|
کدخبر: 202271

قیمت برنج به شدت بالا رفت + جدول

قیمت برنج مرغوب ایرانی در میادین ۴۷‌ هزار تومان و ارزان‌ترین برنج نیم‌دانه ۲۳‌ هزار تومان است.

اصناف قیمت برنج به شدت بالا رفت + جدول

قیمت برنج در میادین میوه و تره‌بار هم به نزدیکی ۵۰ هزار تومان رسید.

درحالی‌که در بازار قیمت هر کیلو برنج ایرانی یکی‌دو ماهی هست که از ۴۵ هزار تومان فراتر رفته و به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده، نرخ این محصول در میادین نیز در حال نزدیک‌ شدن به محدوده قیمت بازار است.

براساس آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار شهرداری تهران که روز گذشته منتشر شد، قیمت برنج‌های ایرانی درجه یک از ارقام دم‌سیاه، هاشمی و طارم با ۲۰.۸ درصد افزایش نسبت به مردادماه، به ۴۷ هزار تومان رسید تا یک گام بیشتر تا ۵۰ هزار تومانی‌شدن فاصله نداشته باشد.

مقایسه قیمت‌ جدید برنج در میادین میوه و تره‌بار با قیمت‌های فروردین‌ ماه نشان می‌دهد انواع برنج ایرانی در این مدت بین ۲۵ تا ۴۳ درصد افزایش قیمت داشته که بیشترین درصد رشد قیمت مربوط به ارقام مرغوب شامل دم‌سیاه، طارم و هاشمی بوده است. با این حال، روند افزایش قیمت این محصول از ابتدای سال هرگز به شتاب یک ‌ماه اخیر نبوده است.

در یک‌ ماه گذشته قیمت انواع برنج ایرانی در میادین همپای رشد قیمت این محصول در فروشگاه‌های سطح شهر با شیبی تند افزایش یافت و این رشد رقمی بین ۱۰ تا ۲۰.۸ درصد را نشان می‌دهد. برنج هاشمی که از پرتقاضاترین ارقام برنج است، مرداد ماه در میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۳۸.۹۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما در نرخنامه جدید با ۲۰.۸ درصد رشد قیمت به ۴۷ هزار تومان رسیده و برای طارم و دم‌سیاه هم همین قیمت در نرخنامه تعیین شده است.

انواع دیگر برنج معطر ایرانی از ۲۵.۵۰۰ تومان در فروردین، به ۲۸.۹۰۰ تومان در مرداد ماه و ۳۲ هزار تومان در شهریورماه رسیده‌اند. هم‌اکنون ارزان‌ترین برنج ایرانی یعنی نیم‌دانه پرمحصول در میادین میوه‌وتره‌بار ۲۳ هزار تومان قیمت خورده و عملا در به‌صرفه‌ترین مراکز خرید نیز شهروندان هیچ برنجی با قیمت کمتر از ۲۳ هزار تومان پیدا نمی‌کنند.

اعلام خبر کاهش بیش از ۱۸ درصدی تولید و برداشت برنج به‌دلیل خشکسالی و کم‌بارشی امسال، با ایجاد جو روانی در بازار برنج، قیمت این محصول را در یک‌ ماه اخیر به‌شدت بالا برده است. شرکت بازرگانی دولتی در هفته‌های اخیر برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها، بیش از ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی را از محل ذخایر استراتژیک در بازار توزیع و اعلام کرده است‌ توزیع برنج از محل ذخایر را تا ایجاد تعادل در بازار ادامه خواهد داد؛ اقدامی که نه‌تنها تأثیر کاهشی بر قیمت‌ها در بازار برنج نداشته بلکه با توجه به ممنوعیت دوره‌ای واردات، مورد انتقاد شدید واردکنندگان قرار گرفته است.

۲‌ ماه از آغاز فصل برداشت برنج می‌گذرد و براساس تصمیم دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، واردات برنج از آغاز فصل برداشت یعنی مرداد ماه تا پایان آبان‌ ماه ممنوع است. این ممنوعیت، روند کند واردات برنج را نیز که از ابتدای امسال جریان داشت، به کلی متوقف و بازار برنج را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است. کل واردات برنج امسال ۲۵۰ هزار تن بوده و ۷۰ هزار تن برنج خارجی نیز به‌دلیل همزمان‌شدن با فصل ممنوعیت واردات در بنادر رسوب کرده است. واردات برنج در امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نصف شده، درحالی‌که کل واردات سال‌ ۹۹ نیز در مقایسه با سال‌ ۹۸ کاهش ۵۰ درصدی داشت.

قیمت-برنج

منبع: همشهری
  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    اگر برنج را تحریم کنیم و از روی سفره حذف کنیم بهتر است هم قیمتش پایین می آید و هم برای سلامتی خوبست

  • محمد ارسالی در

    برنج هم حق دارد

  • ناشناس ارسالی در

    ای داد و بیداد که دیگر برنج هم باید از سفره حذف کنیم . ننگ بر شما مسئولان بی لیاقت که خودتان در ناز و نعمت ومردم را به فقر کشاندید و دم از
    مسلمانی میزنید

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت خدا بر این مسئولین مفت خور که خودشا ن مالیاتها و بیت المال را می خورند و این چنین دست گرانفروش و سودجو و دلال را در نبودقانون باز گذاشته اند تا مردم فقیر را بچابند و روز بروز فربه تر شوند تامین اج تماعی با 4 نفر تحت تکفل 6 ماه است حق و ح قوقم را نداده اند و دم از قانون می زند و هیچ ارگانی هم حمایت نمی کند

ارسال نظر