|
کدخبر: 206987

پیش بینی مهم درباره قیمت طلا در هفته آینده

افزایش نرخ دلار و روند افزایش قیمت طلا با شیب ملایم در بازارهای جهانی، تقاضای خرید و فروش طلا در بازارهای داخلی همچنان پایین بود و بازار در رکود قرار دارد.

در هفته جاری دو روز تعطیلی نیز به کاهش خریداران طلا در بازار اثر گذاشت و داد و ستد طلا در بازار به حداقل رسید.

در پایان روز چهارشنبه ( ۱۴ مهرماه) و همزمان با افزایش اندک قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۷۵۳ دلار در هر اونس، قیمت سکه امامی طرح قدیم در بازار تهران به بیش از۱۱  میلیون و ۷۵۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید نیز به ۱۱ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران در این روز به  یک میلیون و ۱۵۹ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در روز پنجشنبه ۱۵ مهرماه سال جاری، دلار به رقم ۲۷ هزار و ۹۳۲ تومان، یورو به قیمت ۳۲ هزار و ۲۶۰ تومان، پوند ۳۸ هزار و۱۵۱ هزار تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۶۰۵ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۱۴۰تومان رسید.

در دو ماه محرم و صفر بازار طلا در رکود بود و خرید و فروش به حداقل رسید

در تحلیل بازار طلا و آینده آن رئیس اتحادیه طلا و جواهر طلا تهران می گوید: در دو ماه محرم و صفر بازار طلا در رکود بود و خرید و فروش به حداقل رسید، اما انتظار داریم با پایان ماه صفر داد و ستد طلا در بازار رونق بگیرد.

«ابراهیم محمد ولی» افزود: معمولا با پایان ماه صفر برگزاری رسم و رسوم در بین خانواده ها داد و ستد مصنوعات طلا در بازار افزایش می یابد، اما در هفته آخر ماه صفر و دو روز تعطیلی بازار به مناسبت رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) سبب شد که خرید و فروشی در بازار انجام نشود.

محمد ولی با بیان این که ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی بر رکود در بازارهای داخلی نیز تاثیرگذار بود، بیان کرد: در آخرین روز هفته جاری هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار تهران به یک میلیون و ۱۵۹ هزار تومان بود و قیمت سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۷۵۷ هزار تومان رسید و حباب سکه امامی نیز ۱۶۷ هزار تومان شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر طلا تهران اظهار داشت: در آخرین روز معاملات سکه بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار به ۱۱ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان رسید و حباب آن نیز حدود ۹۰ هزار تومان بود، اما در مجموع در بازار تقاضا وجود نداشت.

پیش بینی ما این است که هفته آینده بازار وضعیت بهتری داشته باشد.

محمد ولی افزود: معمولا به دلیل ماه های محرم و صفر تقاضا برای خرید طلا در بازار کم می شود و دادوستد به حداقل می رسد و پیش بینی ما این است که هفته آینده بازار وضعیت بهتری داشته باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به قیمت اونس جهانی طلا نیز اظهار داشت: قیمت اونس جهانی طلا ۱۷۵۳دلار در هر اونس رسید و پیش بینی ما این است که قیمت آن با حفظ ثبات دو و یا سه درصد نوسان داشته باشد.

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی

در چهار هفته گذشته روند نزولی قیمت اونس جهانی طلا همچنان ادامه داشت و هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی کمتر از ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۱.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است.

در این شرایط کارشناسان اقتصادی معتقدند که سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۵.۴۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۳۷.۵۰ دلار در هر اونس عنوان خواهد بود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها ناشی از آن بوده که بازارهای کلیدی خارجی با افزایش شاخص دلار و بازده اوراق قرضه در کنار کاهش قیمت نفت، شرایط را برای این بازار تحت تاثیر قرار داده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۱.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۶۲.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۱۸ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۴۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.

روند نزولی معاملات آتی نقره نیز در ماه دسامبر(آذر - دی) از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه همچنان برای چهار هفته آینده نزولی است.

هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت کامل ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۱ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۸۰۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۱۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۷۵۳ دلار و ۷۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۷۶۰ دلار و ۹۰ سنت بسته شد.

در حالی که دلار نزدیک به بالاترین رکورد سال ۲۰۲۱ قرار دارد و به جذابیت طلا برای سرمایه گذاران غیرآمریکایی لطمه زده است، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا هم به بالاترین حد از ژوئن صعود کرده است.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی جی مارکت در این باره می گوید: روند قیمت طلا به دلیل انتظارات درباره تحکیم سیاست پولی آمریکا به سمت نزولی مایل شده است. همچنان نشانه های قابل توجهی از افزایش هزینه ها در اقتصاد جهانی وجود دارد و بانکهای مرکزی روی این موضوع تمرکز کرده اند.

اکنون همه منتظر انتشار آمار اشتغال سپتامبر آمریکا در روز جمعه این هفته هستند و انتظار می رود آمار نشان دهد اقتصاد این کشور ماه میلادی گذشته ۴۸۸ هزار شغل جدید ایجاد کرده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA  معتقد است که گزارش اشتغال غیرکشاورزی آمریکا یک عامل تاثیرگذار برای قیمت طلا خواهد بود بنابراین قیمتها در محدوده بین ۱۷۴۵ تا ۱۷۵۵ دلار باقی خواهد ماند.

چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال شیکاگو گفت: همچنان بر این باور است که عامل رشد اخیر تورم، اختلالات زنجیره تامین بوده و فروکش خواهد کرد. وی مجددا تکرار کرد بانک مرکزی آمریکا به تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه نزدیک شده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۱ درصد سقوط کرد و به ۲۲ دلار و ۴۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۳ درصد کاهش، ۹۴۸ دلار و ۹۸ سنت معامله شد و هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۱۸۹۸ دلار و ۷۵ سنت رسید.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها