل دنیا مون شبیه اخرت یزید بوده ان شا الله دیگه اون دنیا یزید رو ملاقات نکنیم.

  • ناشناس ارسالی در

    از لحاظ نقطه نظرات بعضی افراد انسان نما معذوریم.

  • ملت ارسالی در

    واقعا این مسئولین نظام خوابن ویا خودشون زدن بخواب زیر کف کوچها خونه مردم سر گشنه روی بالش نه روی سنگ چون بالش هم ندارن ب داد این ملت برسید شما را بخدا شما را به اسلام یه شبه کشور اقتضادش به فنا رفت یه شبه دل مردم را شاد کنید لاحقل ......... ازاده باش دمتان گرم

  • جانباز جنگ ارسالی در

    خدایی درست نیست . باید همه مسئولین جواب وجدان و خداوند را بدهند . فکر نکنید این دنیا همینطور ما را ول کرده ، به موقش خال قش یقه همه را خواهد گرفت . کاری هم با یق ه بسته و پیشانی پینه بسته و ... نداره هم ه باید پاسخگوش باشن .

  • علی ارسالی در

    هه علی براریکلا اقا رییسی ...وقتی معاون اولت دزده ...دم خروست زده بیرون

  • ناشناس ارسالی در

    لیاثچقت مردم بی غیرت همینه

  • الله اکرم ارسالی در

    اگر حقوق مستمر بگیران اضافه شود تورم می شود ولی برای معلمان دائم التعطیل هر کار ی انجام می دهید باعث تورم نیست ؟این تورم نیست ؟ این عدالت است؟ چرا

  • رضا ارسالی در

    خدا وکیلی یه کیلو برنج شصت هزار تومن ؟ یک کیلو هستش ها پنج کیلو نیستش . یعنی واسه یک کیلو باید شصت هزار تومن پول بدیم ؟ برنج هندی هم واسه هر کیلو بیست و پنج هزار تومن یعنی یه وعده غذایی هم باشه تازه . خدایا ما مگه چه قدر عمر داریم با همین گرونی و بدبختی سر رفت

  • امیر علی ارسالی در

    متاسفانه همین الان حداقل ۳۰درصد مردم نان خالی به سختی میخورند سالانه یک بار آنهم در شب عید شاید بتواند یک مرغ بخرد برنج گوشت قرمز مرغ ماهی در حال حاضر از سبد ۵۰درصد مردم به کلی حذف شده اب وبرق مجانی و یارانه وعده داده شده چی شد که مردم اینقدر فقیر شده اند

  • ناشناس ارسالی در

    با بصیرتش ملت رو از گرسنگی می کشه

  • ناشناس ارسالی در

    مسولین محترم شما یه وقت خودتون رو ناراحت نکنید به جهنم که مردم سفرشون کوچکتر شده شما به فکر اختلاس و اقا زاده هاتون باشین مرگ هم برما مردم نعمت بزرگیه .راستی اینترنت رو هم ببندید یه وقت ما نفهمیم که شام چی خوردید

  • بشر ارسالی در

    خدایا به دادمان برس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها